Tuesday, Sep 21, 2021

صفحه نخست » فایزر را از بلژیک و جانسون ‌اند جانسون را از آلمان وارد می‌کنند تا مثلا آمریکایی نباشد

vaccine_092221.jpgرادیو زمانه - سیدحیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در یک برنامه رادیویی در مورد واکسن‌های وارداتی گفت: «در حال حاضر ۶ واکسن اسپوتنیک، بعضی از سایت‌های آسترازنکا، سینوفارم، بهارات هند، فایزر بلژیک و جانسون اند جانسون آلمان در کشور مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند و به محض تطبیق در بدو ورود به کشور، اجازه مصرف خواهند داشت.» محمدی افزود:

«در برنامه واردات ما سینوفارم وجود دارد. هند هنوز مجوز صادرات بهارات به ایران را صادر نکرده است. آسترازنکا از منابع مجاز و از طریق کواکس وارد کشور می‌شود.

واکسن اسپوتنیک بر اساس قرارداد ۶۲ میلیونی به ما داده نشده است که علت اصلی آن عدم تولید کافی این واکسن است. برای واردات دو میلیون واکسن فایزر ، قراردادی با هیأت امنای ارزی کشور در حال تنظیم است تا در یک تا دو ماه آینده به شرطی که مشکلات بین‌المللی انتقال ارز و جابه‌جایی واکسن پیش نیاید از کشور بلژیک به ایران ارسال شود. واکسن جانسون اند جانسون هم در انتظار نهایی شدن قراردادهای بین‌المللی است.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

کشور تولیدکننده تا پنج میلیون دوز قول ارسال داده و اگر طرف خارجی اقدام کند ما مشکلی از نظر تأمین ارزی نداریم.» واکسن فایزر آلمانی ـ آمریکایی است و واکسن جانسون اند جانسون هم آمریکایی است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در دی‌ماه سال گذشته ورود هرگونه واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران را ممنوع کرد. این دستور او با واکنش‌های منفی گسترده‌ای همراه شد اما رسانه‌های حکومتی تبلیغات وسیعی درباره «خطرناک» بودن واکسن‌های آمریکایی آغاز کردند. با افزایش آمار مرگ‌ومیر بر اثر کرونا در ایران خامنه‌ای اولویت را مقابله با کرونا دانست و از واردات واکسن سخن گفت. در پی آن رسانه‌های جمهوری اسلامی تلاش کردند تا خامنه‌ای را مدافع واردات گسترده واکسن نشان دهند. اکنون نیز رسانه‌ها هیچ اشاره‌ای به آمریکایی بودن برخی از واکسن‌های وارداتی کرونا نمی‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy