Wednesday, Sep 29, 2021

صفحه نخست » مجسمه زنی با لباس نازک و بدن‌نما در ایتالیا باعث بحث‌‌های جنسیت‌زدگی شد

بی بی سی فارسی - این مجسمه در شهر ساپری در جنوب ایتالیا برای تجلیل از شعر "خوشه‌چین ساپری" اثر "لوئیجی مِرکانتینی" در سال ۱۸۵۷ ساخته شده است.

12073491.jpgاین مجسمه، زنی را با لباس نازک و بدن‌نما با یک دست روی پستان‌‌هایش، به تصویر کشیده است.

لورا بولدرینی، نماینده کنگره (پارلمان) ایتالیا گفته است که این مجسمه "توهینی است به زنان و تاریخی که قرار است از آن تجلیل کند".

خانم بولدرینی، از حزب دموکرات چپ میانه، در توییتی نوشت "چطور حتی نهادها می‌توانند یک مجسمه و بدن با جاذبه‌های جنسی را به عنوان نماینده زنان بپذیرند؟ شوونیسم (برترپنداری) مردان یکی از مصیبت‌های ایتالیا است".

این شعر از نقطه نظر یک زن خوشه‌چین سروده شده است، که خوشه‌های غلات باقیمانده از دروگران در مزرعه را جمع‌آوری می‌کرده است.

زن خوشه‌چین سپس کارش را در مزرعه ترک می‌کند تا به سفر نافرجامی بپیوندد، که در آن کارلو پیساکانه انقلابی علیه پادشاهی ناپل قیام می‌کند؛ قیامی که به کشته شدن ۳۰۰ نفر می‌انجامد.

این مجسمه یکشنبه گذشته ۲۶ اوت، در مراسمی با حضور سیاستمداران محلی و ملی، از جمله جوزپه کونته، نخست‌وزیر سابق، رونمایی شد.

گروهی از سیاستمداران زن از واحد پالرمو حزب دموکرات خواستار تخریب این مجسمه شدند، آنها در بیانیه‌ای گفتند "بار دیگر، ما باید خفت و خواری دیدن خود را در قالب یک بدن جنسی‌شده متحمل شویم، بدنی عاری از تجسم فردیت، و بدون هیچ گونه ارتباط با مسائل اجتماعی و سیاسی داستان شعر".

مونیکا سیرینا، سناتور حزب دموکرات هم در توییتی جداگانه، این مجسمه را "سیلی به تاریخ و زنان که هنوز به عنوان بدنی جنسی‌شده دیده می‌شوند" نامید.

خانم سیرینا در توییتر خود گفت "این مجسمه خوشه‌چین هیچ چیزی درمورد زن مستقلی نمی‌گوید که تصمیم می‌گیرد دیگر سر کار نرود تا راهی مقابله با یک سرکوبگر پادشاهی بوربن شود".

اما آنتونیو جنتیله، شهردار ساپری، در فیسبوک خود از مجسمه دفاع کرده و گفته است که این مجسمه "با مهارت و تفسیر بی کم و کاست" توسط هنرمند امانوئله استفانو ساخته شده است و شهرش "حاضر نیست ارزش‌ها و اصول و سنت‌های خود را زیر سوال ببرد".

همچنین امانوئله استفانو در فیسبوک خود نوشت که از انتقادات "مرعوب و دلسرد" شده است. او از کارش در مجسمه دفاع کرد و گفت که در خلق آثارش "همیشه تمایل دارد بدن انسان را در کمترین حد ممکن" بپوشاند، "صرف نظر از جنسیت".

آقای استفانو گفت که در این مورد "از مزیت نسیم دریا استفاده کرد" تا "بدن را برجسته و چشمگیر کند"، هدف مجسمه این بود تا "نمایانگر ایده‌آل زنی باشد که غرورش جان می‌گیرد، لحظه بیداری ضمیر و خودآگاهی‌اش". او اضافه کرد که طرح کارش توسط مسئولان تایید شده بود.





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy