Tuesday, Oct 5, 2021

صفحه نخست » نماینده سابق ایران در اوپک: ایران به چین نفت مفت می‌دهد

oil_100521.jpgمطابق تحریم‌های آمریکا، ایران از هرگونه تجارت محصولات نفت و پتروشیمی ممنوع شده است

العربیه - محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، در گفت‌وگو با رسانه‌های ایران گفت: «خیلی وقت است که به چین نفت مفت می‌دهیم.»

به گزارش «تجارت‌نیوز»، نماینده سابق ایران در اوپک گفته است: «بازار نفت جهانی است و چین و هند بعلت مصرف زیاد باید نفت خود را بر مبنای دیزاین پالایشگاه مربوطه خریداری کنند. این 2 کشور خوراک نفت ایران را برای فراورش خود انجام داده‌اند و باید حتماً از ایران نفت بخرند. حالا اگر مفت هم می‌خرد این دست دولت و وزارت نفت هست. کاچی بهتر از هیچی.»

پیش‌تر، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با «محرمانه» خواندن اطلاعات فروش نفت به چین گفته بود: «اگر هم ما به چین صادراتی انجام می‌دهیم قطعا توسط راه‌هایی که معروف به «دور زدن تحریم» هستند انجام می‌شود، کسی هم از جزییات آن اطلاع ندارد. آنچه که مهم است این است که دولت چین به طور رسمی اعلام می‌کند که ما تحریم‌های یکجانبه از جمله تحریم‌های نفتی را قبول نداریم. اما اینکه آیا نفت می‌خرند، چه مقدار می‌خرد یا از چه طریقی می‌خرند جزو اطلاعات محرمانه است که منتشر نمی‌شود.»

خبرگزاری «رویترز»، پیش‌تر در گزارشی، سهم صادرات نفت ایران تا پایان ماه مارس سال جاری را حدود یک میلیون بشکه در روز تخمین زده بود.

کاهش چشمگیر فروش نفت ایران در صورتی است که خبرگزاری «فارس» خبر داده بود که چین، نفت ایران را با تخفیفی 4 تا 6 دلاری نسبت به نفت برنت خریداری می‌کند.

پکن که بر اساس برآورد «موسسه تحقیقاتی نفتی ریفینیتو»، در ماه مارس تنها 27 میلیون بشکه در ماه واردات داشته، بر اساس گزارش «رویترز» در ماه جاری این عدد را به 41 میلیون بشکه در ماه افزایش داده است. این رشد چشمگیر در میزان واردات نفت و کاهش چشمگیر در خرید نفت از ایران، سهم تهران از بازار چین را به کمتر از یک درصد کاهش داده است.

ایران در سال 2018 حدود 9 میلیارد دلار نفت به چین فروخته است، چنانچه وضعیت فعلی ادامه پیدا کند، تهران در سال 2021، تنها قادر به فروش 19 میلیون دلار نفت به چین خواهد بود.

کاهش چشمگیر خرید نفت ایران توسط چین، با امضای «برنامه 25 ساله همکاری‌های مشترک» میان دو کشور همزمان شد.

مفاد این سند همکاری منتشر نشده است اما منتقدان آن را سندی بر خلاف منافع ملی ایران می‌دانند.‌‎

رضا حاج آقامیری، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در این باره به «تجارت‌نیوز» گفت: «کاهش صادرات ما به چین با وجود امضای قرارداد 25 ساله بسیار دور از انتظار بود. متاسفانه محتویات این قرارداد هنوز هم منتشر نشده است.»

آمریکا در سال 2018 به دنبال خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران با اتخاذ راهبرد «فشار حداکثری» بر این کشور آن را از منبع اصلی درآمدهای نفتی محروم کرد.

بر اساس تحریم‌های آمریکا، ایران از هرگونه تجارت محصولات نفت و پتروشیمی ممنوع شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy