Monday, Nov 15, 2021

صفحه نخست » در پرونده حمید نوری؛ یک شاهد از مواجهه‌اش با ابراهیم رئیسی گفت

raeisiCourt_111521.jpgبی بی سی - سی و هشتمین جلسه محاکمه حمید نوری به اتهام جنایت جنگی و قتل تشکیل شده است. در این جلسه اکبر صمدی درباره کشتار تابستان ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت و نقش حمید نوری در آن شهادت داد. او می‌گوید چهاربار در برابر هیات متصدی اعدام‌ها قرار گرفته است. او همچنین از مواجهه خود با ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری فعلی ایران و نماینده وقت دادستان گفت.

اکبر صمدی چهارمین شاهد از هفت شاهدی است که دادگاه سوئدی حمید نوری برای استماع شهادت‌های آنها از سوئد به شهر دورس آلبانی رفته است.

این زندانی سیاسی سابق در سال‌ ۱۳۶۰در سن ۱۴ سالگی دستگیر می‌شود تا سال ۱۳۷۰ در زندان می‌ماند.

او به خاطر هواداری از مجاهدین دستگیر شد. دوران حبس خود را در زندان‌های اوین، قزل حصار و گوهردشت گذراند. او سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ را در زندان گوهردشت گذراند.

اکبر صمدی پیشتر در تحقیقات اولیه تصدیق کرده بود که حمید نوری در تاریخ ۱۲، ۱۸ و ۲۲ مرداد و همچنین ۵ شهریور ۱۳۶۷ او را نزد هیات متصدی اعدام‌ها برده است. این هیات در میان جان به دربردگان به "کمیتە مرگ" مشهور است.

او همچنین گفت در جریان اعدام‌ها بارها صدای حمید نوری را شنیده بود که نام زندانیان را برای انتقال به محل اعدام خواند و آنها را به صف می‌کرد.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. او اما اتهامات را رد می‌کند.

آقای صمدی گفت در روز هشتم و نهم مرداد تعدادی را از بند آنها بردند. گفته می‌شود اعدام‌های جمعی در زندان گوهردشت روز هشتم مرداد ۱۳۶۷ آغاز شده است.

در دادگاه امروز اکبر صمدی برای ادای شهادت از ماکت زندان گوهردشت استفاده می‌کرد که همراه با چند تن دیگر از زندانیان سیاسی هم دوره خود ساخته بود.

آقای صمدی گفت در روز ۱۰ مرداد ۱۳۶۷ او را به راهروی مرگ منتقل کرده‌اند.

او گفت در مجموع شش بار نیز به راهرویی منتقل شده که زندانیان سابق به آن لقب "کریدور مرگ" داده‌اند.

مواجهه با ابراهیم رئیسی

اکبر صمدی می‌گوید ۱۲ مرداد برای نخستین بار ناصریان (با نام واقعی مقیسه) دادیار وقت زندان او را نزد "هیات مرگ" می‌برد.

او می‌گوید در آن زمان هنوز از ابعاد اعدام‌ها اطلاعی نداشته است.

او می‌گوید حسینعلی نیری قاضی شرع هیات متصدی اعدام‌ها در آن روز از او اسم و مشخصاتش را پرسید و بعد راجع به دستگیری و اتهام سؤال کرد و از او پرسید عفو می‌خواهی. آقای صمدی می‌گوید در پاسخ گفته "من ۷ سال است زندان هستم سه سال باقیمانده ارزش عفو ندارد". او می‌گوید نیری پرسید "اتهامت چیست. گفتم هواداری. گفت هواداری از چی. گفتم هواداری از سازمان؛ بعد گفت برو بیرون".

او می‌گوید در آن روز زمانی که در راهرو نشسته بود، "[آقای] رئیسی آمد سراغ من و مرا صدا کرد. [آقای] رئیسی آنموقع جانشین دادستان بود مرا برد یک اتاق تکی و نزدیکی اتاق هیأت مرگ".

آقای صمدی می‌گوید ابراهیم رئیسی از اعضای هیات متصدی اعدام‌ها "نام و نام خانوادگی و اتهامم را پرسید و گفت مبارزه مسلحانه را محکوم کن. گفتم من وقتی دستگیر شدم یک سلاح ژ۳ قدش از من بلندتر بود. بعد گفت کومله یکی از احزاب کردی را محکوم کن. گفتم من کرد و کومله‌ای نیستم، بعد عصبانی شد و مرا از اتاق بیرون انداخت و به راهرو مرگ فرستاد".

حسینعلی نیری (حاکم شرع وقت)، مرتضی اشراقی (دادستان وقت)، ابراهیم رئیسی (معاون وقت دادستان) و مصطفی پورمحمدی (نماینده وقت وزارت اطلاعات در زندان اوین) از جمله افرادی بودند که در هیات متصدی اعدام‌ها حضور داشتند. این اعدام‌ها با فتوای آیت‌الله خمینی رهبر وقت ایران آغاز شد.

شاهد می‌گوید حمید نوری یک نفر را به اشتباه اعدام کرد

به گفته آقای صمدی روز ۱۲ مرداد "آخر شب حمید عباسی آمد و اسم ۱۴نفر را خواند؛ وقتی اسم مرتضی یزدی را خواند کسی جواب نداد. چند بار تکرار کرد باز هم کسی جواب نداد".

اکبر صمدی می‌گوید آن روز حمید نوری که در زندان از اسم مستعار عباسی استفاده می‌کرد "حالت آشفته‌ای پیدا کرده بود".

او می‌گوید که "حمید عباسی یک نفر را اشتباه اعدام برده بود مرتضی یزدی را به جای سید مرتضی یزدی اعدام کردند. من در قزلحصار با سید مرتضی یزدی همبند بودم اما مرتضی یزدی، فردی دیگر بود و حمید نوری به‌خاطر این اشتباه و عدم دقت یک نفر را اعدام کرد".

آقای صمدی می‌گوید روز ۱۵، ۱۸ و ۲۲ مرداد نیز در برابر هیات متصدی اعدام‌ها قرار می‌گیرد. او می‌گوید روز ۲۲ مرداد در دادگاه پذیرفت که مصاحبه کند.

دیده‌بان ایران نهاد اجرایی بنیاد ایران تریبونال در شبکه‌های اجتماعی خود این دادگاه را به طور زنده پخش می‌کند. بنیاد ایران تریبونال یک تشکل غیرانتفاعی و غیردولتی است که از سوی زندانیان سیاسی دهه شصت و خانواده کشته‌شدگان و شماری دیگر از فعالان سیاسی ایران پایه گذاری شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy