Friday, Nov 26, 2021

صفحه نخست » مشاهده زنبورهای گوشتخوار

bees_112621.jpgبی بی سی - بیشتر اوقات از زنبور‌ها به‌عنوان گونه‌های آسیب‌پذیر و در‌معرض خطر در طبیعت حرف می‌زنیم اما این زنبور‌های "لاشخور" در کاستاریکا با آن زنبور‌های تپل‌ که در باغچه‌ها می‌بینیم زمین تا آسمان فرق دارند.

دندان‌ این زنبور‌های بدون نیش از خانوادهٔ تریگونا طوری تکامل پیدا کرده است که می‌توانند گوشت را بجوند.

به‌علاوه در طول زمان، نوعی باکتری در بدن‌شان به‌وجود آمده است که می‌تواند غذا‌های غیر‌گیاهی مثل مرغ را هضم کند.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا، ریور‌ساید (یوسی‌آر) بر این باورند که این زنبور‌ها به دلیل رقابت شدید در طبیعت بر سر شیرهٔ گیاهان ناچار به تغییر ذائقه و استفاده از منابع غذایی غیر‌گیاهی شده‌اند.

پژوهشگرانی که برای بررسی این زنبور‌ها به کاستاریکا سفر کردند، قطعاتی از گوشت مرغ تازه در میان بوته‌ها و شاخه‌ها آویزان کردند. آنها روی این قطعات وازلین مالیدند تا مورچه‌ها و حشرات حریص دیگر زودتر سراغ آنها نروند.

برای پژوهشگران جالب بود که زنبور‌های لاشخور به سرعت سراغ ضیافت گوشتالوی خود آمدند و از پاهای عقبی‌شان کمک می‌گرفتند تا به قول کوئین مک‌فردریک، حشره‌شناس دانشگاه کالیفرنیا، "سبد‌های کوچک مرغ" درست کنند تا بتوانند هر چه بیشتر پروتئین با خود حمل کنند.

زنبور‌های لاشخور نام خود را از باکتری‌هایی که در دستگاه گوارش آنها وجود دارد گرفته‌اند چون چنان که مک‌فریدریک می‌گوید "این باکتری با باکتری موجود در دستگاه گوارش لاشخور‌‌‌هایی مانند کرکس و کفتار و مردار‌خواران دیگر شباهت دارد". ‌

لاشخور یا مردار‌خوار به جانورانی می‌گویند که از لاشهٔ جانوران دیگر تغذیه می‌کنند.

به‌علاوه، زنبور‌های لاشخور، با اینکه نمی‌توانند نیش بزنند اما می‌توانند به انسان صدمه بزنند چون جای گاز آنها تاول دردناکی به‌جا می‌گذارد.

البته این زنبور‌ها عسل هم تولید می‌کنند که به گفتهٔ پژوهشگران شیرین و خوشمزه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy