Monday, Nov 29, 2021

صفحه نخست » در آغاز اولین دور مذاکرات احیای برجام چه گذشت؟

vienna_112921.jpgرادیو فردا - میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین، روز دوشنبه هشتم آذر، با اشاره به پایان یافتن نشست کمیسیون مشترک برجام اعلام کرد که «مذاکرات آغاز موفقیت‌آمیزی داشت و شرکت‌کنندگان در مورد اقدامات فوری بیشتر به توافق رسیدند.»

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیئت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا، آلمان و اتحادیه اروپا که بعد از ظهر دوشنبه آغاز شده بود پس از یک ساعت پایان یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، انریکه مورا، مقام اتحادیه اروپا که ریاست مذاکرات هسته‌ای ایران را برعهده دارد نیز روز دوشنبه در وین پس از اولین نشست خود با مذاکره‌کنندگان جدید ایرانی به خبرنگاران گفت که آنها «تمایل به تعامل جدی نشان دادند» و این باعث «دید مثبت» او شده است.

انریکه مورا گفت که در این مذاکرات، ایران بر خواسته خود مبنی بر لغو تمامی تحریم‌ها پافشاری داشت، اما افزود که با وجود «احساس فوریتی» که آنها در این مورد ابراز کردند «هیچ جدول زمانی مشخصی برای این روند ارائه نشد.»

***

بی بی سی - اولین دور مذاکرات احیای توافق اتمی برجام در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، با مذاکره کنندگان جدید ایران در هتل کوبورگ وین آغاز شده است.

مذاکرات به سرپرستی انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، و علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران، با حضور اعضای گروه ۱+۴ برگزار می‌شود.

هیات ایرانی مذاکره کنندگان جدید این کشور هستند که عمدتا پیش از منتقدان توافق هسته‌ای برجام بوده‌اند و در زمان دولت روحانی، این توافق را "خسارت" به ایران می خواندند.

به غیر از علی باقری معاون سیاسی‌، دیگر اعضای گروه ایرانی عبارتند از مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی، رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، غلامرضا پناهی معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و ابراهیم شیبانی رئیس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی.

گزارش‌ها حاکی از آن است که گروه ایران بیش از ۳۰ عضو دارد.

روسای هیات‌های گروه ۱+۴ یعنی بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه بعلاوه آلمان، سفرای مقیم وین و مدیران کل وزارت خارجه پنج کشور هستند که از نظر سلسله مراتب سیاسی پایین‌تر از هیات ایرانی محسوب می‌شوند.

راب مالی، نماینده آمریکا، در وین و هتل محل مذاکرات حاضر است اما آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران، اجازه مذاکره مستقیمی بین ایران و آمریکا نداده است.

آمریکا این تصمیم را "زیان‌آور و اتلاف‌کننده وقت" خوانده اما ایران پیشنهاد مذاکره مستقیم را رد کرده است.

"کوبرگ هتل" همان محلی است که بیش از شش سال پیش وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ در آن به توافق تاریخی اتمی رسیدند که تحریم‌های بین‌المللی را در ازای اعمال محدودیت بر برنامه اتمی ایران رفع کرد.

وزرای خارجه ایران و آمریکا در دور آخر برای نهایی کردن این توافق که ۲۲ ماه طول کشید، نزدیک به سه هفته به طور پیاپی در این هتل با هم مذاکره کرده بودند.

علی باقری مذاکره کننده ارشد اتمی ایران یک روز پیش در یادداشتی برای روزنامه فایننشال تایمز نوشته بود که "غرب باید تضمین کننده برداشته شدن همه تحریم‌های بعد از برجام باشد و برای هرگونه نقض مفاد این توافق غرامت بپردازد".

همزمان با از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین، بنیاد تونی بلر در لندن، گزارش تحلیلی مفصلی به قلم کسری عربی درباره "برآمدن نخبگان جدید در دوره ریاست جمهوری رئیسی" منتشر کرده و گفته است که ظهور یک طبقه نخبه جدید ایرانی که عمدتا از دانش آموختگان دانشگاه امام صادق و برای غرب کاملاً ناآشنا هستند، "احتمال توافق هسته‌ای قابل قبول را کمتر می‌کند".



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy