Wednesday, Dec 1, 2021

صفحه نخست » فیگارو: سازوکار کلاهبرداری ۱۱ میلیارد دلاری چینی‌ها از ایران

iran_china.jpg رادیو بین المللی فرانسه - ناصر اعتمادی

به نوشتۀ فیگارو: ایران بابت یک میلیون و دویست هزار بشکه نفتی که روزانه به چین و هند صادر می‌کند روی هم فقط ۶۵۰ هزار دلار پول نقد دریافت می‌کند. به این ترتیب، زیانی که سالانه به ایران وارد می‌شود به ۱۱ میلیارد دلار می‌رسد، مضاف بر این که پکن از پرداخت ده میلیارد دلار نفت وارداتی از ایران در دورۀ چهار ساله دونالد ترامپ خودداری کرده است.

فیگارو، روزنامۀ صبح پاریس، نوشته است که آزاد کردن میلیاردها دلار از دارایی‌های حکومت ایران در چهار گوشۀ جهان از داوهای اصلی مذاکرات جاری وین است و برای رسیدن به این هدف ایران می‌کوشد از اهرمی استفاده کند که یک دادگاه داوری بین المللی در لاهه اخیراً با رأی خود در اختیار تهران گذاشته است. این دادگاه بحرین را به پرداخت ۲۰۰ میلیون دلار غرامت به دو بانک دولتی ایران محکوم کرد و تهران امیدوار است پس از دریافت این غرامت به دو میلیارد دلار دارایی مسدود شدۀ خود در بحرین نیز دست یابد.

فیگارو سپس افزوده است که تهران می‌کوشد در مذاکرات جاری وین با استناد به همین رأی دادگاه لاهه به دیگر دارایی‌های مسدود شدۀ خود در خارج دست یابد.

فیگارو رقم دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در خارج را روی هم ۳۵ میلیارد دلار برآورد کرده است از جمله ۹ میلیارد دلار در بانک‌های کره جنوبی که برای بازپس‌گیری آن سپاه پاسداران حتی یک نفتکش کره‌ای را به همراه سرنشینانش در ژانویه گذشته در آب‌های منطقه ربود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

اکنون، به نوشتۀ فیگارو، تهران قصد دارد پس از حکم دادگاه داوری لاهه برای درخواست غرامت از سئول یک اخطاریه برای کره بفرستد.

فیگارو سپس از قول یک تاجر آشنا با مسائل ایران نوشته است که ژاپن و شماری از کشورهای اروپایی نیز بین ۳ تا ۴ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران را توقیف کرده‌اند. با این حال، بیشترین دارایی‌های ضبط شدۀ ایران در چین، کشور متحد جمهوری اسلامی، و همچنین در هند است. به نوشتۀ فیگارو دارایی‌های مسدود شدۀ ایران در چین و هند معوقاتی هستند که این دو کشور بابت واردات نفت از ایران نپرداخته‌اند.

تاجر آشنا با مسائل ایران به خبرنگار فیگارو گفته است که چین و هند برای تحبیب آمریکا از یک سال پیش تنها پول نیمی از واردات نفت از ایران را به این کشور می‌دهند و در این بین دولت چین این مبلغ را از طریق بانکی در هُنگ کُنگ می‌پردازد و بابت این کار کمیسیون چربی هم از تهران می‌ستاند. با این حال، به نوشتۀ فیگارو، چینی‌ها به این نیز بسنده نمی‌کنند. پکن از حکومت ایران می‌خواهد تا بیشترین حد ممکن در ازای نفت صادراتی خود به چین فرآورده‌های این کشور را خریداری کند. در واقع، چینی‌ها، به نوشتۀ فیگارو، از وضعیت کنونی برای پر کردن جیب‌های خود سوءاستفاده می‌کند. اما، به نوشتۀ فیگارو، زیانی که از این طریق متوجه ایران می‌شود چشمگیر است.

فیگارو می‌نویسد: ایران بابت یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفتی که روزانه به چین و هند صادر می‌کند روی هم فقط ۶۵۰ هزار دلار پول نقد دریافت می‌کند. به این ترتیب، زیانی که سالانه به ایران وارد می‌شود به یازده میلیارد دلار می‌رسد، مضاف بر این که پکن از پرداخت ۱۰ میلیارد دلار نفت وارداتی از ایران در دورۀ چهار ساله دونالد ترامپ خودداری کرده است.

تاجر آشنا با مسائل ایران در پایان به خبرنگار فیگارو گفته است که آمریکا شدیداً مراقب صادرات نفت خام ایران است زیرا، بخشی از پول آن مستقیماً به صندوق علی خامنه‌ای، مخالف سرسخت غرب می‌رود. اما، به نوشتۀ فیگارو، آمریکایی‌ها همین حساسیت را نسبت به صادرات فرآورده‌های نفتی یا فلزی ایران به پاکستان، افغانستان و قدری هم به آفریقا از طریق دبی ندارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy