Sunday, Dec 5, 2021

صفحه نخست » سفر وزیر دفاع اسرائیل و رییس موساد به واشینتگن برای ترغیب آمریکا به اقدام نظامی علیه ایران

pen5.jpgایندیپندنت فارسی - سه شبکه تلویزیونی اصلی اسرائیل یکشنبه‌شب گزارش دادند که مقامات اسرائیل در سفر به واشینگتن مقامات دولت جو بایدن را به اقدام نظامی علیه اهدافی در ایران تشویق می‌کنند.

این در حالی است که دولت بایدن همواره بر پیشبرد دیپلماسی با ایران تاکید کرده و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که برای کمک به پیشرفت مذاکرات در وین از روسیه و چین کمک خواسته است. بایدن و مقامات وزارت خارجه آمریکا بر خلاف همتایان سابق خود به وضوح از اشاره به روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران خودداری می‌کنند.

با این نحال کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که هدف حمله احتمالی آمریکا یک تاسیسات هسته‌ای در داخل ایران نخواهد بود و احتمالا آمریکا یک پایگاه ایران در یمن را هدف می‌گیرد. این گزارش می‌افزاید که چنین حمله‌ای ایران را قانع می‌کند که در مذاکرات هسته‌ای نرمش بیشتری نشان دهد.

این گزارش به منابع این خبر اشاره‌ای نکرده و اطلاعات اندکی درباره چنین طرحی منتشر شده است. البته سابقه داشته است که دولت بایدن در تلافی حمله‌های شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران به نیروهای آمریکایی در عراق، منافع شبه‌نظامیان تحت پشتیبانی جمهوری اسلامی در سوریه را هدف قرار دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اسرائیل بارها اعلام کرده که در صورت همراهی نکردن آمریکا، به‌طور یکجانبه مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهد شد. در سال‌های اخیر بسیاری از ترورهای هدفمند، انفجارها و خرابکاری‌ها در تاسیسات هسته‌ای و موشکی ایران به اسرائیل نسبت داده شده است.

با این وجود ایهود باراک، نخست‌وزیر اسبق اسرائیل می‌گوید که روشن نیست آمریکا یا اسرائیل طرحی شفاف برای اقدام نظامی علیه ایران داشته باشند. او پیش‌تر گفته بود که دولت سابق نتانیاهو در همکاری با آمریکا برای تهیه یک «پلن بی» به منظور اقدام نظامی ناکام ماند.

پیش از این گزارش‌هایی درباره هدف سفر بنی گانتز، وزیر دفاع و دیوید بارنئا، رییس موساد به آمریکا منتشر شده بود. در این گزارش‌ها آمده بود که آنها قصد دارند از واشینگتن بخواهند موضع قاطعانه‌تری علیه ایران اتخاذ کند.

این سفر‌ها در حالی انجام می‌شود که دور هفتم مذاکرات هسته‌ای برای احیای برجام در وین با پیشرفت همراه نبود و هیات‌های مذاکره‌کننده روز جمعه به پایتخت‌ها بازگشتند. در عین حال هیچ یک از طرف‌ها شکست مذاکرات را اعلام نکرده و نسبت به ادامه مذاکرات ابراز امیدواری کرده‌اند.

توافق موقت یا کم در برابر کم از جمله گزینه‌هایی است که احتمال شکل‌گیری‌ آن بیش از یک توافق گسترده و دائمی است. بسیاری از ناظران و مقامات اسرائیل مخالف چنین توافقی با ایران هستند و آن را کمک به ایران برای توسعه برنامه‌های هسته‌ای‌اش توصیف می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy