Sunday, Feb 6, 2022

صفحه نخست » توقیف خبرگزاری رکنا به دلیل انتشار فیلم قتل ناموسی

rokna_020622.jpgصدای آمریکا - پس از انتشار فیلم و تصاویر قتل یک کودک‌همسر در اهواز توسط پایگاه خبری رکنا، خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه از توقیف این پایگاه خبری با رای هیأت نظارت بر مطبوعات خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی صبح روز یکشنبه ١٧ بهمن اعلام کرد که به دلیل «انتشار تصاویر و مطالب مغایر با عفت عمومی» و انعکاس حوادث به نحوی مغایر با «بهداشت روانی جامعه»، به این پایگاه خبری تذکری کتبی ارسال کرده است.

ساعاتی بعد خبرگزاری ایرنا به نقل از ایمان شمسایی، مدیر کل این سازمان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گزارش داد هیات نظارت بر مطبوعات خبرگزاری رکنا را به دلیل «انتشار تصویری دردناک از یک بانوی مقتول اهوازی و برهم خوردن فضای روانی جامعه» توقیف کرده است.

دادستان اهواز نیز در واکنش به انتشار این فیلم هشدار داده «قطعا اگر ثابت شود افرادی تعمدا اقدام به انتشار این فیلم‌ها کرده‌اند بازداشت خواهند شد.»

در همین ارتباط، مسعود ابراهیمی، مدیر مسئول رکنا، با پذیرش تصمیم هیات نظارت گفت «ممکن است این رای باعث شده باشد افکار عمومی به هم بریزد.»

برای انتشار خبر از مراجع قضایی اجازه گرفتیم

وی در پاسخ به این سوال که خبرهای قبلی هم در این پرونده دخیل بوده است، گفت: من از سال ۶۹ در این حوزه مشغول هستم، و همیشه خواسته ام کاری قانونی و در چارچوب رسانه ها انجام بدهم. در همین خبر روز گذشته هم، ما از مراجع قضایی اجازه انتشار گرفتیم.

روز شنبه ۱۶ بهمن تصاویر فیلمی در فضای مجازی منتشر شد که در آن مرد جوان با چاقویی در دست، سر زن جوانی را، که گفته می‌شود ۱۷ ساله و همسر آن مرد بود، در خیابان حمل می‌کرد.

بنا بر گزارش‌ها، گفته می‌شود هم‌اکنون قاتل و برادرش که در این قتل همدست او بود، بازداشت شده‌اند.

در سال‌های گذشته شماری از فعالان مدنی برای ممنوعیت کودک‌همسری تلاش‌ کرده‌اند، اما در سال ۱۳۹۷ طرح مربوط به ممنوعیت کودک همسری مورد مخالفت کمیسیون قضایی مجلس قرار گرفت.

به گفته کارشناسان و بنا بر آمارهای رسمی، عوامل مختلف - از جمله گسترش فقر و نبود ابزار مناسب برای آموزش راه دور - سبب افزایش آمار دختران بازمانده از تحصیل و تشدید آمار ازدواج اجباری و کودک‌همسری در ایران شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy