Saturday, Feb 12, 2022

صفحه نخست » واکنش کمیسیون امنیت ملی به فساد سرداران سپاه

fesad_021222.jpg«اتفاق خاصی» نیفتاد

علی رسولی - رادیو زمانه

انتشار فایل صوتی از گفت‌وگوی خصوصی محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران با صادق ذوالقدرنیا، معاون اقتصادی وقت سپاه پاسداران با سکوت متهمان اصلی و واکنش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس روبه‌رو شده است.

روز پنجشنبه ۲۱ بهمن، رادیو فردا فایل صوتی این گفت‌وگو را منتشر کرد که در آن به فساد سرداران سپاه، نقش بنیاد تعاون سپاه، بانک انصار، هلدینگ یاس و چهره‌هایی مانند جمال‌الدین آبرومند، محمدباقر قالیباف، حسین طائب، مسعود مهردادی، محمود سیف پرداخته شده است.

محمود عباس‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص این فایل صوتی و فساد طیف وسیعی از مقام‌های ارشد وابسته به سپاه پاسداران به ایلنا گفت که از نظر او «اتفاق خاصی نیفتاده است».

او با پذیرش ضمنی فسادی که در این فایل صوتی از آن یاد می‌شود گفت: «ممکن است در این مجموعه به این بزرگی چهار پلشتی هم وجود داشته باشد که این هم طبیعی است. بحث این است که روح حاکم بر این نهاد مخالف پلشتی، سوءاستفاده و کار غیرعادلانه است. مجموعه سپاه درون خودش حفاظتی دارد که ماموریتش بر این است که هیچ پاسداری کار غیرقانونی نکند.»

او انتشار این فایل صوتی را در نتیجه «نفوذ» در میان دستگاه‌های نظارتی دانست و گفت که او و همکارانش نحوه شکل‌گیری این نفوذ را جدی می‌گیرند:

«باید بپذیریم که نفوذ اتفاق افتاده و این واقعیت تلخی است. اگر ما مشغول فروعات بشویم، انرژی ما به کنترل مسائل معمولی هدایت شود و نفوذ استراتژیک در جایگاه‌های حساس و برای خرابکاری‌های با هزینه بالا با خسارت فیزیکی و نرم صورت گیرد، برای منحرف کردن ما از طراحی یک سیستم کارآمد و استفاده از عناصر کارآمد در مدیریت جایگاه‌های حساس، کار خودش را می‌کند. متاسفانه نفوذ هیچگاه با تابلو نمی‌آید بلکه با نگاه و چهره قابل اعتماد وارد می‌شود. تشخیص نفوذ و نفاق هم سخت است اما شدنی است.»

او به صورت مستقیم در مورد تصمیم مجلس درباره برخورد با مفاسد اقتصادی سپاه پاسدان و سردارانش سخن نگفت.

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

تلاش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس برای کشف فرد یا نهادی که صدای این گفت‌وگوی خصوصی را ضبط کرده در حالی است که در همان فایل صوتی، ذوالقدرنیا در مکالمه‌اش با رئیس دفتر محمدعلی عزیز جعفری به این اشاره می‌کند که او ضبط صوت به همراه دارد و صدای جلسات را ضبط کرده است.

محمدباقر قالیباف یکی از متهمان بزرگ این پرونده فساد چند هزار میلیاردی، هم‌اکنون در جایگاه ریاست مجلس شورای اسلامی است.

در این فایل صوتی فرمانده وقت سپاه پاسداران و معاون اقتصادی‌اش آخرین تحولات مربوط به موضوع هلدینگ یاس و بنیاد تعاون سپاه را با یکدیگر در میان می‌گذارند.

هلدینگ یاس، مجموعه‌ای از چند شرکت با فعالیت‌های متنوع اقتصادی بود که توسط گروهی از متنفذترین سرداران سپاه تشکیل شد. این هلدینگ در زمینه واردات تجهیزات نظامی، دور زدن تحریم‌ها، قراردادهای بازرگانی صداوسیما، واردات تجهیزات پزشکی و ساخت و ساز در حوزه شهری و شهرداری فعال بود.

بخشی از قراردادهای هلدینگ یاس با مشارکت بنیاد تعاون سپاه و سازمان اطلاعات سپاه اجرایی می‌شد. محمود سیف از سازمان اطلاعات سپاه، جمال‌الدین آبرومند، معاون هماهنگی سابق سپاه به عنوان نماینده محمدعلی عزیزجعفری و البته در جایگاه مدیرعامل بنیاد تعاون سپاه، مسعود مهردادی، قائم‌مقام وقت بنیاد تعاون سپاه، محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران و عیسی شریفی، قائم‌مقام شهرداری تهران و دست راست قالیباف در بخش‌های مختلف و در ارتباط با این هلدینگ اقتصادی قرار داشتند.

براساس محتوای این فایل صوتی می‌دانیم که علی خامنه‌ای در پشت صحنه از فرمانده سپاه خواسته است ۹۰ درصد عایدات بنیاد تعاون سپاه و هلدینگ یاس در اختیار نیروی قدس سپاه پاسداران قرار گیرد و ۱۰ درصد آن به سپاه برسد.

در زمان شهرداری قالیباف بنیاد تعاون سپاه، هلدینگ یاس و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش چندین قرارداد مفسدانه با شهردادی تهران داشته‌اند. از جمله فروش غیرقانونی هلدینگ و مجوز‌های تراکم که سد چند هزار میلیاردی برای آن‌ها به ارمغان آورده است. این هلدینگ دو قرارداد به نام های فاینانس ۱ و ۲ نیز با شهرداری تهران داشته است که محمد جواد حق‌شناس، عضو سابق شورای شهر تهران می گوید ۴۰ هزارمیلیارد تومان از اجرای آن سود به جیب سپاه پاسداران وارد شده است. قراردادهای فاینانس ۱ و ۲ برای تأمین مالی پروژه‌هایی بسته شد که قرارگاه خاتم الانبیا در شهر تهران اجرا می‌کرد. براساس این قرارداد محرمانه، حجم قابل توجهی تراکم و هولوگرام به شرکت‌های واسطه سپاه مانند هلدینگ یاس واگذار می‌شد تا با فروش آن‌ها پروژه‌های قرارگاه خاتم در شهر تهران را تأمین مالی کنند. این قراردادها با امضای قالیباف و عیسی شریفی و به صورت محرمانه منعقد شده است و حجم آن‌ها از بودجه سالیانه اداره شهر تهران هم بیشتر بوده است.

اما فساد سرداران تنها به حوزه شهرداری محدود نبوده است. آنچنان که محمد سرافراز، رئیس اسبق و مستعفی سازمان صداوسیما درباره نقش این حلقه در برکناری خودش و پرونده فساد آگهی‌های بازرگانی صداوسیما و خرید تجهیزات مخابراتی افشا کرده است، رابطه این مجموعه اقتصادی با دفتر علی خامنه‌ای از طرف مجتبی خامنه‌ای و حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه برقرار بوده است.

پس از افشای فساد ۱۳ هزار میلیاردی این گروه در معاملات اقتصادی، برخی از آن‌ها از متن قدرت به حاشیه رانده شدند. عیسی شریفی، مسعود مهردادی و محمود سیف به زندان افتادند، محمدعلی عزیز جعفری از فرماندهی سپاه کنار گذاشته شد و اکنون فرمانده قرارگاه بقیه‌الله اعظم است. جمال‌الدین آبرومند دومین فرد قدرتمند در پرونده هلدینگ یاس نیز از معاونت هماهنگی کنار گذاشته شد و تا چندی پیش قائم‌مقام عزیز‌جعفری در قرارگاه بقیه‌الله بود. محمدباقر قالیباف، مهره اصلی این پرونده فساد همچنان آزاد و رئیس مجلس شورای اسلامی است. او اخیرا جمال الدین آبرومند را به عنوان مشاورش به مجلس آورده است.

محمود سیف دیگر مجرم این پرونده علاوه بر سمتش در بنیاد تعاون سپاه، معاون حسین طائب در سازمان اطلاعات سپاه و همسر شهرزاد میرقلی‌خان دستیار ویژه محمد سرافراز، رئیس سابق سازمان صدا و سیماست.

سیف که بیشترین میزان محکومیت را در این پرونده داشته است به پولشویی، گرفتن رشوه در خریدهای خارجی و زدوبند متهم شده بود. شهرزاد میرقلی خان نیز در سال‌های گذشته او را به عنوان مهره مجتبی خامنه‌ای، فرزند رهبر جمهوری اسلامی و حسین طائب معرفی کرده است.

براساس گفته‌های محمدعلی‌جعفری و صادق ذوالقدر، حسین طائب، رئیس سازمان اطلاعات سپاه حامی قالیباف و گروه مفسد در بنیاد تعاون سپاه بوده و تلاش کرده است که این پرونده را به شکلی ختم کند. تلاشی که گویا موفق نبوده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy