Sunday, Feb 13, 2022

صفحه نخست » طالبان به مغازه‌های فروش کادوهای ولنتاین در کابل حمله کردند

afghanistan.jpg• پیش از بازگشت طالبان به قدرت، هر سال در کابل و شهرهای بزرگ افغانستان ولنتاین جشن گرفته می‌شد

ایندیپندنت فارسی ـ فریدون آژند ـ علی‌رغم جامعه سنتی و بسته افغانستان، رابطه دختران و پسرها در شهرهای بزرگ این کشور چندان تابع آداب و رسوم سابق و سنتی نیست و این روابط زیر پوست شهر به اشکال مختلف برقرار است. پسران و دختران در افغانستان برای زیباتر کردن این رابطه‌ها هر کار بتوانند می‌کنند؛ از جمله جشن گرفتن روز ولنتاین که در ۲۰ سال گذشته در افغانستان رواج یافته است.

روز ولنتاین که به نام روز عاشقان از آن یاد می‌شود، در سال‌های اخیر با استقبال زیاد دختران و پسران جوان کابل، هرات، مزار شریف و کمی محدودتر در شهرهای دیگر افغانستان مواجه شده است. در سال‌های گذشته، غرب کابل به طور معمول میعادگاه علاقه‌مندان به این روز بود. مغازه‌های گل‌فروشی از سحرگاه ۱۴ فوریه با انواع کالاها و کادوهای مخصوص روز ولنتاین پر می‌شدند و برای جلب مشتری دورتا دور خیابان را با بادکنک‌های قرمز آذین می‌کردند. رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها هم برای این روز برنامه‌های ویژه‌‌ای در نظر می‌گرفتند؛ مثل دعوت از خواننده‌ها برای اجرای زنده و تغییر در فهرست غذاها و قیمت غذا و نوشیدنی‌ها. حتی دختران و پسران نامزدشده نیز این روز را جشن می‌گرفتند و متاهل نیز درصدد برمی‌آمدند برای همسرشان هدیه تهیه کنند.

با سقوط جمهوریت و سلطه طالبان، به نظر می‌رسید کسی جرات نکند برای این روز تدارک خاصی ببیند. اما از اواخر عصر یکشنبه، ۱۳ فوریه، عکس‌هایی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد مغازه‌ها برای ۱۴ فوریه و روز ولنتاین آماده می‌شوند. تعدادی از دختران و پسران جوان ساکن کابل به من گفتند که در هر صورت، برای خرید کادو بیرون خواهند رفت و هرچند در رسانه‌های اجتماعی دستوری منتسب به امارت طالبان دست به دست می‌شد که در آن جشن گرفتن ولنتاین ممنوع اعلام شده بود، آن دستور هم بیشتر دستمایه طنز کاربران فضای مجازی شد.

👈 مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

قدریه (مستعار) که به ناحیه پل سرخ رفت و چند عکس از آنجا را با ایندیپندنت فارسی به اشتراک گذاشت، گفت: «حوالی ساعت ۱۱ قبل‌ازظهر با ترس و نگرانی به پل سرخ رفتم. اما برخلاف توقع، چنان ازدحامی اطراف مغازه‌های فروش کادو ولنتاین بود که گویا اصلا طالبی در کابل وجود ندارد.» او افزود: «دختران و پسران با هم برای خرید آمده بودند.» از نظر قدریه این حرکت نوعی مبارزه با طالبان و سرپیچی از اوامر آن‌ها را نشان می‌داد. قدریه تصریح کرد که کافی‌شاپ‌ها هم همچنان فعال‌اند و دوروبر را با بادکنک تزیین کرده‌اند.

با این حال این فضا دیری نپاید و حوالی ۱۲: ۳۰ ظهر به وقت محلی، نیروهای امربه‌معروف طالبان به پل سرخ حمله کردند و تمامی تزییات ولنتاین را خراب کردند. رسول پارسی، شهروند کابل که خود شاهد حمله طالبان به مغازه‌های فروش کادو ولنتاین بود، به ایندیپندنت فارسی گفت: «من برای گرفتن عکس از حال و هوای غرب کابل به پل سرخ رفتم. می‌خواستم ببینم امسال در کابل ولنتاین چگونه جشن گرفته می‌شود. ناگهان جنگجویان مسلح طالبان به محل ریختند و تخریب مغازه‌ها، بادکنک‌ها و هرچیزی که نماد ولنتاین بود را شروع کردند.»

او افزود که افراد مسلح طالبان به دلیل عکس گرفتن از صحنه، به او حمله کرده‌اند. پارسی اضافه کرد: «طالبان بر سر من ریختند و مرا کشان‌کشان پیش فرمانده خود بردند. او از من خواست عکس‌ها را پاک کنم، ولی من تعدادی از عکس‌ها را نگه داشتم.»

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود نیز نشان می‌دهد که مغازه‌داران به‌سرعت در حال انتقال کالاها به داخل مغازه‌ها و پاک کردن نمادهای ولنتاین‌اند. با این حال به گفته شاهدان عینی، اگرچه طالبان فضای رنگارنگ پل سرخ را به هم ریختند، نتوانستند مانع از خرید کادوهای ولنتاین شوند.

در بستر فرهنگی افغانستان، ولنتاین پدیده‌ای ناشناخته و تازه است؛ با این حال به دخترها و پسرهای جوان انگیزه‌ می‌دهد تا به روابط عاطفی‌ خود حال‌و هوای بهتری ببخشند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy