Monday, Feb 14, 2022

صفحه نخست » اخبار ضد و نقیض از به بن‌‌بست رسیدن مذاکرات وین

vienna_021422.jpgارزیابی متفاوت اولیانوف و شمخانی از روند مذاکرات وین

رادیو بین المللی فرانسه - در حالی که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین، از «پیشرفت قابل توجهی» در روند مذاکرات احیای توافق برجام خبر داده است، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، تأکید کرد که «لحظه به لحظه سختی کار مذاکره‌کنندگان ایران در وین برای پیشبرد دستورالعمل تهران افزایش می‌یابد». از سوی دیگر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، با بیان اینکه «بن‌بستی در مذاکرات وین نیست»، تصریح کرد که «مذاکرات سخت و پیچیده است و به موضوعات کلیدی رسیده است». حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران نیز در دیدار با همتای ایرلندی خود، اعلام کرد که «ایران برای رسیدن به یک توافق خوب عجله دارد».

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران، روز دوشنبه ۲۵ بهمن در جریان نشست هفتگی خود در پاسخ به پرسشی در مورد مذاکرات وین و اخبار منتشر شده در این زمینه گفت: «بن بستی در مذاکرات وین نیست. مذاکرات مثل سابق برگزار می شود و گفتگو و رفت و برگشت ها بین هیئت ها در حال انجام است». وی افزود: «گفت وگوها وقتی به روزهایی می رسد که باید در مورد مسائل جدی صحبت شود، سخت می شود و قطعاً با یکسری کندی هایی روبرو است».

خطیب زاده تأکید کرد: «مذاکرات پیچیده و سخت است؛ به موضوعات کلیدی رسیده است و با حساسیت از سوی همه طرف ها پیگیری می شود. موضوعات اختلافی در میان است و نیازمند اخذ تصمیمات جدی و کلیدی از سوی واشنگتن است».

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: «ایران بعد از بازگشت هیئت خود به وین پروپوزال (بسته پیسنهادی) داده شده را مجدداً به بحث و بررسی گذاشته است».

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

وی تأکید کرد: «مسائل حساس و کلیدی در مذاکرات وین باقی مانده است و آنچه که باقی مانده رسیدن به نقاطی است که باید تصمیمات سیاسی گرفته شود. ایران تصمیم سیاسی خود را سال ها پیش گرفته و در برجام باقی مانده است و منتظریم که پاسخ ابتکارات ایران را از سوی طرف های غربی بگیریم».

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با حصول توافق در وین تا پایان فوریه گفت: «زمان رسیدن به توافق یک رابطه معکوس با اراده واقعی آمریکا و طرف های غربی دارد. اگر آن ها اراده واقعی نشان دهند و در این مسیر حرکت کنند زمان رسیدن به توافق کمتر می شود و این توافق منتظر اخذ تصمیمات سیاسی از سوی طرف های مقابل مانده است».

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در خصوص اخذ تضمین از آمریکا در ارتباط با مذاکرات وین گفت: «آمریکا قابل اعتماد نیست. آمریکایی‌ها با سیاست ها و رفتارهای خود نشان داده اند که به چه میزان قابل اعتماد هستند و در همین چارچوب باید از آن ها تضمین‌های عینی اخذ شود که بار دیگر حقوق بین الملل را به سخره نمی گیرند».

وی تأکید کرد: «همه تحریم ها علیه ملت ایران باید مطابق برجام مرتفع شود و فرقی نمی کند که این تحریم‌ها دارای چه عنوانی هستند و یا دارای چه برچسب های ساختگی هستند. تحریم های مغایر برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل باید همگی به صورت یکجا برداشته شود».

امیرعبداللهیان: ما برای رسیدن به یک توافق خوب عجله داریم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با همتای ایرلندی خود گفت: «طرف‌های غربی به جای رفتار مبتنی بر شوک و به جای بازی با متن و زمان، باید نیت واقعی خود را برای بازگشت به تعهدات کامل خود ذیل برجام، به نمایش بگذارند.»

وی افزود: «هدف ما رفع کامل تحریم هایی است که در توافق برجام مورد استناد قرار گرفته و جامعه جهانی در سال ۲۰۱۵ از آن حمایت کرده است.»

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: «اگر امروز در وین توافق حاصل شود برای ایران بهتر از فرداست؛ ما برای رسیدن به یک توافق خوب،عجله داریم اما در چارچوب مذاکراتی منطقی و دستیابی به حقوق و منافع ملت ایران».

حسین امیرعبداللهیان در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «آمریکایی‌ها در پیام‌هایی که از طریق کشورها و واسطه‌ها به جمهوری اسلامی ایران منتقل می‌کنند، از داشتن حسن نیت برای رسیدن به یک توافق صحبت می‌کند اما تا این لحظه بر روی زمین اتفاق ملموسی که ترجمان عملی حسن نیت در مورد ادعای آمریکایی‌ها باشد، مشاهده نمی‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران: تبادل زندانیان در دستور کار است

سعید خطیب زاده در نشست هفتگی خود همچنین دربارۀ موضوع تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا و رایزنی در این خصوص در مذاکرات وین، گفت: «موضوع زندانیان یکی از موضوعات جدی بوده و همواره در دستور کار بوده و از بُعد انسانی اولویت ایران بوده که این موضوع حل شود».

وی افزود: «این موضوع در یک مسیر موازی در وین از ماه ها قبل مطرح بوده است. توافقی در این زمینه یک بار به دست آمد که متأسفانه طرف آمریکایی در شب اجرای توافق زیر آن زد و همین موضوع یک بار دیگر نشان می دهد که تا چه میزان باید در توافق با واشنگتن دقت کرد».

خطیب زاده تأکید کرد: «این موضوع، در مسیر موازی وین در دستور کار است. ما هیچ چیزی را منوط به گفت وگوهای وین نکرده ایم ولی به نظر می رسد که طرف های آمریکایی هنوز تصمیم قطعی خود را در این زمینه نگرفته اند و گویی منتظر نتیجه مذاکرات وین هستند.»

ارزیابی متفاوت اولیانوف و شمخانی از روند مذاکرات وین

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، روز دوشنبه ۲۵ بهمن، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «مذاکرات وین به مرحله‌ای رسیده که می‌توان در مورد نتیجه آن با قطعیت و بدون نیاز به گمانه‌زنی اعلام نظر کرد. تصمیم سیاسی آمریکا برای تحقق یا استنکاف از پذیرش الزامات شکل‌گیری توافق قابل اتکاء و پایدار بر اساس اصول پذیرفته شده در برجام، می‌‌تواند جایگزین گمانه‌زنی‌ها شود».

وی همچنین ساعاتی قبل تر در توییت دیگری با اشاره به گفتگوی تلفنی یکشنبه شب خود با علی باقری کنی مسئول هیات ایرانی حاضر در مذاکرات، نوشته بود: «گفت‌وگوی تلفنی امشب با دکتر باقری دو گزاره را درباره ‫مذاکرات وین در ذهن من قطعی کرد: ‏۱. افزایش لحظه به لحظه سختی کار مذاکره‌کنندگان ‫ایران برای پیشبرد دستورالعمل منطقی و قانونی تهران ‏۲. تداوم نمایش ابتکار عمل از سوی طرف‌های غربی برای فرار از تعهدات.»

این در حالیست که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین، ارزیابی متفاوتی از مذاکرات وین ارائه کرده و در حساب کاربری خود در توییتر نوشته است: «پیشرفت قابل توجهی در روند مذاکرات حاصل شده است»

اولیانوف همچنین روز یکشنبه از دیدار اعضای برجام (بدون حضور ایران) با تیم ‌مذاکره‌کننده ایالات متحده آمریکا خبر داد و در توییتی نوشت که این دیدار بعد از ظهر یکشنبه برای ارزیابی وضعیت مذاکرات وین برای احیای برجام انجام شد و همه ارزیابی‌ها «مثبت» بود.

نماینده روسیه در مذاکرات وین دو روز پیش نیز خبر داده بود که کار فشرده بر روی احیای توافق برجام در حال انجام است و هر سه گروه کاری، در زمینه‌های برداشتن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و ترتیبات برای بررسی مسائل مهم باقی‌مانده، دیدار می‌کنند.

دور هشتم مذاکرات وین بعد از تنفسی ۱۱ روزه به منظور مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان روز سه شنبه ۱۹ بهمن در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و در سطوح مختلف در جریان است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy