Tuesday, Feb 22, 2022

صفحه نخست » آیا اسدالله اسدی و حمید نوری در معامله با جمهوری اسلامی آزاد می‌شوند؟

pardon_021922.jpgفرامرز داور - ایران وایر

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با وزرای خارجه بلژیک و سوئد ملاقات کرده و رسانه‌ها از مذاکره آن‌ها بر سر «اسدالله اسدی» دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی که در بلژیک زندانی است و «حمید نوری» از مقام‌های پیشین قضایی جمهوری اسلامی که در سوئد در حال محاکمه است، خبر داده‌اند. گفت‌وگوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی درباره این دو مامور به احتمال فراوان بخشی از تلاش برای آزادی آن‌هاست. آیا قوانین اجازه آزادی آن‌ها را می‌دهد؟

اسدالله اسدی و حمید نوری کیستند؟

اسدالله اسدی، دبیر سوم سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش بوده که در یک عملیات مشترک اروپایی به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در یک مراسم محل تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در پاریس، دستگیر و در بلژیک محاکمه شد. دادگاه وی را به ۲۰ سال زندان محکوم کرد و اسدی اینک در حال طی کردن دوران محکومیت خود است.

حمید نوری از مقام‌های دادستانی جمهوری اسلامی است که به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷در در زمان سفر به سوئد دستگیر شده و در دادگاهی در پایتخت این کشور در حال محاکمه است. عنوان اتهامی وی قتل عمد و جنایت جنگی است و در صورت گناهکار شناخته شدن در دادگاه، با مجازات زندان بسیار طولانی روبه‌رو خواهد بود.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

آیا جمهوری اسلامی برای آزادی آن‌ها تلاش کرده است؟

مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله سفیر وقت آن در آلمان گفته‌اند که مدارک علیه اسدی به قدری قوی بوده که جایی برای انکار اتهامات وارده به وی باقی نمی‌گذاشته است. با این همه برخی از مقام‌ها در حد سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی خواستار آزادی وی شده بودند؛ اما اعتراضی شدیدتر به صورت علنی به دستگیری و محاکمه و زندانی شدن وی انجام نشده است.

درباره حمید نوری هم مقام‌های جمهوری اسلامی رفتاری مشابه داشته‌اند و صرفا در اظهارات علنی خواستار آزادی وی بوده‌اند.

آیا جمهوری اسلامی اتباعی از بلژیک و سوئد را دستگیر کرده است؟

گزارشی از اینکه شهروندی از بلژیک به تلافی دستگیری و محاکمه و زندانی شدن اسدی توسط جمهوری اسلامی دستگیر شده باشد، منتشر نشده است؛ اما از آنجا که عملیات دستگیری وی توسط همکاری پلیسی از جمله آلمان و فرانسه صورت گرفته، جمهوری اسلامی هم‌اکنون اتباع دستگیر شده از آلمان و فرانسه را در زندان‌های خود دارد.

جمهوری اسلامی پیش از این، شهروندی ایرانی-سوئدی را بازداشت کرده بود؛ اما پس از دستگیری نوری، دو شهروند سوئدی را به اتهام قاچاق مواد مخدر بازداشت کرده و یک ایرانی-سوئدی را به اتهام برنامه‌ریزی عملیات تروریستی از ترکیه ربوده و با انتقال وی به ایران در حال محاکمه وی است. به این ترتیب دست‌کم چهار زندانی با تابعیت سوئدی در زندان‌های ایران محبوس‌اند.

آیا احتمال آزادی اسدی پیش از پایان دوره محکومیت او وجود دارد؟

بر اساس رویه‌ای که دولت‌های اروپایی پیش از این در برابر جمهوری اسلامی داشته‌اند، احتمال اینکه اسدی پیش از به پایان رساندن دوره محکومیت خود آزاد شود و به ایران برود، زیاد است. اسدی از زمان دستگیری توسط پلیس تاکنون نزدیک به چهار سال است که در زندان به سر می‌برد و یک‌پنجم دوره محکومیت خود را عملا طی کرده است.

دولت بلژیک این صلاحیت را دارد که اسدی را پیش از پایان دوره محکومیتش مورد عفو قرار دهد، یا وی را به صورت مشروط آزاد و اجازه خروج وی از این کشور را صادر کند. احتمال اینکه وی در معامله‌ای با جمهوری اسلامی زودتر از موعد آزاد شود، کاملا محتمل است و امکان قانونی آن هم برای دولت بلژیک وجود دارد.

این پرونده سه محکوم ایرانی‌الاصل دیگر هم دارد که همچون اسدی متهم درجه اول نیستند. احتمال اعطای عفو به آن‌ها یا آزادی مشروط کاملا بستگی به نظر دولت بلژیک دارد و دادن عفو احتمالی به اسدی یا آزادی مشروط وی به این معنی نیست که دیگر متهمان پرونده هم قطعا از این امتیاز برخوردار خواهند شد.

آیا حمید نوری در حین محاکمه آزاد می‌شود؟

احتمال اینکه نوری پیش از پایان محاکمه خود آزاد شود، نزدیک به صفر است. تا زمان تکمیل روند قضایی و تصمیم دادگاه درباره وی، دولت سوئد هیچ اختیاری برای اعطای عفو و آزادی وی ندارد. این امکان تنها پس از اعلام حکم محکومیت وی در دادگاه ممکن است، میسر باشد؛ اما از آنجا که نوری به جنایات جنگی و قتل عمد متهم است، عفو و آزادی وی برای دولت دارای هزینه اعتباری بسیار بسیار سنگینی است.

دستگیری نوری در سوئد بر اساس اصل «صلاحیت جهانی» انجام شد که به نظام‌های قضایی پیشرو و عادلانه اجازه می‌دهد، افرادی را که مظنون یا متهم به ارتکاب جنایت‌های بزرگ بین‌المللی همانند جنایات جنگی هستند، دستگیر و برای اجرای عدالت جهانی درباره آن‌ها، ایشان را به محاکمه بکشاند. اصل صلاحیت جهانی به این دلیل به کشورهای دیگر اختیار می‌دهد، افرادی را که در داخل خاک خودشان مرتکب جنایت نشده‌اند، دستگیر کنند که اصل «عدالت جهانی» را گسترش داده باشد. از این رو در صورتی که نوری به این اتهام در دادگاه محکوم شود، دولت سوئد مسیری بسیار سخت برای عفو و اعطای آزادی به وی دارد.

اگر سوئد نوری را عفو کند، چه می‌شود؟

در صورت چنین تصمیمی قبل از آنکه دوره محکومیت احتمالی نوری طی شده باشد، شاکیان می‌توانند از تصمیم دولت سوئد در اعطای آزاد یا عفو وی به نهاد قضایی بالاتر یعنی به دادگاه اروپایی حقوق بشر شکایت و در آنجا راه فرار احتمالی نوری از اجرای عدالت را مسدود کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy