Sunday, Feb 27, 2022

صفحه نخست » مطالب فرهنگی ف. م. سخن (۲)؛ با بزرگان فرهنگ ایران زمین و خصائص رفتاری شان آشنا شویم؛ غلامحسین مصاحب

90BF607A-44B6-48D4-ACA8-E8B6AFC30A41.jpegتوضیح:
ازین پس غیر از مطالب جدی و طنز سیاسی، مطالب فرهنگی من در «خبرنامه گویا» منتشر خواهد شد. سعی می کنم این مطالب کوتاه و مفید باشد. این مطالب برای عامه نوشته نشده و روی سخن بیشتر با آشنایان با فرهنگ کشورمان است. در صورت تمایل می توانید نظر های خود را به ای میل من به نشانی:
fmsokhan@gmail.com
ارسال فرمایید. ف. م. سخن

***********************

وسواس، نوعی بیماری ست؛ بیماری یی که فرد مبتلا به آن دچار رنج ی دائم می شود. هم عوام و هم خواص می توانند دچار این بیماری شوند. وسواس در تمیزی، وسواس در درست انجام دادن کارها، وسواس در نوع غذا....

ولی یک وسواس هست که فقط اهل علم دچار آن می شوند و آن وسواس کمال گرایی و خطا نکردن است. این وسواس تنها به شخص مبتلا آسیب نمی زند بلکه به فرهنگ یک جامعه و حتی فرهنگ جهانی آسیب می زند.


محمد قزوینی، عالِمِ برجسته ی ما، به خاطر این که از اشتباه کردن می ترسید، و می خواست هر کاری می کند تمام و کمال باشد، کتاب نمی نوشت!

ادوارد براون، دانشمند ایران شناس انگلیسی از طرف بنیاد گیب به قزوینی تصحیح تاریخ جهانگشای عطا ملک جوینی را پیشنهاد کرد، و قزوینی این کار را که یک تصحیح مثلا ساده علمی بود، به خاطر وسواسی که داشت ۸ سال تمام طول داد و تازه یک جلد از این تاریخ آماده شد. وقتی به او گفتند چرا کار این قدر طول می کشد گفته بود همین است که هست!

یکی دیگر از دانشمندانی که دچار وسواس علمی بود، غلامحسین مصاحب، صاحب «دائرة المعارف فارسی» بود که اگر چه جلد اول این کتاب مستطاب را توانست منتشر کند، اما به خاطر همین وسواس و درگیری هایی که با ناشران کتاب پیدا کرد، کار را در میانه تهیه ی جلد دوم رها کرد، و بعدی ها که سعی کردند دنباله ی کار او را بگیرند، به شکلی مفتضحانه کار را به پایان رساندند.

مثلا یکی از درگیری های مصاحب، که ذهن او را از همان آغاز کار به شدت درگیر کرده بود، موضوع عدد -۰- فارسی بود، که مصاحب که دانشمند ریاضی بود، معتقد بود عدد -۰- به این شکل نباید در کتاب نوشته شود بلکه به صورت لاتین -0- باید نوشته شود و حتی به شکل دایره ی کوچک تو خالی هم نباید نوشته شود چون با علامت درجه در ریاضیات می تواند اشتباه گرفته شود، و بر سر همین موضوعات بی اهمیت جامعه ی ایرانی، از داشتن یک دائرة المعارف کامل و جامع محروم ماند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy