Saturday, Apr 2, 2022

صفحه نخست » اخراج با خشونت‌ زن ایرانی وزیر مهاجرت دانمارک را به پارلمان کشاند

denmark_040222.jpgبی بی سی - انتشار ویدئویی از برخورد خشونت‌آمیز پلیس دانمارک با یک زن پناهجوی ایرانی، ماتیاس تسفای، وزیر مهاجرت دانمارک، را به پارلمان کشانده است.

اسکندر صدیق، رهبر سیاسی حزب سبزهای مستقل و نماینده پارلمان، با اعلام احضار وزیر مهاجرت به یک کمیته پارلمانی برای توضیح در این باره، گفته: "نمی‌توانم تصور کنم چه سرنوشتی در انتظار این زن کرد است که دیروز می‌خواستند به زور اخراج کنند."

آقای صدیق به بی‌بی‌سی فارسی گفت برخورد ماموران با این پناهجو "به شکل نالازمی خشن" بوده است.

دانمارک قدم‌خیر حقانی‌زاده را به همراه دو فرزندش برای بازگرداندن به ایران به ترکیه منتقل کرد، اما با خودزنی او ناچار به بازگرداندنش به کپنهاگ شد.

همسر خانم حقانی‌زاده به بی‌بی‌سی فارسی گفت او به دلیل "سرپیچی از دستور دادگاه" به یک ماه حبس محکوم شده است.

پسرعموی خانم حقانی‌زاده هم به بی‌بی‌سی فارسی گفت خانواده خانم حقانی‌زاده و همسرش به دلیل فعالیت‌های سیاسی دهه‌ها تحت فشار امنیتی بوده‌اند و بازگشت آنان به ایران برایشان خطرناک خواهد بود.

ترامپولین هاوس، یک گروه دانمارکی حمایت از مهاجران و پناهجویان، با انتقاد از تصمیم به بازگرداندن این پناهجو گفته جدا کردن قدم‌خیر حقانی‌زاده و دو فرزندش از پدر و دیگر کودک خردسال خانواده نقض کنوانسیون حقوق بشر اروپا است.

پیش از این در مواردی پناهجویان سیاسی اخراج‌شده در بازگشت به ایران تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند.

تصاویری که از بازداشت قدم‌خیر حقانی‌زاده منتشر شده انتقادهای زیادی را به دنبال داشته و برخی نهادهای مدنی خواهان رسیدگی به پرونده او در دادگاه حقوق بشر اروپا شده‌اند.

او در برابر بازداشت مقاومت کرده و در تصاویر دیده می‌شود که چند مامور پلیس او را روی زمین خوابانده‌اند.

گزارش‌هایی از تزریق داروی بیهوشی یا آرامبخش به او منتشر شده که پلیس محلی آنها را در گفتگو با رسانه‌های دانمارکی تکذیب کرده است.

بی‌بی‌سی فارسی برای توضیحات بیشتر با پلیس دانمارک تماس گرفته اما هنوز پاسخی نگرفته است.

رسانه‌های ایران گزارش کرده‌اند که افسانه نادی پور، سفیر ایران در کپنهاگ، با مقام‌هایی از وزارت خارجه و وزارت مهاجرت و همگرایی دانمارک ملاقات کرده و به برخورد با این زن پناهجوی ایرانی اعتراض کرده است.

نهادهای حقوق بشری کُرد می‌گویند قدم‌خیر حقانی‌زاده و همسرش از کردهای یارسان اهل کرمانشاه هستند و به دلیل فعالیت سیاسی و هواداری از یکی از احزاب کرد مخالف حکومت ایران شش سال پیش ایران را ترک کرده‌ و از طریق ترکیه به دانمارک رفته‌اند.

سیروس، همسر خانم حقانی‌زاده به بی‌بی‌سی فارسی گفت تلاش آنها برای اقناع مقامات مهاجرتی دانمارک بی‌نتیجە ماندە و او حالا بە تنهایی از سە فرزندشان مراقبت می‌کند.

خلیل عزیزی، پسرعموی او هم گفت دادگاه تهدید کرده که کل خانواده از دانمارک اخراج شوند. او گفت کودک خردسال خانواده چهار روز است مادرش را ندیده و بی‌تابی می‌کند.

آقای عزیزی گفت در تجمعی که برای حمایت از حقوق پناهجویان و مهاجران در کپنهاگ و در مقابل پارلمان دانمارک برگزار شد، با خانواده قدم‌خیر حقانی‌زاده ابراز همبستگی شده است.

خشونت نالازم

اسکندر صدیق، رهبر سیاسی حزب سبزهای مستقل و نماینده‌ای که وزیر مهاجرت را به پارلمان فراخوانده به بی‌بی‌سی فارسی گفت ماموران دانمارکی در برخورد با قدم‌خیر حقانی‌زاده "خشونت نالازم" به خرج داده‌اند.

آقای صدیق گفت: "فارغ از اینکه شرایط پناهندگی او چه باشد، آنچه در این ویدئو می‌بینیم رفتار مناسب با مردم نیست. این اتفاق دارد جلوی افراد و کودکانی می‌افتد که پیش از این آسب دیده‌اند. این زن تهدیدی برای جامعه و اطرافیانش نیست و چنین توسل به زوری هیچ توجیهی ندارد."

او گفت: "جنبه‌های حقوقی چنین پرونده‌هایی معمولا بسیار پیچیده است، اما حرف آخر این است که زندگی و سلامت کودکان باید بر همه چیز مقدم باشد، و روشن است که در این مورد چنین نیست."

اسکندر صدیق با اشاره به تفاوت پذیرش پناهجویان اوکراینی و پناهجویان خاورمیانه‌ای در اروپا و "نژادپرستانه" خواندن تفاوت در رویکردها، گفت: "ترسم از این است که شمار پناهجویان اوکراینی به تبدیل بشود به توجیهی برای کمک نکردن به افرادی که از دیگر مناطق جهان فرار می‌کنند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy