Tuesday, Jun 7, 2022

صفحه نخست » متهمان ترور در هند و تایلند؛ برادر معاون وزیر اطلاعات، خبرنگار ایرنا و ...

احسان مهرابی - ایران وایر

تایلند و هند بار دیگر زمین درگیری جمهوری اسلامی و اسرائیل شده‌ و نهادهای امنیتی این دو کشور درباره حملات ایران ابراز نگرانی کرده‌اند. پلیس تایلند از ماموران خود در سراسر کشور خواسته است مراقب جاسوسان ایرانی که احتمالا در آن کشور حضور دارند، باشند.

21.jpgاین اقدام پس از ترور «حسن صیاد خدایی»، سرهنگ نیروی «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تهران انجام شده است.

چند روز پس از کشته شدن صیاد خدایی، «نیویورک تایمز» در گزارشی به نقل از یک مقام امریکایی، اسرائیل را به عنوان مسوول این ترور معرفی کرد و نوشت که مقامات اسرائیل به آن‌ها اطلاع داده‌اند هدف از ترور صیاد خدایی، هشدار به ایران برای متوقف کردن عملیات‌های مخفی واحدی از سپاه قدس به نام «واحد ۸۴۰» بوده است.

مقامات جمهوری اسلامی هم وعده انتقام از اسرائیل را دادند. تهدیدهای جمهوری اسلامی باعث شد مقامات اسرائیلی به شهروندان خود برای سفر به ترکیه هشدار دهند.

به نظر می‌رسد تایلند هم می‌خواهد جلوی عملیات تروریستی علیه شهروندان اسرائیل را در خاک خودش بگیرد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

پیش از ترور صیاد خدایی نیز پلیس هند علاوه بر تدابیر شدید امنیتی، اقدام به برگزاری مانور و تمرینات بی‌سابقه با مشارکت نیروهای اسرائیلی در اطراف این سفارت کرده بود.

درباره جاسوسان جمهوری اسلامی و عملیات آن‌ها در تایلند و هند چه می‌دانیم؟

چرا پلیس تایلند از ماموران خود خواسته است مراقب جاسوسان ایرانی باشند؟

روزنامه «بانکوک پست» دلیل آماده‌باش پلیس تایلند را بازداشت یک جاسوس ایرانی در اندونزی به نام «قاسم صابری گیلچالان» اعلام کرد و نوشت که او سوم خرداد پارسال با گذرنامه جعلی بلغاری وارد اندونزی شده است.

قاسم صابری در جریان بازجویی‌های بیشتر اعتراف کرده که چندین بار توسط یک دیپلمات سابق ایرانی در مالزی به او ماموریت داده شده است که در آن کشور و اندونزی به عنوان جاسوس عمل کند.

او هم‌چنین با راه‌اندازی یک شرکت در جزیره بالی اندونزی، از آن به‌ عنوان خانه امن عملیات‌های مخفی خود استفاده کرده است.

چرا تایلند و هند زمین بازی مناسبی برای جمهوری اسلامی هستند؟

نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی کشورهایی چون تایلند و هند را زمین بازی تختی برای خود می‌دانند زیرا احساس می‌کنند نهادهای امنیتی در این کشور چندان قوی نیستند یا حداقل با اقدامات و فعالیت‌های سیستم‌های امنیتی جمهوری اسلامی آشنایی دقیقی ندارند. توریستی بودن تایلند نیز فرصت مناسبی را برای تردد ماموران جمهوری اسلامی در پوشش‌های مختلف فراهم کرده است.

این کشور هم‌چنین بر خلاف کشورهایی چون ترکیه یا آذربایجان، درگیری منافع چندانی با ایران ندارد که بخواهد به صورت مستقل برنامه‌هایی را برای اقدامات جمهوری اسلامی ترتیب دهد. هند نیز تا حدودی وضعیت مشابهی را دارد. علاوه بر این که جمهوری اسلامی امکان استفاده از شیعیان این کشور برای برخی اقدامات خود را دارا است.

در سال ۱۳۹۰ نیز عملیات زنجیرواری در تایلند، هند و گرجستان کشف شد که به یک‌دیگر مرتبط بودند و «مسعود صداقت‌زاده»، یکی از عوامل دستگیر شده در عملیات تایلند با عملیات هند مرتبط بود.

درباره این عملیات زنجیره‌ای چه می‌دانیم؟

«ایران‌وایر» پیش‌تر در گزارشی عملیات ترور در تایلند را شرح داده است که خلاصه‌ای از آن را برای یادآوری در زیر می‌خوانید:

انفجار تایلند ۱۴ فوریه ۲۰۱۲ روی داد؛ یعنی دقیقا در روز «ولنتاین». رسانه‌های تایلند در آن روز نوشتند روزی که قرار بود صورتی باشد، سرخ شد.

شروع ماجرا، آن طور که بعدا معلوم شد، این بود که سه شهروند ایرانی به نام‌های «سعید مرادی»، «محمد خزاعی» و مسعود صداقت‌زاده در خانه‌ای تیمی که در محله «پون بوت» بانکوک اجاره کرده بودند، وسایلی انفجاری در اختیار داشتند.

به دلیلی که روشن نیست، حوالی ظهر انفجاری در خانه روی داد و این سه تن که به گفته شاهدان زخم‌هایی برداشته بودند، هراسان خانه را ترک کردند.

سعید مرادی که یک کوله‌پشتی حاوی مواد انفجاری به همراه داشت، یک بمب دست‌ساز را به سوی یک تاکسی که او را سوار نکرد، پرتاب کرد و هنگامی که در نزدیکی یک مدرسه به جمعیت رسید، قصد داشت بمب دست‌ساز دوم را به سوی یک مامور پلیس پرتاب کند اما نتوانست و بمب پشت سرش افتاد. با انفجاری که رخ داد، هر دو پای او از زانو به پایین قطع شدند.

هنگامی که نیروهای کمکی پلیس به صحنه رسیدند، او به شدت زخمی روی زمین افتاده و کوله پشتی‌اش نزدیکش بود و جمعیت ترسیده نیز در اطراف پناه گرفته بودند.

به نوشته رسانه‌های تایلندی، حدود ۲۰ دقیقه کسی جرات نمی‌کرد به او نزدیک شود تا این که او یک آینه شکسته را از زمین برداشت و به سختی به گردنش نزدیک کرد. در این جا پلیس‌ها شتابان به سمت او رفتند و او را دستگیر و به بیمارستان منتقل کردند. سه شهروند تایلندی هم در این حادثه زخمی شده بودند که آن‌ها نیز به بیمارستان انتقال یافتند.

در آن لحظات، دو ایرانی دیگر از صحنه گریخته بودند. ساعتی بعد پليس اعلام کرد نفر دوم به نام محمد خزاعی را در فرودگاه بازداشت کرده است. ظاهرا در کوله‌پشتی او یک گلوله یا جسمی فلزی شبیه گلوله یافته شده بود.

همان روز سخن‌گوی پلیس مالزی اعلام کرد نفر سوم این گروه، مسعود صداقت‌زاده در مالزی دستگیر شده است.

دادگاه تایلند چند ماه بعد سعید مرادی را به جرم «تلاش برای کشتن مامور پلیس» به حبس ابد محکوم کرد و به محمد خزاعی به جرم «در اختیار داشتن مواد منفجره»، ۱۵ سال حبس داد.

مسعود صداقت‌زاده نیز بعدا در سال ۲۰۱۷ به حکم دادگاه مالزی به تایلند مسترد و در آن‌جا زندانی شد.

پلیس تایلند از همان روزهای نخست دریافت که هدف این سه نفر، ترور یک دیپلمات اسرائیلی در بانکوک بوده است.

برادر معاون وزیر و عامل ترور

در آذر ۱۳۹۹، مبادله «کایلی مور گیلبرت»، شهروند استرالیایی با مسعود صداقت‌زاده، سعید مرادی و محمد خزاعی(خزایی)، سه ایرانی زندانی در تایلند، بار دیگر ماجرای تلاش نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی برای بمب‌گذاری علیه اهداف اسرائیل در تایلند را یادآوری کرد.

در این میان، محمد خزایی چهره نام آشناتری به نسبت دو نفر دیگر و برادر «احمد خزایی»، معاون ضد جاسوسی وزیر اطلاعات بود.

سال ۱۳۹۰، پس از افشای بمب‌گذاری تایلند، سایت «جرس» نوشت که او برادر خزایی، معاون ضد جاسوسی وزارت اطلاعات است که بعد از برکناری «غلامحسین محسنی اژه‌ای» در مرداد ۱۳۸۸ از وزارت اطلاعات، توسط «محمود احمدی‌نژاد»، رییس جمهوری وقت عزل شد.

دیگر سایت‌ها نیز نوشتند که علت برکناری خزایی، عدم تایید اتهام جاسوسی «حسین موسویان» و برخورد با دو تن از امریکاییان ایرانی‌تبار، یعنی «هاله اسفندیاری» و «رکسانا صابری» بوده است.

خزایی قبل از معاونت وزارت اطلاعات، مسوول اداره اطلاعات قم و رییس دفتر «قربانعلی دری نجف‌آبادی»، وزیر سابق اطلاعات بوده است.

یکی از مهم‌ترین پرونده‌های مربوط به خزایی، بازداشت و شکنجه افرادی به اتهام «ترور دانشمندان اتمی» است که با سخنان «مازیار ابراهیمی» افشا شد. ابراهیمی بعدها در توییتی نیز نوشت که او خود را شیرازی معرفی می‌کرده و پس از دیدن عکس‌های او در رسانه‌ها، متوجه شده که نامش احمد خزایی بوده است.

خزایی اما با وجود خراب‌کاری‌ها در این پرونده، رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی وزارت اطلاعات نیز بود. او هم‌چنین پس از مرگ «روح‌الله حسینیان»، عضو هیات امنای مرکز اسناد انقلاب اسلامی شد.

پس از مبادله این سه نفر با کایلی مور گیلبرت، عکسی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که از سعید مرادی با عنوان «علی زند وکیلی» و جانباز نام برده شده بود. سعید مرادی کسی بود که به علت انفجار در این عملیات ناکام، پاهای خود را از دست داد.

«ليلا روحانی» که خانه را برای این سه نفر اجاره کرده بود، «جواد نيک‌خواه»، فردی که قبل از انفجار با يک ساک بزرگ از این خانه خارج شده بود و «علی‌اکبر نوروزی»، دیگر متهمان این پرونده بودند که گفته شد موفق به بازگشت به ایران شده‌اند.

یک روزنامه‌نگار تایلندی دو روز بعد از آن بمب‌گذاری در تایلند این طور نوشت: «وسیله‌های مغناطیسی و آهن‌ربایی که در وسیله انفجاری این تبه‌کار یافت شده، احتمالا از همان نوع است که یک روز پیش از این حمله در دهلی نو و برای هدف قرار دادن سفیر اسرائیل استفاده شده بود.»

در عملیات هند یک نفر با موتور بمب آهن‌ربایی به یک خودروی در حال حرکت سفارت اسرائیل چسباند و همسر وابسته نظامی و نماینده وزارت دفاع اسرائیل در این حمله مجروح شد. این عملیات اما با روشی شبیه به ترور دانشمندان اتمی ایران انجام شده بود. هم‌زمان با عملیات هند، یک خودروی بمب‌گذاری شده در نزدیکی سفارت اسرائیل در گرجستان کشف شد.

پس از آن، اعلام شد که دو مقام امنیتی هندی با هدف تحقیق در این باره به تهران و سپس گرجستان رفته‌اند.

متهم و طراح اصلی عملیات هند، «هوشنگ افشار ایرانی» اعلام شد که تخصص خود را ساخت‌وساز اعلام کرده است.

گفته شد که این شخص با مسعود صداقت‌زاده، شهروند ایرانی متهم به بمب‌گذاری در تایلند هم در تماس بوده است.

متهم دیگر، «محمد کاظمی» ذکر شد که گفته می‌شود از مدت‌ها پیش با خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) همکاری داشته است. او تنها متهمی بود که در ارتباط با این حادثه تروریستی دستگیر شد.

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت رسمی اینترپل، «علی مهدیان‌ صدر» ۵۰ ساله و «محمد‌رضا ابوالقاسمی» ۴۷ ساله، دیگر متهمان این پرونده بودند.

سال ۱۳۹۹ نیز در انفجار یک شی تخریبی در فاصله‌ای نزدیک به ساختمان سفارت اسرائیل در دهلی‌نو، شیشه سه خودروی پارک شده خرد شد اما فردی مجروح نشد. پس از آن، رسانه‌های هندی گزارش دادند که پلیس پاکت نامه‌ای خطاب به سفیر اسرائیل در محل انفجار پیدا کرده که در آن به نام‌های «قاسم سلیمانی» و «محسن فخری‌زاده» اشاره شده بود.

رسانه‌های اسرائیل، از جمله روزنامه «جروزالم پست» نوشتند که یک گروه به نام «جیش‌الهند» که اسرائیل آن را مرتبط با ایران می‌داند، مسوولیت این بمب‌گذاری نزدیک سفارت را برعهده گرفته است.

اینک گویا هند و تایلند برای عملیات‌های احتمالی ایران آماده‌اند اما انجام عملیات با وجود آمادگی قبلی نهادهای این دو کشور، ریسک بالایی برای جمهوری اسلامی دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy