Sunday, Jun 19, 2022

صفحه نخست » انتقاد تند احمدی‌نژاد از سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال روسیه

an_061822.jpgاحمدی‌نژاد: بعد از ۴۰ سال باید ملاحظه روسیه را بکنیم؟

رئیس دولت‌ نهم و دهم از اینکه در جریان تقابل اروپا و روسیه، ایران برای صادرات گاز به اروپا نکوشید، انتقاد کرد

ایندیپندنت فارسی - محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری سابق جمهوری اسلامی، با اشاره به اینکه مسئولان جمهوری اسلامی تلاشی برای به‌دست آوردن بازار گاز روسیه در شرایط پیش آمده پس از حمله این کشور به اوکراین نکردند، گفت: «چرا بعد از ۴۰ سال از انقلاب ما باید ملاحظه روسیه را بکنیم؟ مگر او ملاحظه ما را می‌کند؟»

محمود احمدی‌نژاد، که هر از گاهی با سخنانی توجه رسانه‌ها را به سمت خود در قامت یک منتقد به سیاست‌های حکومت جلب می‌کند، در اظهاراتی جدید، رویکرد حکومت در قبال روسیه را به نقد کشید.

او در اظهاراتی به اشاره به تقابل روسیه و اتحادیه اروپا به واسطه حمله نظامی روس‌ها به اوکراین، آن را فرصتی برای ایران به منظور فروش گاز خود به اروپا خواند و گفت: «این بهترین فرصت بود که ما به اروپایی‌ها بگوییم اختلاف‌هایمان سرجایش باقی است اما برای انتقال گاز آماده همکاری هستیم.» موضوعی که احمدی‌نژاد آن را «ملاحظه روسیه» از سوی مقام‌های حکومت ایران عنوان کرده است.

سایت دولت بهار به نقل از رئیس دولت نهم و دهم، ادعای انتقال قدرت از غرب به شرق را متاثر از یک تحلیل اشتباه دانست و گفت: «مگر ما باید حیات انقلاب خودمان را به جریان‌های قدرت در جهان گره بزنیم؟»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او افزود: «ما باید از فرصت ایجاد شده برای منافع ملی خود و اعتلای آرمان‌هایمان استفاده کنیم. با نگاه سیاسی و حتی مکتبی، وظیفه داریم از فرصت‌ها استفاده کنیم. چرا نباید هم آمریکا و هم روسیه و هم چین ضعیف شوند؟ چرا ما باید کمک کنیم که این‌ها قوی باشند؟ اینها چه گلی به سر دیگران زده‌اند که بخواهند به سر ما بزنند؟»

احمدی‌نژاد گفت: «برخی در ایران با تحلیل‌های غلط، تصور می‌کنند آمریکا دیگر منطقه را رها کرده و به سراغ شرق رفته است، اما آنها یا متوجه نیستند یا خودشان را به بی‌توجهی زدند و یا مناسبات جهان را نمی‌شناسند چرا که تصور می‌کنند اگر ما با چین و روسیه همراهی کنیم، گشایشی حاصل خواهد شد.»

احمدی‌نژاد پیش از این از قراردادهای ۲۰ و ۲۵ ساله ایران با چین و روسیه نیز انتقاد و قرارداد بلندمدت ایران و چین را «بدتر از برجام» توصیف کرده بود.

او در این زمینه گفت: «آمده‌اند یک قرارداد با چین بسته‌اند که آن را دیگر به مجلس هم نمی‌برند تا بخواهند در مدت ۲۰ دقیقه تصویب کنند. فاجعه‌بار اینکه در پاسخ به علت عدم انتشار محتوای آن می‌گویند طرف چینی خواسته که متن قرارداد منتشر نشود، در حالی که این حق ملت ایران است و به چین ربطی ندارد.»

پس از انتقادهای احمدی‌نژاد به قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین، عباس موسوی، سخنگوی وقت وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات او عنوان کرده بود که طبیعی است همکاری‌های راهبردی ایران و چین دشمن‌هایی داشته باشد. موسوی در عین حال این قرارداد را افتخارآمیز و به نفع روابط راهبردی دو کشور عنوان کرده بود.

اواخر سال گذشته او با اشاره به به قرارداد ۲۰ ساله منعقد شده میان ایران و روسیه نیز گفته بود برخی به دنبال آن هستند ایران را در موضع ضعف قرار دهند و یک امتیاز تاریخی از ایرانی‌ها بگیرند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy