Tuesday, Sep 20, 2022

صفحه نخست » پشت پرده پروژه سفیدنمایی برون‌مرزی نظام برای خون‌شویی از دستان رهبری

lobby_banner.jpgنشریه سوئدی کشته شدن مهسا امینی را به گردن تندروها انداخت و خامنه‌ای را از آن مبرا کرد

ایندیپندنت فارسی - درحالی که رسانه‌های مختلف در داخل و خارج از ایران همگی بر مقصر بودن گشت ارشاد و حاکمیت جمهوری اسلامی در ماجرای کشته شدن مهسا امینی تاکید دارند و همچنین در روزهای گذشته افراد بیشتری به دست حاکمیت جمهوری اسلامی کشته و زخمی شدند، رسانه‌ای سوئدی نوشت که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از مخالفان برخورد با «بی‌حجابی» است.

نشریه‌های آفتونبلادت و آپ‌دی (UPday) چاپ کشور سوئد در گزارش‎‌هایی با اشاره به کشته شدن مهسا امینی به‌دست نیروهای گشت ارشاد، آن را اقدام نیروهای تندرو ایرانی دانستند و نوشتند: «گفته می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای طرفدار نگرش ملایم‌تری در مورد کسانی است که حجاب کامل ندارند، اما گروه‌های تندرو با کاهش اقدام‌های خشن پلیس امنیت اخلاقی مخالفت می‌کنند.»

این نشریه همچنین از دستور ابراهیم رئیسی برای پیگیری علت کشته شدن مهسا امینی نوشته است.

این در حالی‌ است که نهادهای مختلف حکومتی که همگی زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی فعالیت می‌کنند، از تندروترین گروه‌ها برای نهادینه کردن حجاب اجباری‌اند. ستاد امر به معروف و نهی از منکر که به دستور علی خامنه‌ای پایه‌گذاری شد، در یکی از اولین اقدام‌هایش، موجب مرگ زهرا بنی‌یعقوب، پزشک ایرانی، شد. او در مهر ۱۳۸۶ حین صحبت با نامزدش در یکی از پارک‌های همدان، به‌دست نیروهای بسیج دستگیر و به بازداشتگاه ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان فرستاده شده بود. پس از ۴۸ ساعت، خانواده‌ او که برای آگاهی از وضعیتش به نیروی انتظامی همدان مراجعه کرده بودند، با خبر مرگ او روبرو شدند.

این اقدام نشریات سوئدی اولین اقدام فعالان رسانه‌ای و حقوق بشری در راستای اهداف جمهوری اسلامی نیست. پیش از این، مهدی طائب در یکی از سخنرانی‌هایش که مربوط به جلسات توجیهی «فتنه ۸۸» بود، اعلام کرده بود که با افراد فعال در برخی نهادهای حقوق بشری و رسانه‌ای روابطی دارند که می‌توانند با استفاده از آن، بازی‌های سیاسی را آن‌طور که مورد قبول سپاه پاسداران است در رسانه‌های بین‌المللی نشان دهند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

پیش از این، افراد دیگری هم تصویر متفاوتی از جمهوری اسلامی در مورد مسئله حجاب نشان داده بودند. فریبا هشترودی، نویسنده ایرانی که در سال ۱۳۴۲ به فرانسه مهاجرت کرده بود، در یک سخنرانی مسئله حجاب در ایران را متفاوت با آنچه رسانه‌ها می‌گویند عنوان کرده بود. او در این سخنرانی که در ۱۳ دی ۱۳۹۶ انجام شده بود، مدعی شد: «من به‌مدت ۲۰ روز تا یک ماه در تهران بودم و روسری بر سر نمی‌کردم.»

مجری آن برنامه از هشترودی پرسید: «از شما ایراد نگرفتند و مزاحمتان نشدند؟»

هشترودی پاسخ داد که «مطلقا هیچ! تنها دو بار از مذهبی‌ها تذکر گرفتم». او در این گفت‌وگو که به زبان فرانسوی انجام شد، مدعی شده بود که «نیروهای بسیج هیچ اعتقادی به حجاب ندارند».

نازیلا فتحی، روزنامه‌نگار نیویورک تایمز، یکی دیگر از افرادی است که معتقد است حکومت جمهوری اسلامی برخی محدودیت‌های مربوط به حجاب را برداشته و مسئله حجاب در ایران بلاموضوع شده است. او در بهمن ۱۳۹۸، مدعی شد که جمهوری اسلامی فضا را برای مردم بازتر کرده است. عکس مشترک او با اسفندیار رحیم مشایی و همچنین حضور او در جلسات شورای ملی ایرانیان آمریکا، معروف به نایاک، حاشیه‌ساز شده بود.

باربارا اسلاوین، روزنامه‌نگار آمریکایی، نیز پیش از این و در اردیبهشت ۱۳۹۷، مدعی شده بود که حجاب در ایران دیگر به یک مد ظاهری تبدیل شده است و درست است که کماکان اقدام وحشتناکی‌ است ولی حداقل کمتر راه تنفس را می‌بندد. باربارا اسلاوین روزنامه‌نگار آمریکایی و عضو شورای آتلانتیک است. او با رسانه‌های واشنگتن پست و ال‌مانیتور همکاری می‌کند. اسلاوین که تاکنون ۹ بار به ایران سفر کرده است، در سال ۲۰۰۷، کتابی با عنوان «ایران، آمریکا و راه مارپیچ به سوی درگیری» منتشر کرد.

یکی دیگر از این افراد، مرضیه هاشمی با نام اصلی ملانی ایوت فرانکلین است که در تلویزیون پرس تی‌وی، رسانه‌ای انگلیسی‌زبان متعلق به جمهوری اسلامی، کار می‌کند. جمهوری اسلامی با حمایت از این زن که به‌تازگی مسلمان شده است، او را به همایش‌ها و برنامه‌های مختلف می‌‎فرستد تا در مواقع حساس، پیام جمهوری اسلامی را از زبان یک آمریکایی محجبه بشنوند. او مستندی نیز در توجیه قتل ندا آقا سلطان ساخت و مدعی شد که آن قتل کار مخالفان جمهوری اسلامی بوده است. هاشمی مدتی نیز در آمریکا در بازداشت بود. او در مورد حجاب نوشت: «چرا اجازه دادیم آمریکای چند ساله واسه پوشش تمدن چند هزار ساله ایران تعیین تکلیف کنه؟! وقتی هزاران دلار فقط خرج موج‌سازی برای نابودی پوشش ایران کردن، دقیقا چیکار می‌کردیم؟ به قول خودتون، ما هیچ! ما نگاه! ما عکس‌العمل! ما همایش! ما همش حرف!»

محمدجواد ظریف نیز در تقویت این‌گونه افراد نقش پررنگی داشته است. او با توجه به تسلطش به زبان انگلیسی، تصویری غیرواقعی از ایران را به خبرنگاران بین‌المللی که با آن‌ها در ارتباط بود، نشان می‌داد. ظریف در سخنرانی‌هایش در مورد حجاب، مدعی شده بود: «در ایران، مردم یک سری ارزش‌های فرهنگی خاص دارند. ما کسی را به‌خاطر کارهایی که در خانه می‌کنند مجازات نمی‌کنیم. هر کشوری قوانین پوششی خودش را دارد. همان‌طور که در کانادا کسی نمی‌تواند لخت به بیرون برود، ایران هم قوانین پوششی خودش را دارد و این قانون قابل احترام است.»

ظریف مدعی می‌شد که این قانون برآمده از عرف مردم ایران است و مردم با آن مشکلی ندارند. این در حالی‌ است که زنان ایرانی بعد از انقلاب تا به امروز، برای به دست آوردن حق پوشش اختیاری مبارزه کرده‌اند و طی این سال‌ها، افراد بسیاری بازداشت، ضرب‌وشتم و کشته شد‌ه‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy