Monday, Oct 31, 2022

صفحه نخست » در رویدادی کم سابقه عربستان و امارات امریکا را سرزنش کردند

opec_banner.jpgبه فرستاده آمریکا گفتیم: در مورد تولید نفت، خودمان تصمیم می‌گیریم

رادیو زمانه - عربستان سعودی و امارات متحده عربی روز دوشنبه ۳۱ اکتبر/ ۹ آبان از تصمیم اوپک و متحدانش مبنی بر کاهش تولید نفت دفاع کردند، حتی در شرایطی که نماینده آمریکا نسبت به «بلاتکلیفی اقتصادی» پیش روی جهان هشدار داد.

این اظهارات در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی مطرح شد. در حالی که صحبت‌ها به نظر با لحن صمیمانه بیان می‌شد ولی شکاف فاحش بین ایالات متحده و کشورهای عربی خلیج فارس را نشان داد.

پیش از این، سیاستمداران آمریکایی در واکنش به همراهی نکردن عربستان با پیشنهاد افزایش تولید نفت، تعلیق قراردادهای تسلیحاتی با عربستان را به عنوان تهدید مطرح کردند. آن‌ها ریاض را به جانبداری از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جنگش با اوکراین متهم می‌کنند و می‌گویند افزایش قیمت نفت برنده‌ای جز پوتین ندارد.

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنانی کوتاه به تهدید آمریکا برای تعلیق قراردادهای تسلیحاتی اشاره کرد و گفت: «ما به هیچ کس جز خودمان مدیون نیستیم. این تصمیم (کاهش تولید نفت) برای ما، توسط ما و برای آینده ما گرفته شد و به آن متعهدیم.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

سهیل المزروعی وزیر انرژی امارات نیز از این تصمیم دفاع کرد. او در حالی که گفت اوپک و متحدانش «فقط با یک تماس تلفنی در دسترس هستند» تا تولید را افزایش دهند، اما هیچ پیشنهادی برای افزایش تولید در آینده نزدیک ارائه نکرد.

المزروعی گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان دهم که ما در امارات متحده عربی و همچنین همکاران ما در اوپک پلاس مشتاق هستیم تا نیازهای مورد نیاز جهان را تأمین کنیم. اما در عین حال، ما تنها تولیدکننده در جهان نیستیم.»

اوپک و اوپک پلاس به رهبری روسیه در اوایل اکتبر توافق کردند که از ماه نوامبر تولید خود را به میزان ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

اوپک، به رهبری عربستان سعودی، اصرار دارد که تصمیمش ناشی از نگرانی در مورد اقتصاد جهانی است. تحلیلگران در ایالات متحده و اروپا هشدار می‌دهند که رکود اقتصادی در غرب به دلیل تورم و متعاقب آن افزایش نرخ بهره و همچنین بحران عرضه مواد غذایی و نفت به دلیل تداوم جنگ روسیه علیه اوکراین در افق هویدا شده است.

در همین حال، سیاستمداران آمریکایی با عصبانیت به تصمیمی که احتمالاً قیمت بنزین را بالا نگه می‌دارد، واکنش نشان داده‌اند. یک گالن بنزین معمولی در ایالات متحده اکنون ۳٫۷۶ دلار قیمت دارد که از رکورد ۵ دلار در هر گالن در ماه ژوئن کمتر است، اما همچنان به اندازه‌ای بالاست که می‌تواند مصرف کنندگان را ناراضی کند. قیمت نفت خام برنت روز دوشنبه به ۹۵ دلار در هر بشکه رسید.

آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده در امور انرژی گفت: «فکر می‌کنم ما در سطح جهانی با یک نااطمینانی اقتصادی مواجه هستیم. قیمت انرژی باید به گونه‌ای تعیین شود که امکان رشد اقتصادی را فراهم کند. و اگر چنین نباشد... قیمت‌ها خیلی بالا می‌روند و رکود اقتصادی را تسریع می‌کنند، که در نهایت همان چیزی است که برای خود تقاضای انرژی وحشتناک خواهد بود.»

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که در ماه ژوئیه به عربستان سعودی سفر کرد اخیراً به ریاض هشدار داد که «عواقبی برای کاری که انجام داده‌اند در پی خواهد بود.»

عربستان سعودی در پاسخ به بایدن مدعی شد که دولت آمریکا به دنبال تأخیر یک ماهه در کاهش تولید اوپک است که می‌تواند به کاهش خطر افزایش قیمت بنزین در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ۸ نوامبر کمک کند.

مرکز سوفان، یک اندیشکده مستقر در نیویورک، روز دوشنبه گفت که «به نظر می‌رسد اعتماد و احترام متقابل بین ایالات متحده و عربستان سعودی بسیار کمرنگ شده است.»

این مرکز می‌گوید: «روابط ایالات متحده و عربستان می‌تواند اساساً به یک رابطه صرفاً تجاری تبدیل شود، که مشخصه آن «انحراف از رابطه استراتژیک» است. ریاض فارغ از رابطه اش با آمریکا به دنبال منافع خودش است که نشانه کینه‌توزی است و نه روابط استراتژیک.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اگر عربستان مجدداً به کاهش تولید رأی دهد، منجر به شکاف بیشتر با ایالات متحده خواهد شد و نشان دهنده نزدیک شدن بیشتر ریاض به مسکو خواهد بود».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy