Sunday, Nov 27, 2022

صفحه نخست » گزارش ویژه کانال سی بی سی از چگونگی ردیابی و تهدید ایرانیان در کانادا توسط ماموران جمهوری اسلامی

canada_banner.jpgنگرانی ایرانی‌های مقیم کانادا از تهدید جمهوری اسلامی

کنشگران ایرانی-کانادایی می‌گویند نهادهای اطلاعاتی و انتظامی کانادا موضوع را به‌اندازه کافی جدی نگرفته‌اند

ایندیپندنت فارسی - تلویزیون «سی‌بی‌سی» کانادا با گروهی از ایرانیان مقیم این کشور گفت‌وگو کرده و نگرانی آن‌ها از امنیتشان درمقابل حکومت ایران و سپاه پاسداران منعکس کرده است. آن‌ها می‌گویند در کانادا احساس امنیت نمی‌کنند و نگران‌اند که پلیس فدرال این کشور تهدید را جدی نگرفته است.

مریم شفیع‌پور، کنشگر مقیم کانادا، به سی‌بی‌‌سی گفت: «نمای آپارتمان من را می‌شناسند. می‌دانستند که یک مدرسه در نزدیکی آن هست. می‌دانستند سه گربه دارم. می‌دانستند کدوم دوست به خانه من آمده است.» او افزود که سال گذشته، نیروهای سپاه پاسداران با طرح این اطلاعات نزد خواهرش در ایران، سعی کرده‌اند این‌گونه او و خانواده‌اش را به آنجا بکشانند. شفیع‌پور گفت: «بعد از آن بود که رابطه‌ام را با تمام دوستانم قطع کردم؛ چون واقعا ترسیده بودم. الان کاملا در انزوا قرار گرفته‌ام.»

مریم شفیع‌پور در ایران به جرم «تبلیغ علیه نظام» زندانی شده و دو ماه در زندان اوین در انفرادی بود.

سازمان اطلاعاتی دولت کانادا هفته گذشته برای اولین‌بار تایید کرد که مشغول تحقیق درمورد چند تهدید جانی ازسوی حکومت ایران است. اما شفیع‌پور و چند کنشگر دیگر به سی‌بی‌سی گفتند که پلیس و دولت کانادا هیچ کمکی به آن‌ها نمی‌کند و احساس می‌کنند نگرانی‌هایشان جدی گرفته نمی‌شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

این درحالی است که فعالیت‌های جمهوری اسلامی در آمریکای شمالی در سال‌های اخیر شدت گرفته است. سال گذشته بود که پلیس فدرال آمریکا دسیسه‌ای برای ربودن مسیح علی‌نژاد از خانه‌اش در نیویورک را برملا کرد. بخشی از جزئیات‌ آن دسیسه طرح ربودن سه نفر در کانادا بود که نامی از آن‌ها برده نشده بود. در اسناد دادگاه آمده بود که جمهوری اسلامی کارآگاه‌های خصوصی را در آمریکا و کانادا استخدام کرده بود تا در مورد علی‌نژاد و چهار مخالف دیگر حکومت ایران جاسوسی کنند.

شفیع‌پور نگران است که حکومت ایران شاید تلفنش را هک کرده باشد. او سعی کرده در این زمینه از کارشناسان «آزمایشگاه شهروندی» (سیتیزن لب)، نهادی در دانشگاه تورنتو که به فعالیت‌های خود در راستای حقوق بشر معروف است، کمک بگیرد؛ اما او گلایه می‌کند که دولت کانادا قضیه را جدی نگرفته است.

ران دایبرت، مدیر سیتیزن‌لب، می‌گوید: «ما می‌دانیم که جمهوری اسلامی فناوری‌های گسترده‌ای در اختیار دارد که این قابلیت را به آن‌ها می‌دهد که وارد تلفن‌های همراه شخصی افراد شوند، بفهمند کجا هستند و با چه کسی گفت‌وگو می‌کنند.» او می‌افزاید که بعید نیست جمهوری اسلامی از نیروها یا هواداران خود درون کانادا برای تعقیب فیزیکی و شاید ارعاب کسانی مثل شفیع‌پور استفاده کند.

گزارش سی‌بی‌سی تاکید می‌کند که این نگرانی تنها مختص افرادی شناخته‌شده مثل علی‌نژاد و شفیع‌پور نیست و شامل خیلی افراد معمولی هم می‌شود. دو نفر که بدون افشای نامشان با این تلویزیون صحبت کرده‌اند، گفتند تماس‌های تلفنی و پیامک‌هایی تهدیدآمیز دریافت کرده‌اند و به آن‌ها هشدار داده شده است که در رسانه‌های اجتماعی راجع‌به ایران ننویسند.

یکی از این دو نفر خانمی است که می‌گوید پیامکی به زبان فارسی دریافت کرده که مشابه موردی بوده که چند سال پیش به برخی روزنامه‌نگاران و کنشگران درون ایران فرستاده شده بود و در آن درباره هرگونه رابطه با «دشمن» هشدار داده شده بود. او می‌‌افزاید: «من در ایران اعضای خانواده بسیاری دارم و دوستشان دارم. نمی‌خواهم اتفاقی برایشان بیفتد.»

فرد دوم مرد جوانی است که می‌گوید چند تماس تلفنی از شماره‌های محلی کانادا و بلاک‌شده دریافت کرده که از او پرسیده‌اند چرا در رسانه‌های اجتماعی راجع‌به ایران می‌نویسد. این مسئله با وجود این است که او این کار را با صفحات خصوصی و غیرعمومی انجام می‌داده است. او به سی‌بی‌سی گفت: «او چندبار حرفش را تکرار کرد و من ترسیده بودم و تماس را قطع کردم.» ترسناک‌ترین بخش ماجرا این بود که فردی که تلفن کرده بود، او را با اسمش خطاب می‌کرد و او هنوز نمی‌داند چطور اسم و شماره‌اش به‌دست حکومت افتاده است. حدس این دو نفر، این است که در تظاهرات‌ها از چهره‌شان عکس گرفته‌اند و عکس‌ها را به ایران فرستاده‌اند و حکومت توانسته به اطلاعاتشان دست پیدا کند.

این دو ایرانی-کانادایی جوان به پلیس مراجعه کرده‌اند، اما می‌گویند که هیچ‌کس کمکی نکرده و حتی دیداری نیز با آن‌ها صورت نگرفته است. یکی از آن‌ها می‌گوید: «احساس می‌کنم پلیس چه در تورنتو و چه در سایر نقاط کانادا تا زمانی که کسی نمیرد، کاری نمی‌کند.»

تلویزیون سی‌بی‌سی با افرادی صحبت کرده است که با پلیس کانادا و یا حتی سازمان اطلاعات تماس گرفته‌اند و پاسخی به آن‌ها داده نشده است. پلیس فدرال به این تلویزیون گفت که مشکل تهدید جانی مخالفان حکومت ایران «درحال رشد» است، اما قابل اندازه‌گیری نیست، چون به باور آن‌ها بیشتر موارد هنوز گزارش نمی‌شوند. سازمان اطلاعات کانادا جمعه هفته گذشته برای اولین‌بار تایید کرد که مشغول تحقیق در این مورد است و خطرات جدی جانی وجود دارند.

اردشیر زارع‌زاده، شهروند ایرانی-کانادایی، که سابقه دو سال زندان انفرادی در ایران را دارد، به سی‌بی‌سی» گفت: «کانادایی‌ها متوجه جدیت این ماجرا نیستند... حکومت ایران و دستگاه‌هایش این‌جا کسب‌وکار دارند؛ سازمان غیردولتی دارند؛ خانه دارند؛ همه‌جا هستند؛ و همه هم می‌دانند.»

زارع‌زاده گفت که چندسال پیش یکی از نیروهای جمهوری اسلامی از تلفن عمومی با دفتر وکالتش در تورنتو تماس گرفته است. زارع‌زاده به او وقت نداده، اما مرد خودش را به دفتر رسانده و او را در لابی دیده است. او افزود با توجه به اینکه در ایران ۱۲بار دستگیر شده، با شیوه رفتار نیروهای حکومتی آشنا است.

براساس گزارش سی‌بی‌سی، زارع‌زاده بعد از این ماجرا با پلیس فدرال آمریکا تماس گرفته و آن‌ها تایید کرده‌اند مردی که با او تماس گرفته، از نیروهای شاخص جمهوری اسلامی بوده و به او هشدار داده‌اند که مواظب باشد؛ اما با وجود این، پس‌از تماسش با پلیس فدرال کانادا، آن‌ها هیچ کاری نکرده و حتی به پیغام‌هایش هم پاسخ نداده‌اند. او می‌پرسد: «دولت چرا چنین می‌کند؟ چرا دست به عمل نمی‌زنند؟»

زارع‌زاده می‌گوید حالا خودش دست به عمل زده و فهرست اسامی و نشانی‌های مربوط به جمهوری اسلامی در کانادا را جمع‌آوری کرده است و می‌خواهد آن‌ را عمومی کند و در اختیار دستگاه‌های دولتی و اطلاعاتی قرار دهد. او افزود: «در کانادا احساس امنیت نمی‌کنم. مدام باید مواظب خودم باشم. هرجا می‌روم با خودم کسانی را می‌برم، چون معلوم نیست چه‌موقع کسی از چاقو با پشت حمله کند.»

دولت کانادا هنوز به گزارش سی‌بی‌سی واکنشی نشان نداده است. این شبکه تلویزیونی اعلام کرد که از وزیر امنیت عمومی در این مورد سوال کرده و هنوز پاسخی نگرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy