Sunday, Nov 27, 2022

صفحه نخست » پشت پرده درگیری لفظی یورگن کیلنزمن و کارلوس کی روش

klinsCQ_banner.jpgکی روش با تعمیم صحبت‌های یورگن کلینزمن، کوشید انتقاد او از خود و تیمش را متوجه فرهنگ و تاریخ ایران کند

ایندیپندنت فارسی - کارلوس کیروش، سرمربی تیم فوتبال جمهوری اسلامی در تازه‌ترین پرده از اقدامات تبلیغاتی خود به سود حکومت، با یورگن کیلنزمن، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال آلمان درگیر شده است.

پس از پیروزی روز جمعه ایران مقابل ولز، گابی لوگان، مجری بی‌بی‌سی، درباره استفاده تیم ایران از صحنه‌سازی، تمارض و جنگ روانی علیه داور از یورگن کلینزمن، اسطوره فوتبال آلمان پرسید و او گفت: «بله، این فرهنگ و روش آنهاست و به همین دلیل است که کارلوس کیروش به خوبی با تیم ملی ایران مطابقت دارد.»

سرمربی سابق تیم ملی آمریکا ادامه داد که کیروش بعد از رفتن از ایران، خواست این روش‌ها را در آمریکای جنوبی و با تیم کلمبیا پیاده کند اما شکست خورد، بعد رفت به آفریقا و روش او روی تیم مصر هم جواب نداد و به بن‌بست خورد. حالا او بازگشته و دوباره هدایت تیم ملی ایران را به عهده گرفته است. او سال‌ها با تیم ایران روی این فرهنگ کار کرده و ایرانی‌ها این کار را نه به صورت اتفاقی بلکه با هدف و برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌دهند.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

کیلنزمن گفت: «این بخشی از فرهنگ و نحوه بازی آنهاست بعد از این صحنه‌سازی‌ها و تمارض‌ها روی داور کار می‌کنند، دیدیم که چطور کیروش و نیمکت‌نشینان ایران مدام از روی نیمکت با حالت اعتراض بالا می‌پرند و بی‌وقفه در گوش داور چهارم و خط‌ نگه‌دار زمزمه می‌کنند و روی قضاوت آنها تاثیر می‌گذارند. کیفر مور، بازیکن ولز، احتمالا بعد از بازی در مورد اتفاقات کوچک ولی اثرگذاری که ما ندیدیم بیشتر به شما خواهد گفت.»

بعد از ظهر شنبه کارلوس کیروش در یک رشته توییت به کلینزمن پاسخ داد: «یورگن عزیز! تو من را کارلوس صدا کرده‌ای بنابراین فکر می‌کنم بهتر باشد من هم تو را یورگن صدا کنم. حتی با وجود این که من را نمی‌شناسی، شخصیت من را با یک پیش‌داوری زیر سوال بردی.»

درحالی که کلینزمن به طور کاملا مشخص درباره فرهنگ بازی تیم فوتبال ایران در این دوره صحبت کرده بود، کیروش صحبت‌های او را حمله به فرهنگ ایران جلوه داد و نوشت: «مهم نیست چقدر به تو بابت آنچه درزمین فوتبال انجام داده‌ای احترام می‌گذارم، ولی آن صحبت‌ها درباره فرهنگ ایران، تیم ملی فوتبال ایران و بازیکنانم، بی‌احترامی به فوتبال است. هیچکس نمی‌تواند اتحاد ما را ازبین ببرد چرا که این بحث‌ها در سطح ما نیست، حتی اگر هم باشد دوست داریم تو را به عنوان مهمان به اردوی تیم‌ ملی دعوت کنیم؛ با بازیکنان ایران معاشرت کنی و از آنها درباره ایران، مردم ایران،‌ شاعران و هنرمندان، ریاضی‌دانان و فرهنگ هزاران ساله ایران یاد بگیری و از بازیکنان ما بشنوی که چقدر آنها عاشق فوتبال‌اند.»

کیروش افزود: «ما می‌فهمیم که تو به عنوان یک آمریکایی-آلمانی حمایتی از ما نمی‌کنی و مشکلی هم نداریم و با وجود اظهارات توهین‌آمیز تو در بی‌بی‌سی که سعی کردی تلاش، فداکاری و توانمندی ما را زیر سوال ببری، ما به تو قول می‌دهیم که هیچ قضاوتی درباره فرهنگ،‌ ریشه و سابقه تو نداشته باشیم و همیشه از تو در بین خودمان استقبال می‌کنیم.»

کیروش در پایان پاسخ خود به کلینزمن نوشت: «البته همزمان ما تمام توجه‌مان را روی فیفا متمرکز کرده‌ایم که ببینیم که درباره جایگاه تو به عنوان عضوی از کمیته فنی جام جهانی قطر چه تصمیمی خواهد گرفت. چرا که ما انتظار داریم تو اول استعفا بدهی و بعد به اردوی تیم ما بیایی.»

بعد از واکنش تند کیروش به اظهارات فنی کیلنزمن، کاپیتان سابق تیم ملی آلمان روز یکشنبه، ۶ آذر به بی‌بی‌سی گفت: «مسائل و بحث‌های پیش‌امده از زمینه خودش خارج شده است. من تلاش می‌کنم با کیروش صحبت کنم و تنش‌های پیش‌آمده را آرام کنم.»

او ادامه داد: «من کیروش یا نیمکت‌نشنیان تیم ملی ایران را نقد نکردم بلکه انتقاد من به داور مسابقه بود که در مورد رفتار کیروش و نیمکت تیم ایران کاری نکرد. تمام چیزی که من مطرح کردم توصیف روش احساسی تیم ایران بود که در جای خود تحسین‌برانگیز است. آنها در زمان بازی بالا پایین می‌پرند و کارلوس یک مربی احساساتی است که تلاش می‌کند تا همه انرژی و دستورهای خود را به بازیکنان خود منتقل کند.»

جام جهانی قطر در حالی آغاز شد که خیزش سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی در اوج خود بود و مردم از بازیکنان تیم ملی می‌خواستند که با معترضان همراهی کنند.

در بازی اول، بازیکنان سرود جمهوری اسلامی را نخواندند و مقامات فدراسیون فوتبال و جمهوری اسلامی به این اتفاق واکنش نشان دادند.

بعد از این بازی کیروش در نشست خبری خود اعلام کرد که هر کسی می‌خواهد علیه تیم ملی شعار بدهد به ورزشگاه نیاید و در پاسخ به سوال‌های درباره وضعیت ایران با فرافکنی از خبرنگاران پرسید چرا درباره عملکرد آمریکا و انگلیس در افغانستان و دیگر کشورها نمی‌پرسید؟ او همچنین در پاسخ به خبرنگاری درباره وریا غفوری اظهار بی‌اطلاعی کرد.

اسناد محرمانه منتشر شده از خبرگزاری فارس نشان می‌دهد که مقامات جمهوری اسلامی بر توانایی کیروش در جوسازی و فرافکنی حساب کرده بودند و او را به عنوان بخشی از دستگاه پروپاگاندای سه ماه پیش از جام جهانی به تیم ملی ایران آورده‌ و به عنوان سرمربی به قطر فرستاده‌اند.

واکنش‌های کیروش در نشست‌های خبری و مصاحبه‌ها به گونه‌ای است که در واکنش به آنها برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی و روزنامه‌نگاران می‌گویند کیروش مانند یک مقام جمهوری اسلامی صحبت می‌کند!

صفی‌الله فغانپورِ، مشاور حقوقی تیم ملی فوتبال ایران هم روز یکشنبه گفت: «همه رسانه‌ها در مورد این حرکت کلینزمن موضع گرفته و به اتفاق گفته‌اند او کاری غیر اخلاقی انجام داده است. کلینزمن باید حرف هایش را ثابت کند. او عضو کمیته فنی فیفا است و باید فدراسیون جهانی هم به اظهارات کلینزمن هم واکنش نشان دهد. جدا از اینکه خودمان در صدد طرح شکایت علیه او هستیم، از فیفا می خواهیم نسبت به این موضوع موضع‌گیری کند.»

او افزود:« اگر کیلنزمن انتقادی فنی می‌کرد ایرادی نداشت و می گفتیم نظرش را اعلام کرده است، اما این اظهارات خارج از مسائل فنی، قطعا در مجامع بین المللی و فیفا قابل پیگیری است و ما هم این کار را انجام می‌دهیم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy