Tuesday, Dec 13, 2022

صفحه نخست » انتقام‌گیری به روش علی خامنه‌ای

entegham_banner.jpgچوبه‌های برافراشته دار برای مردم ایران

در خصوص دست‌ داشتن پنج شهروند محکوم به اعدام در مرگ یک مامور بسیج شواهدی وجود ندارد

سایه رحیمی - ایندیپندنت فارسی

شعبه ۱ دادگاه انقلاب اسلامی کرج به ریاست سیدموسی آصف‌الحسینی پنج نفر را به اتهام دست داشتن در قتل یک بسیجی عضو نیروی سرکوب به اعدام محکوم کرده است. یک پزشک، یک کاراته‌کار، یک بازیگر تئاتر، یک کارمند مترو و جوان دیگری که اطلاعات زیادی درباره‌ او وجود ندارد، افرادی‌اند که در ارتباط با اعتراض‌ها در مراسم چهلم حدیث نجفی، از جان‌باختگان خیزش سراسری و با اتهام «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌اند.

حدیث نجفی، دختر جوان ۲۳ ساله اهل مهرشهر کرج، روز ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ به دست نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی کشته و شبانه به خاک سپرده شد. مراسم چهلم حدیث نجفی روز پنجشنبه ۱۲ آبان، با حضور هزاران نفر از شهروندان معترض در مسیرهای منتهی به بهشت سکینه کرج برگزار شد؛ اما نیروهای حکومتی از صبح پنجشنبه ورودی‌های بهشت سکینه را مسدود کردند و اجازه ندادند مردم سوگوار به این آرامستان وارد شوند. معترضان هم که تعدادشان بسیار زیاد بود، آزادراه کرج-قزوین را بستند؛ در ادامه، درگیری میان مردم و نیروهای سرکوب طوری‌ بالا گرفت که مردم مجبور شدند برای جلوگیری از پیشروی نیروهای حکومتی و در امان ماندن از تیراندازی آنان، در برخی نقاط سنگربندی کنند.

بر اساس گزارش نهادهای امنیتی، در نتیجه این درگیری‌ها یک بسیجی عضو نیروی سرکوب به نام روح‌الله عجمیان کشته شده است. بنا بر اعلام رسانه‌های داخلی ایران، عجمیان ۲۸ سال داشته و از اعضای بسیج حوزه ۴۱۷ شهدای کمال‌شهر کرج بوده است.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه، حدود یک ماه پس از این حادثه و در نشست خبری ۱۵ آذر خود، گفت که در ارتباط با پرونده کشته‌ شدن روح‌الله عجمیان، ۱۶ نفر در دادگاه انقلاب کرج محاکمه شده‌اند. او صدور حکم اعدام برای پنج تن از متهمان این پرونده را هم تایید کرد و افزود که سه کودک نیز به «حبس طویل‌المدت» محکوم شده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

حمید قره‌حسنلو، پزشک متخصص رادیولوژی، محمدمهدی کرمی، کاراته‌کار، حسین محمدی، بازیگر تئاتر، رضا آریا، کارمند مترو و سیدمحمد حسینی، شهروندانی‌اند که با وجود محروم ماندن از حق دسترسی به وکیل انتخابی، به اعدام محکوم شده‌اند. فعالان و سازمان‌های حقوق بشری تاکید کرده‌اند که این افراد پس از سه جلسه محاکمه «ناعادلانه و شتاب‌زده» در دادگاه انقلاب کرج، اکنون در معرض خطر اعدام قرار دارند.

خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، در گزارشی از وضعیت پنج متهم در معرض خطر اعدام، به نقل از منابع مطلع نوشت که محکومان به اعدام در این پرونده «در فوت روح‌الله عجمیان هیچ‌گونه مشارکت موثری نداشته‌اند و احکام اعدام بدون بررسی دقیق پرونده و پشتوانه حقوقی و صرفا برای قربانی کردن عده‌ای صادر شده است».

این گزارش می‌افزاید: «صدور این احکام در شرایط محرومیت از وکیل انتخابی و در حالی است که این شهروندان از زمان آغاز دادرسی تا صدور حکم، از حق دفاع مشروع و قانونی محروم مانده‌اند. پیش‌تر، محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری، خبر داده بود که رئیس دفتر دادگاه انقلاب استان البرز وکالت‌نامه او برای محمدمهدی کرمی را نپذیرفته است.»

محمدمهدی کرمی، جوان ۲۲ ساله اهل کرج و دارنده چندین مدال و عنوان قهرمانی، متهم ردیف اول پرونده قتل روح‌الله عجمیان است. پدر محمدمهدی در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد، گفت که وکیل تسخیری حتی جواب تلفن او را هم نمی‌دهد و مسئولان زندان هم در پاسخ به پیگیری‌های مداوم، به او گفته‌اند که «اگر پرونده‌ات مربوط به اعتراض‌ها است، اینجا نیا، جوابت را نمی‌دهند».

سید محمدی حسینی، دومین متهم این پرونده، نیز با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران پلیس و بسیج، اجتماع و‌ تبانی علیه امنیت کشور» به اعدام محکوم شد. منبعی مطلع درباره وضعیت او به هرانا گفت که پدر و مادر محمد در قید حیات نیستند و کسی را ندارد که پیگیر وضعیتش باشد یا حتی برای ملاقات با او به زندان برود.

رضا آریا، شهروند ۴۳ ساله ساکن تهران و کارمند شرکت تامین برق مترو، نیز پس از چهلم حدیث نجفی در محل کارش دستگیر شد. او را نیز با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب جرائم علیه امنیت کشور، حمله به ماموران انتظامی و بسیج، و اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرائم علیه امنیت» به اعدام محکوم کرده‌اند. حسین محمدی، بازیگر ۲۶ ساله تئاتر، هم با همین عنوان اتهامی به اعدام محکوم شده است.

حمید قره‌حسنلو، رادیولوژیست ۵۳ ساله، پنجمین متهم محکوم به اعدام است که نیمه‌شب ۱۳ آبان، همراه همسرش دستگیر شد. این پنج نفر اکنون با اتهام دست داشتن در قتل یک بسیجی به اعدام محکوم شده‌اند؛ در‌ حالی‌ که به گواهی اطرافیان و دوستانشان، افرادی خشونت‌پرهیزند و موقعیت‌های مختلف اجتماعی حضوری موثر داشته‌اند.

سعید روستایی، کارگردان شناخته‌شده، سینما درباره حسین محمدی نوشت که او حتی نمی‌تواند خشونت را بازی کند. اطرافیان و دوستان دکتر قره‌حسنلو نیز در روزهای اخیر گواهی داده‌اند که او در فعالیت‌های خیرخواهانه حضوری پررنگ داشت و در دستگیری از محرومان پیشقدم بود.

دادگاه انقلاب کرج به غیر از این پنج نفر، برای ۱۱ متهم دیگر پرونده نیز احکام طولانی‌مدت و تبعید صادر کرده؛ از جمله فرزانه قره‌حسنلو که به ۲۵ سال حبس محکوم شده است. سه کودک متهم این پرونده به نام‌های امین مهدی شکراللهی، آرین فرزام‌نیا و امیرمهدی جعفری نیز در مجموع به ۷۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

هیچ‌یک از این متهمان حق دسترسی به وکیل تعیینی نداشتند؛ ضمن اینکه گزارش‌های متعددی مبنی بر شکنجه و تحت‌فشار بودن این افراد برای پذیرش اتهام‌ها و اعتراف علیه خود یا سایر متهمان این پرونده، به دست هرانا رسیده است.

کمیته پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، علاوه بر متهمان پرونده مرگ روح‌الله عجمیان، هویت افراد دیگری را که در پرونده‌های دیگر با اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌اند، شناسایی کرده است. محمد قبادلو، جوان ۲۲ ساله، به اتهام قتل یک مامور به اعدام محکوم شده؛ اتهام سامان صیدی، تیراندازی هوایی و «اقدام علیه امنیت ملی» است و ماهان صدرات، محمد بروغنی، سهند نورمحمدزاده و منوچهر مهمان‌نواز نیز با اتهام «تخریب اموال عمومی» به اعدام محکوم شده‌اند.

بر اساس گزارش کمیته داوطلبانه پیگیری وضعیت بازداشت‌شدگان، دست‌کم ۳۷ نفر دیگر از جمله چهار کودک و دو فعال سیاسی هم با اتهام‌هایی مواجه شده‌اند که می‌تواند مجازات اعدام در پی داشته باشد.

سازمان عفو بین‌الملل در گزارش اخیرش، درباره خطر اعدام بازداشتی‌های خیزش سراسری هشدار داد و تاکید کرد: «احکام اعدامی که دستگاه قضایی رژیم ایران صادر کرده ناقض قوانین بین‌المللی است و افراد بازداشتی تحت‌ شکنجه علیه خود اعتراف اجباری کرده‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy