Thursday, Jan 19, 2023

صفحه نخست » واکنش وزیر خارجه ایران به تلاش در پارلمان اروپا علیه سپاه

bisavad.jpgرادیو فردا - در ادامه واکنش مقامات جمهوری اسلامی به تلاش در پارلمان اروپا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، وزیر خارجه ایران این اقدام را «شلیک به پای خود» عنوان کرد.

به گزارش «همشهری آنلاین» حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌نویس قطعنامه اخیر این سازمان را «احساسی»، «تند» و «غیر حرفه‌ای» و «در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت» عنوان کرد.

آقای امیرعبداللهیان در ادامه از سپاه پاسداران به ‌عنوان «یک نهاد رسمی و حاکمیتی» نام برد که «نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و منطقه، به‌خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.»

وزیر خارجه ایران در ادامه گفت که اقدام پارلمان اروپا در تصویب پیش‌نویس طرح تروریستی خواندن سپاه «شلیک به پای خود اروپا است» و به این سازمان هشدار داد که «به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کند.»

اتحادیه اروپا روز پنج‌شنبه ۲۹ دی‌ به قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی رای مثبت داد.

این اقدام یک روز پس از آن انجام شد که پارلمان اروپا با اکثریت قاطع آرا، به متمم طرحی رای داد که در آن از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده بود تا نام سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهند.

هفته گذشته نیز بیش از یکصد تن از نمایندگان پارلمان اروپا نامه‌ای را امضا کرده و از اتحادیه اروپا خواسته بودند که گام‌های جدیدی در برابر حاکمیت تهران بردارد.

این نمایندگان همچنین در نامه خود به جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به‌ طور مشخص از معرفی کامل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی حمایت کرده بودند.

تصویب متمم طرح قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی واکنش‌های گسترده‌ای را از سوی مقام‌های جمهوری اسلامی به‌ همراه داشته است.

در ادامه واکنش‌های مقامات جمهوری اسلامی به تصویب پیش‌نویس طرح پارلمان اروپا، ابوالفضل عمویی، نماینده مجلس شورای اسلامی اقدام پارلمان اروپا را «مخرب» و «غیر دیپلماتیک» توصیف کرد و از بررسی آن در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس و «واکنش جدی» جمهوری اسلامی خبر داد.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع «تشخیص مصلحت نظام»، نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت که پیش‌نویس پارلمان اروپا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران را «از سر استیصال» عنوان کرد و گفت که برای همه کشورها «لازم‌الاجرا نیست».

او در ادامه اقدام پارلمان اروپا را تنها «یک قدم سمبلیک برای تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران» عنوان کرد و گفت که این اقدام «هیچ‌ گونه اثر حقوقی ندارد و نمی‌توان آن را مورد توجه جدی قرار داد.»

پیش از این نیز برخی دیگر از مقامات جمهوری اسلامی به اقدام اخیر پارلمان اروپا دو نوع واکنش نشان داده بودند.

در یک سو امثال احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی قرار دارند که این اقدام را غیر مهم تلقی می‌کنند و در سوی دیگر اسماعیل کوثری، نماینده نزدیک به سپاه را می‌توان دید که با به‌کارگیری زبان تهدید، درباره پیامدهای این اقدام به اروپا هشدار می‌دهند.

تحریم سپاه پاسداران سه روز پس از آن موضوع جلسه پارلمان اروپا بود که هزاران ایرانی روز ۲۶ دی در استراسبورگ واقع در شمال شرق فرانسه، در برابر مقر پارلمان اروپا تجمع کردند و خواهان تروریستی نامیدن کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شدند.

در روزهای گذشته نیز کاربران شبکه‌های اجتماعی با ترند کردن هشتگ IRGCterrorists# از کشورهای اروپایی خواستند که این نهاد نظامی جمهوری اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy