Wednesday, Feb 22, 2023

صفحه نخست » آواز نه آوازه خوان، تأملی بر مصاحبه آقای رضا پهلوی در مونیخ، پرویز حاتمی

mohreh.jpgاین مصاحبه که ایران اینترنشنال فقط ۱۸:۳۱ آنرا منتشر کرد، آغازش با ۴۰ ثانیه پاسخی از آقای رضا پهلوی به پرسشگری به زبان انگلیسی بود با مترجمی فارسی زبان. ایران اینترنشنال اگر ریگی در کفش ندارد و مردم ایران را نا محرم تلقی نمیکند تمامی این مصاحبه را بدون ترجمه و سانسور که کوتاه کردن مصاحبه و بریدن کلمات فارسی آقای رضا پهلوی بود منتشر کند. ناسلامتی میلیونها ایرانی انگلیسی میدانند و خود قادر به پی بردن به محتواى مصاحبه هستند مگر اینکه نیتِ شرّی در میان باشد. آقای مترجم تازه همانطور که در تیتر نوشته امده مثل هومن مجد مترجم حکومت جمهوری اسلامی که عهده دار ترجمه و ماستمالی سخنان محمود احمد نژاد و پرسش کنندگان از او در سازمان ملل متحد بود، قسمت پرسش و پاسخ خبرنگار آلمانی و آقای رضا پهلوی را ماستمالی کرد. در قسمت نظرات یوتیوب این مصاحبه میشود مشاهده کرد که کاربران بسیاری شاکی از نحوه ترجمه هستند و ایران اینترنشنال را بخاطر آن مورد سرزنش قرار داده اند. سؤال اینهم هست که چرا ناگهان مترجم تعویض و یک هومن مجد صفتی عهده دار آن شد با صدائی شبیه صدای رَجَب صَفَروف حامی جمهوری اسلامی که در برنامه های ایران اینترنشنال هم بوده.

پرسش خبرنگار:

منابع پشتیبان شما (مترجم اینرا «مردم» ترجمه کرد, آدم یاد سران حکومت جمهوری اسلامی میفتد که هی از مردم بدروغ مایه میگذارند) بسیار روشن مشخص کرده اند که شما را در چگونه مقامی میبینندا

اما مردم شما را نماینده یک حکومت غیر دمکراتیک میبینند که بهر حال عامل ایجاد شرایط آنچه در سال ۱۹۷۹اتفاق افتاد بودند. این قسمت خیلی مهم آخر توسط مترجم وارداتی سانسور شد.

جواب آقای رضا پهلوی بروشنی دلالت میکند بر قبول اتهامی که خبرنگار آلمانی به او در مورد نحوه حکومت پدرانش بعنوان تنها عامل تعیین کننده در بر سر کار آمدن حکومت جمهوری اسلامی در پرسشش مطرح کرد. پاسخ آقای رضا پهلوی که به آن میپردازیم رد اتهام نبود که در پاسخ بگوید آقای خبرنگار ارزیابی شما درست نیست بلکه با عذر بدتر از گناه در پی توجیه آن در مورد خودش برآمد.

پاسخ آقای رضا پهلوی:

مردم نمیتوانند مرا مسؤل آنچه پدران من انجام داده اند بدانند (اما مترجم گفت مردم میتوانند مرا مسؤل نگاه دارند). روی به سمت خبرنگار با قیافه ای حق به جانب، شما دوست دارید مردم شما را بخاطر آنچه پدرانت انجام داده اند مورد قضاوت قرار دهند؟ و اضافه کرد پدر من اگر کارهائی انجام داده این به من مربوط نمیشود.

جل الخالق! در مورد آقای رضا پهلوی انچه او قبول کرده که پدرانش انجام داده اند و او مسؤلیت آنرا نمیپذیرد، به فنا رفتن انقلاب مشروطیت و گرفتار شدن ایران و ایرانی، منطقه، و حتی تا حدودی دنیای آزاد بدست حکومت جمهوری اسلامی که معلوم نیست پایانش کجاست میباشد. مثلاً درمورد آقای خبرنگار ممكن است پدر و پدر بزرگش ارث به آنها رسیده را خرج اتينا کرده باشند و حالا این آقای خبرنگار باید با شغل خبرنگاری امرار معاش کند در عوض اینکه بنگاه خبر گزاری خود را داشته باشد.

آقای رضا پهلوی اضافه کرد که دلیلی نیست که با وجود آنچه پدرانش انجام داده اند او بی تفاوت باشد. حرفیست درست، ولی مانند اینست که گناهکاری که گناهش سالهای سال پوشاندن استبداد پدرانش بوده، استبدادی که باعث و بانی بسرکار امدن حکومت جمهوری اسلامی شد را سرانجام اعتراف کند ولی در عوض تخفیف در مجازات، متوقع باشد که به او ترفیع داده شود که رهبری جنبش تغییر در ایران را عهده دار شوند و بنا به خواسته طرفدارانش و خودش سلسله پهلوی را دوباره باز گردانند.

آقای رضا پهلوی! استبداد و فساد دو روی یک سکه هستند و دزدی صفت بارز فساد است. بدون هیچ شکی پدرت میلیارد ها دلار دزدیده. شما ادعای جمهوری اسلامی در مورد خارج کردن تاج های سلطنتی را رد کردید، اما ربودن و خارج کردن میلیارد ها دلار را تکذیب نکردید. اگر در پی پاک کردن نام خانوادگیت هستی باید که فروتنانه در کنار دیگر رهبران جنبش بنشینی از پولهای ربوده شده توسط پدرت مایه بگذاری و تلاش در پی آزادی ایران نمائی. بعد از آزادی ایران با استغاثه به درگاه ملت ایران طلب بخشش کنی از استبداد پدرانت که کار کشور باستانی ایران و مردم آنرا به این ورطه هولناک کشاندند. امیدوار باشی که مورد بخشش قرار بگیری و بتوانید از موهبت خاک آبا اجدادیت برای خود و نسلهای اینده ات بهره ببری.

در خاتمه آقای رضا پهلوی در قسمت فارسی مصاحبه (۰۳:۵۰) در مورد اختلاف نظرهائی صحبت کردند که با بلوچ ها و کردها این قلبهای تپنده معترضین به حکومت جمهوری اسلامی دارند. او گفت بعد از براندازی در مجلس مؤسسانش آنها را مورد بحث قرار خواهند داد. این اختلاف نظرها در کجاها هستند؟ مگر محرم تر از مردم قهرمان ایران هم وجود دارند که در مجلس مؤسسانتان میخواهی به آنها بپردازی. البته وقتی انسان با میلیارد ها دلار پول دزدی و ارباب جمعیِ از مجیز گویان دور و وَرش روبروست متوهم شدنش دور از ذهن نیست.

کیهان لندن از نشریات مجیز گویان آقای رضا پهلوی در جواب نوشته ای در مورد گسستن آقای رضا پهلوی از پدرانش در بی بی سی فارسی، اعمال استبدادی آنها را که حتی با اعتراف شخص آقای رضا پهلوی منجر به سرکار امدن حکومت جمهوری اسلامی شد را همچون کاسه داغ تر از آش جزئي از برنامه آمریکا در زمان جنگ سرد که مبارزه با کمونیست بهر قیمت مثل پشتیبانی از دیکتاتورها و اجراء کودتاهای نظامی بوده قلمداد کرده و توجیه نموده. امروز را ببینیم، وضعیت ایران و آمریکا که بقول کیهان لندن یک سناریو را دنبال کردند. آمریکا همچنان و حتی بیشتر از ارکان دمکراسی در دنیاست و ایران به دلیل استبداد پهلوی ها صاحب اگر بدترین نباشد یکی از بدترین نوع دیکتاتوری ها در دنیاست.

لینک به مقاله کیهان لندن و بی بی سی فارسی
پرویز حاتمی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy