Wednesday, Apr 26, 2023

صفحه نخست » مناظره بی‌سابقه در صدا و سیما: خمینی و خامنه‌ای اقتصاددان نیستند که تابع نظراتشان باشیم

monazereh.jpgرادیو فردا - موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان مدافع اقتصاد آزاد، در یک مناظره زنده در شبکه افق، نزدیک به سپاه پاسداران، با به چالش کشیدن تئوری «اقتصاد اسلامی» گفت: «خمینی و خامنه‌ای اقتصاددان نیستند که تابع نظرات‌شان باشیم».

مسعود درخشان، استاد دانشگاه علامه طباطبایی و از بنیانگذاران رشته «معارف اسلامی و اقتصاد» در دانشگاه امام صادق که از مشاوران سعید جلیلی، یکی از چهره‌های تندرو طیف اصولگرا است، بارها در این مناظره به «اقتصاد اسلامی بر پایه دیدگاه‌های روح‌الله خمینی و علی خامنه‌ای» اشاره کرد.

آقای غنی‌نژاد در واکنش به اظهارات او گفت: «ما چیزی به اسم اقتصاد اسلامی نداریم. آقای خامنه‌ای و خمینی مگر اقتصاددان هستند؟ آن‌ها تخصص اقتصاد ندارند. چرا ما باید دیدگاه اقتصادی آن‌ها را قبول کنیم؟ چرا ما باید تابع اراده و فرمایشات کسانی باشیم که اهل تخصص نیستند؟»

او افزود: نظام اقتصادی ایران ریشه در دیدگاه‌های کمونیستی دارد و اندیشه حاکم بر اقتصاد قانون اساسی، ملهم از تئوری «راه رشد غیر سرمایه‌داری» است.

آقای غنی‌نژاد تصریح کرد کسانی مثل ابوالحسن بنی‌صدر و سید محمد بهشتی با الهام از نظریات مارکسیستی و ایده‌های علی شریعتی آن را تدوین کردند: «این نظام دارای مشکل جدی است. زمانی که در ایران انقلاب شد جریان غالب در جهان چپ‌گرایی بود و انقلابیون هم کاملاً متأثر از این تفکرات بودند. اندیشه‌های علی شریعتی در جای‌جای قانون اساسی دیده می‌شود؛ بنی‌صدر هم نقش مهمی در تدوین قانون اساسی داشت. اساس اقتصادی قانون اساسی جمهوری اسلامی کاملاً متأثر از تفکر چپ بوده است».

او ریشه مشکلات کشور را «اقتصاد رفاقتی و خصولتی فاسد ایران» عنوان کرد.

اشاره این اقتصاددان به خصوصی‌سازی دو دهه گذشته در ایران است که بسیاری از اقتصاددان‌ها می‌گویند این برنامه درست اجرا نشد و نهادهای وابسته به سپاه و بیت رهبری، شرکت‌ها و تاسیسات دولتی را به‌صورت غیرشفاف خریداری کردند؛ موضوعی که با عنوان «خصولتی» از آن یاد می‌شود.

در واکنش به رد «اقتصاد اسلامی» توسط آقای غنی‌نژاد و انتقادات او از وضعیت اقتصادی کشور، مسعود درخشان او را به «تاثیرپذیری از روزنامه‌نگاران منحط» متهم کرد و گفت: اگر اقتصاد دست شما بود «دو دستی تقدیم آمریکا می‌کردید».

او همچنین موسی غنی‌نژاد را به «تبعیت از شیاطین تعلیم‌دیده» متهم کرد و با طفره رفتن از درخواست دکتر غنی‌نژاد برای روشن‌سازی منظورش از اقتصاد اسلامی، گفت: «بحث را خیلی خوب ژورنالیستی می‌کنید و به‌شدت تحت تاثیر روزنامه‌نگاران منحط و فریبکار هستید که در ذهن جوانان و استادان دانشگاه فساد می‌کنند».

آقای غنی‌نژاد با رد این موضوع، به خصومت‌های خونین بین آمریکا و ویتنام در نیمه قرن گذشته اشاره کرد و گفت: آن‌ها اکنون مهمترین شرکای تجاری همدیگر هستند و هرگز در ویتنام پرچم آمریکا را آتش نمی‌زنند، چرا که «عقل دارند».

طی چهار دهه گذشته آنچه به عنوان «اقتصاد اسلامی» در دستور کار دولت‌های جمهوری اسلامی بوده، منجر به بحران‌های شدید اقتصادی شده است.

سهم تولید ناخالص داخلی ایران از اقتصاد جهانی طی چهار دهه گذشته از بالای یک درصد به زیر سه دهم درصد سقوط کرده و نرخ دلار در مقابل ریال از ۱۰ تومان به ۵۲ هزار تومان اوج گرفته است.

همچنین بر اساس آخرین گزارش سازمان شفافیت بین‌الملل که ۱۱ بهمن پارسال منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ گستردگی فساد مالی، در جایگاه ۱۴۷ قرار گرفته است.

ارزیابی جدید سازمان شفافیت بین‌الملل نشان می‌دهد که جایگاه ایران در میان ۱۸۰ کشور از لحاظ فساد تنها با یک پله فاصله بالاتر از افغانستان قرار گرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy