Friday, Jun 9, 2023

صفحه نخست » سند فوق سری: بن سلمان، بایدن را تهدید به تحمیل یک درد اقتصادی بزرگ کرده بود

9-2.jpg واشنگتن پست از سندی فوق سری خبر داده که بر اساس آن، ولیعهد عربستان سعودی هشدار داده که دیگر با آمریکا معامله نخواهد کرد و این اقدام، پیامدهای اقتصادی مهمی برای واشنگتن خواهد داشت

ایندیپندنت فارسی - روزنامه واشنگتن‌پست، در پایان سفر سه روزه وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی، از سندی خبر داده که بر اساس آن، شاهزاده محمد بن سلمان، در پاسخ به تهدید جو بایدن، به‌طور متقابل واشنگتن را تهدید کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در گزارشی از دست یافتن به یک سند محرمانه خبر داده که بر اساس آن، شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا را به‌طور خصوصی تهدید کرده که با قطع روابط، درد اقتصادی عظیمی را به آمریکا تحمیل خواهد کرد.

به نوشته واشنگتن‌پست، این تهدید پس از آن انجام شده که بایدن قول داد کاهش تولید نفت عربستان سعودی در سال گذشته را تلافی کند و عربستان را وادار به پذیرش عواقب تصمیماتش کند. عربستان سعودی به‌رغم درخواست مصرانه آمریکا برای افزایش تولید و درنتیجه کنترل قیمت نفت پس از حمله روسیه به اوکراین، حاضر به برآورده کردن این خواسته نشد.

به نوشته واشنگتن‌پست این سند می‌تواند تا حد زیادی روند افزایش تنش‌ها بین عربستان سعودی و آمریکا در ماه‌های اخیر و تلاش‌های فزاینده واشنگتن برای ترمیم روابط با عربستان سعودی را توضیح دهد.

در این گزارش گفته شده جو بایدن پاییز گذشته متعهد شد که عربستان سعودی به‌دلیل کاهش تولید نفت در بحبوحه قیمت‌های بالای انرژی و نزدیک شدن به انتخابات در ایالات متحده، «متحمل عواقبی» شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

دولت عربستان سعودی، در ملاء عام، از اقدامات و تصمیمات خود با انتشار بیانیه‌های دیپلماتیک مودبانه دفاع کرد، اما بر اساس اسناد محرمانه‌ای که واشنگتن‌پست به آنها دست یافته است، شاهزاده محمد بن سلمان در خلوت، کاخ سفید را تهدید کرده بود که روابط چند دهه‌ای آمریکا و عربستان سعودی را تغییر خواهد داد و هزینه‌های اقتصادی قابل توجهی را بر آمریکا تحمیل خواهد کرد.

در این سند آمده است که ولیعهد عربستان سعودی گفته است که «دیگر با دولت آمریکا معامله نخواهد کرد» و این اقدام «پیامدهای اقتصادی بزرگی برای واشنگتن خواهد داشت».

واشنگتن‌پست سپس در ادامه افزوده هشت ماه بعد از تهدید جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا هنوز عقوبتی را بر عربستان سعودی تحمیل نکرده است و شاهزاده محمد بن سلمان همچنان به تعامل و گفت‌وگو با مقامات ارشد ایالات متحده ادامه داده است.

این روزنامه از جمله به سفر اخیر و گفت‌وگوی طولانی و خصوصی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با شاهزاده محمد بن سلمان در عربستان اشاره کرده است.

روزنامه واشنگتن‌پست در عین حال افزوده که مشخص نیست که آیا تهدید ولیعهد عربستان سعودی به‌طور مستقیم به مقام‌های آمریکایی منتقل شده است یا از طریق شنود الکترونیکی رهگیری شده است.

این روزنامه سپس افزوده که واکنش «دراماتیک» ولیعهد عربستان سعودی، اساس رابطه‌ای را آشکار می‌کند که مدت‌هاست بر اساس نفت در برابر امنیت استوار شده است.

با این حال، عبدالرحمان الراشد، روزنامه‌نگار سرشناس سعودی، در واکنش به انتشار گزارش واشنگتن‌پست، درست پس از سفر وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی، در توییتی نوشت: «چرا روزنامه پایتخت الان آن را منتشر کرد؟ به نظر می‌رسد این روزنامه دولت بایدن را شرمنده می‌کند، این روزنامه کارزار علیه ریاض را رهبری می‌کند.»

سندی که واشنگتن‌پست به آن استناد کرده، از جمله اسناد فراوانی است که در پلتفرم پیام‌رسانی Discord منتشر شده است. در میان اسناد، هزاران سند حاوی اطلاعات فوق سری از جمله درباره برنامه‌های نظامی در اوکراین و نیز روابط آمریکا و چین دیده می‌شود.

روزنامه واشنگتن‌پست، با مقام‌های کاخ سفید و نیز سفارت عربستان سعودی تماس گرفته تا از واکنش آنها به سند مربوط به تهدید آمریکا از سوی شاهزاده محمد بن سلمان بپردازد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی، که نخواسته نامش فاش شود، به واشنگتن‌پست گفته است: «ما از چنین تهدیدهایی از سوی عربستان سعودی بی اطلاعیم.»

او افزوده است: «به طور کلی، چنین اسنادی اغلب تنها مانند یک عکس فوری، یک لحظه را در زمان را نشان می‌دهند و نمی‌توانند تصویری کامل به دست دهند.»

این مقام مسئول در شورای امنیت ملی آمریکا در عین حال تاکید کرده است: «ایالات متحده به همکاری با عربستان سعودی، به‌عنوان یک شریک مهم در منطقه، برای پیشبرد منافع متقابل و برای داشتن منطقه‌ای امن‌تر، باثبات‌تر و مرفه‌تر و مرتبط با جهان ادامه می‌دهد».

واشنگتن‌پست در همین حال نوشته است که سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست این روزنامه برای اظهارنظر پاسخ نداده است.

این روزنامه افزوده است مقامات آمریکایی می‌گویند با توجه به نفوذ اقتصادی و سیاسی ریاض و دوستی پکن با شرکای سنتی ایالات متحده در خاورمیانه، روابط آمریکا و عربستان آن‌قدر مهم است که نمی‌توان آن را نابود کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با شاهزاده فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان در ریاض گفت: «ما با هم می‌توانیم پیشرفت واقعی را برای همه مردمان خود، نه تنها برای رسیدگی به چالش‌ها یا بحران‌های لحظه‌ای، بلکه برای ترسیم چشم‌انداز مثبتی برای آینده مشترکمان رقم بزنیم.»

مقام‌های آمریکایی گفتند که بلینکن در جریان سفر سه روزه خود به عربستان، روز سه‌شنبه به مدت یک ساعت و ۴۰ دقیقه با شاهزاده محمد بن سلمان گفت‌وگو کرد.

به گفته این مقام‌ها، وزیر امور خارجه آمریکا و ولیعهد عربستان گفت‌وگویی «صادقانه و باز» داشتند که از جمله شامل تلاش‌های ایالات متحده برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان سعودی، بحران یمن، جنگ داخلی سودان، مسئله حقوق بشر و اراده عربستان سعودی برای تولید انرژی هسته‌ای بود.

با این حال، این روزنامه با اشاره به سفرهای متعدد و مکرر مقام‌های ارشد آمریکا، از جمله سفرهای جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، ویلیام جی برنز، رئیس سیا، برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در خاورمیانه و آموس، مقام ارشد امنیت انرژی رئیس‌جمهوری آمریکا، به نقل از دیوید اوتاوی، یک پژوهشگر حوزه خلیج فارس در مرکز ویلسون نوشته است که به‌نظر می‌رسد در میانه روابط شخصی سرد بین جو بایدن و شاهزاده محمد بن سلمان، افزایش دیدار مقام‌های آمریکایی به عربستان همچون وزنه تعادلی در روابط دو کشور عمل می‌کند.

اوتاوی افزوده رهبران دو کشور از زمان دیدارشان در ریاض در ژوئیه سال گذشته با یکدیگر صحبت نکرده‌اند.

واشنگتن‌پست سپس نوشته که تغییراتی چشمگیر در سیاست خارجی عربستان سعودی در حال رخ دادن است. این کشور نفت‌خیز در پی آن است که خودرا به‌عنوان بازیگری جهانی، بدون اتکا به آمریکا، معرفی کند. در ماه‌های اخیر عربستان سعودی به دنبال پایان دادن به بحران یمن بوده، روابط خود با جمهوری اسلامی به عنوان رقیب منطقه‌ای را احیا کرده، میزبان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه شده و به اختلافات خود با قطر پایان داده است.

به همه اینها، باید به گسترش روابط عربستان سعودی و چین را نیز افزود.

آمریکا چین را رقیب اصلی اقتصادی و امنیتی خود می‌داند، با این حال، آنتونی بلینکن در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود در ریاض، هر گونه گمانه‌زنی در این زمینه را رد کرد که آمریکا عربستان سعودی را مجبور به انتخاب میان واشنگتن و پکن می‌کند.

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به یک سند افشا شده اطلاعتی دیگر گفت در آن سند هشدار داده شده بود که عربستان سعودی قصد دارد با خرید پهپاد، موشک‌های بالستیک و کروز و سیستم‌های نظارت جمعی از چین، روابط و معاملات خود با چین را گسترش دهد، اما مقام‌های آمریکایی می‌گویند این هشدارها اغراق‌آمیزند و معامله ریاض و پکن به نتیجه نرسیده است.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز در کنفرانس روز خبری پنجشنبه، روابط کشورش با چین را تهدید برای همکاری‌های امنیتی طولانی‌مدت ریاض و واشنگتن ندانست و گفت: «چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است. چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ماست. بنابراین به طور طبیعی، تعاملات زیادی بین ما وجود دارد و این همکاری احتمالاً رشد هم خواهد کرد. اما ما هنوز همکاری امنیتی قدرتمندی با ایالات متحده داریم و این همکاری، تقریباً هر روز تجدید می‌شود.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy