Thursday, Jul 13, 2023

صفحه نخست » ارسال غنیمت‌های جنگی روسیه به ایران برای مهندسی معکوس

makoos.jpgبنیاد جیمزتون در گزارشی اعلام کرد که روسیه در ازای دریافت پهپاد غنیمت‌های جنگی را به ایران می‌فرستد

ایندیپندنت فارسی - بنیاد جیمزتون در گزارشی، از بخشی دیگر از همکاری‌های جمهوری اسلامی و روسیه در جنگ علیه اوکراین پرده برداشت. بر اساس گزارشی که این بنیاد پژوهشی منتشر کرده، روسیه در ازای حمایت نظامی ایران در جنگ با اوکراین، تسلیحات پیشرفته غربی از جمله موشک‌های ضدتانک جاولین و سامانه‌های ضدهوایی استینگر را که در جنگ به تصرف خود درآورده‌ است، به تهران می‌فرستد.

این غنیمت‌های جنگی برای جمهوری اسلامی اهمیت راهبردی دارند و برای ارتقای سطح نظامی ایران و پایگاه صنایع دفاعی-فناوری فلج‌شده آن حیاتی به شمار می‌روند. علاوه بر این، دسترسی جمهوری اسلامی به چنین سامانه‌هایی، توانایی‌ و دانش فنی شبه‌نظامیان وابسته به ایران در خاورمیانه مانند حزب‌الله لبنان را که سپاه پاسداران آن‌ها را آموزش می‌دهد و تجهیز می‌کند، تقویت خواهد کرد. مهندسی معکوس این تجهیزات به‌دست‌آمده در جنگ با اوکراین یکی از کارهایی است که جمهوری اسلامی با این غنیمت‌های جنگی انجام می‌دهد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

از آنجا که روابط ایران و غرب پس از انقلاب اسلامی به طور ناگهانی قطع شد، ایران به دنبال راه‌های جایگزین برای دستیابی به فناوری نظامی غربی در راستای تقویت تلاش‌هایش در تولید سلاح برآمد. سلاح‌های ساخته‌شده به روش مهندسی معکوس سیستم‌های غربی سهم قابل‌توجهی در سبد سلاح‌های ایران دارند. پهپاد شاهد یکی از همین داشته‌های جمهوری اسلامی بر اساس مهندسی معکوس است که بر اساس طرح‌های غربی، مانند پهپاد آمریکایی آرکیوــ۱۷۰ ساخته شد. این پهپاد آمریکایی دسامبر ۲۰۱۱ بلافاصله پس از ورود به حریم هوایی ایران سقوط کرد و به دست جمهوری اسلامی افتاد.

ایران علاوه بر تعقیب سامانه‌های غربی، در مناطق درگیری مانند سوریه و عراق از اجزای چینی سیستم‌های غربی نیز بهره زیادی برده است. پکن طرح‌هایی از پلتفرم‌های مهم را به تهران ارائه می‌کند که به پیشبرد برنامه تسلیحاتی ایران، علی‌رغم تحریم‌های غرب، کمک می‌کند. موتورهای مورداستفاده در پهپادهای ایرانی که در اوکراین دیده می‌شوند، در چین ساخته شده‌اند و کپی مستقیم از یک محصول آلمانی‌اند.

در سال‌های اخیر سیستم‌های نظامی غربی متعددی در اختیار ایران قرار گرفته‌اند که صدها سلاح آمریکایی هم از آن جمله‌اند. نیروهای ایرانی بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ چهار سرقت قابل‌توجه به ارزش ۲۰۰ هزار دلار در عراق و سوریه انجام دادند که در این سرقت‌ها، دارایی‌های نظامی تخریبی مانند نارنجک‌های انفجاری ۴۰ میلی‌متری نیروهای ویژه ایالات متحده به دست ایران افتاد. اکنون، میدان نبرد اوکراین هم کارکرد مشابهی پیدا کرده است.

روسیه پروازهای باری برای انتقال تجهیزات نظامی دزدیده‌شده از اوکراین را در تابستان ۲۰۲۲ آغاز کرد. طبق ادعاهای ایالات متحده که در رسانه‌های روسی نیز تکرار شده، مسکو در ازای گرفتن پهپاد از ایران، ۱۴۱ میلیون دلار پول نقد و غنائم نظامی غربی به تهران فرستاده است.

به گزارش بنیاد جیمزتون، روسیه علاوه بر این پول‌ها، در ازای ۱۶۰ فروند پهپاد، یک موشک ضدهوایی استینگر، موشک ضدتانک NLAW بریتانیایی و موشک هدایت‌شونده اف‌جی‌ام-۱۴۸جاولین آمریکایی به ایران فرستاده است.

بر اساس این گزارش، در صورت مهندسی معکوس موفقیت آمیز آ‌ن‌ها، ایران می‌تواند آمریکا را در بازی منطقه‌ای خود به چالش بکشد. این خطر در زمانی که تعداد نیروهای نیابتی ایران در مناطق درگیری مانند سوریه در حال افزایش حملات خود به نیروهای آمریکایی‌اند، حتی قریب‌الوقوع‌تر است. در شرایط بین‌المللی پرتنش کنونی، دسترسی نیروهای نیابتی تهران به چنین سیستم‌هایی قابلیت‌های جنگی و ضربتی این کشور را بهبود می‌دهد و نیروها و پایگاه‌های آمریکایی را بیشتر در معرض خطر قرار خواهد داد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy