Tuesday, Sep 19, 2023

صفحه نخست » برنامه‌های جمهوری اسلامی برای نقره‌داغ کردن آژانس

ajans.jpgکیهان لندن - جمهوری اسلامی مجوز هشت نفر از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لغو کرده است. این بازرسان از کشورهای فرانسه و آلمان هستند.

همزمان دولت‌های آلمان، فرانسه، بریتانیا و آمریکا اقداماتی را که باعث مختل شدن نظارت‌ آژانس بر فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی شده محکوم کرده و از مقامات تهران خواسته‌اند فوری تعلیق مجوز بازرسان را لغو کرده و بطور کامل با آژانس همکاری کنند.

در این میان، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار دیدار با سیدابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» در نیویورک شده است.

وی هشدار داده اقدامات جمهوری اسلامی بطور مستقیم و جدّی بر نظارت‌های آژانس تأثیر دارد و با این وضعیت نمی‌شود صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های اتمی تهران را تضمین کرد.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

گروسی همچنین گفته مجوز بازرسانی لغو شده که از مجرب‌ترین کارشناس آژانس با دانش و آگاهی منحصر‌ به‌ فرد در زمینه فناوری غنی‌سازی هستند و تا پیش از این در تأسیسات اتمی در زمینه‌ راست‌آزمایی فعالیت داشته‌اند.

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملّی مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفته «اقدام دولت جمهوری اسلامی ایران برای لغو مجوز برخی از بازرسان با ملیت این کشورها درست بود.»

مشخص نیست بجز بازرسان فرانسوی و آلمانی مجوز بازرسان کدام کشور‌های دیگر لغو شده اما برخی منابع غیررسمی گفته‌اند دو بازرس انگلیسی هم جزو آنها هستند.

ابوالفضلی عمویی توضیح داده است «اخیراً سه کشور اروپایی اقدام منفی علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران و توافق برجام دادند که یکی از آنها صدور بیانیه در شورای حکام بود... وقتی این کشورها با مواضع سیاسی‌شان فضای همکاری بین ایران و آژانس را تخریب می‌کنند چنین شائبه‌ای درباره بازرسان مربوط به این سه کشور هم به وجود می‌آید که فضای همکاری را به سمت چالش ببرند.»

همزمان با سفر رئیسی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل متحد، خبرگزاری دولتی «ایرنا» در گزارشی ادعا کرده «نقره‌داغ کردن آژانس نتیجه می‌دهد.»

در این گزارش آمده «دولت سیزدهم توانست با دیپلماسی فعالانه، ترمز قطعنامه‌های سیاسی شورای حکام را بکشد و اکنون مصمم است ماجراجویی غربی‌ها در سوء استفاده سیاسی از تریبون آژانس و بیانیه‌خوانی علیه کشورمان را متوقف کند.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی همچنین تهدید کرده «ایران مصمم است طرف مقابل را مجبور به عقب‌نشینی کند.»

روزنامه «جوان» وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز اختلال در روند فعالیت‌های بازرسان و جمع‌آوری دوربین‌های آژانس از سایت‌های اتمی را «تدابیر جبرانی» خوانده است.

حسین شریعتمداری سردبیر «کیهان» چاپ تهران هم که سال‌هاست برای خروج از پیمان منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی قلم می‌زند، در سرمقاله این روزنامه تأکید کرده حضور ایران در ان‌پی‌تی غیر از خسارت محض و فرصت‌دادن به دشمنان برای باج‌خواهی و زورگویی چه سود دیگری داشته است؟! وی ادعا کرده «خروج از NPT پاشنه آشیل غرب» است.

شریعتمداری تأکید کرده وقتی آمریکا که رسماً و اروپا نیز عملاً از برجام خارج شده‌اند و روسیه و چین هم معارض جمهوری اسلامی نیستند ایران هم از برجام خارج شود. وی خطاب به مقامات ارشد نظام نوشته «انتظار دارید آمریکا و اروپا با چه زبانی مرگ برجام را اعلام کنند که باور کنیم؟! با عرض پوزش مبادا مانند آن سخنران که برای سالن خالی سخنرانی می‌کرد، منتظریم تا سرایدار کلید سالن را بدهد تا باور کنیم در سالن خالی سخنرانی می‌کنیم!»

مسیری که جمهوری اسلامی طی می‌کند خیلی مبهم نیست. نهادهای امنیتی و نظامی حکومت برای روزهای سخت و بحرانی نظام در عرصه بین‌المللی نسخه‌هایی دارند که قبلاً هم با صراحت به آن اشاره کرده‌اند: رساندن غنی‌سازی اورانیوم به ۹۰ درصد که نهایت درجه تسلیحاتی است و اگر هم توانستند، ساختن بمب اتم.

در همین ارتباط مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید جمهوری اسلامی «بمب اتم» ندارد اما مواد کافی برای ساختن ۱۰ بمب در اختیار دارد.

مقامات تهران در بیان اهداف میان‌مدت و بلندمدت خود مدت‌هاست دیگر نقاب را کنار گذاشته‌اند. پیشتر کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی اواخر تیرماه ۱۴۰۱ در مصاحبه با شبکه الجزیره ضمن اعتراف به بی‌فایده بودن برجام گفته بود «ما توانایی فنی برای ساخت بمب هسته‌ای را داریم اما تصمیمی در این خصوص نداریم... تنها در چند روز میزان غنی‌سازی اورانیوم را از ۲۰ درصد به ۶۰ درصد رساندیم و به راحتی می‌توانیم به ۹۰درصد نیز برسانیم!»

در این میان، ابراهیم رئیسی وقتی به نیویورک رسید پیام فرستاد که آماده گفتگوی غیرمستقیم با آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل است ولی ساعاتی بعد تکذیبیه‌ی این پیام منتشر شد. رویدادی که در گذشته هنگام سفر دیگر رؤسای دولت جمهوری اسلامی به نیویورک مرتب تکرار شده است.

تحلیلگران معتقدند دولت بایدن که در «احیای برجام» شکست خورده اکنون درگیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۴ است و وقت مذاکره با جمهوری اسلامی بر سر مسائل اتمی را ندارد. بنابراین دولتمردان آمریکا برجام را به دستگاه تنفس مصنوعی وصل کرده‌اند تا مرگ آن فعلا بطور رسمی اعلام نشود و در حد مصاحبه و سخنرانی بر ضرورت ادامه گفتگوها تأکید می‌کنند. اما این کارها سودی برای جمهوری اسلامی که با بحران‌های اقتصادی و اعتراضی روبروست و خواهان هرچه زودتر برچیده شدن تحریم‌هاست ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy