Wednesday, Oct 4, 2023

صفحه نخست » چرخش دوباره کیهان، شریعتمداری عربستان سعودی را تهدید کرد

save.jpgرادیو بین المللی فرانسه - بعد از یک دورۀ کوتاه که آشتی تهران و ریاض خوشبینی‌هایی را در منطقه ایجاد کرده بود، روزنامۀ کیهان بار دیگر حملات و تهدیدهای قدیمی خود را علیه عربستان سعودی از سرگرفت. به نوشتۀ این روزنامه، عادی‌‌سازی احتمالی دولت سعودی با اسرائیل یک «خیانت ویژه» به حساب می‌آید.

روز چهارشنبه ۱۲ مهر، کیهان چاپ تهران در یادداشتی تحت عنوان «سعودی‌ها به کجا می‌روند؟» نوشت که کشورهای جهان اسلام حق ندارند به تنهایی در مورد روابط خود با اسرائیل تصمیم بگیرند زیرا «عادی‌‌سازی با دشمن اسلام یک امر قابل تجزیه نیست، به‌گونه‌ای که هر جزء جهان اسلام بگوید براساس نگرش‌ها و مصالح خود در این خصوص تصمیم می‌گیرد.»

کیهان سپس به تهدید می‌پردازد و می‌نویسد: «هرکس با دشمن ارتباط می‌گیرد و به‌خصوص با او عادی‌‌سازی می‌کند به همه مسلمانان ضربه زده است و از این‌روی باید در انتظار واکنش شدید مسلمانان در هر نقطه‌ای باشد.»

در این یادداشت که با امضای «سعدالله زارعی» انتشار یافته، صریحاً به عربستان هشدار داده شده که اگر با اسرائیل «عادی‌سازی» کند، باید هزینۀ آن را بپردازد. کیهان می‌نویسد: «به دلیل جایگاه خاص دو شهر ویژه مکه و مدینه و وجود کعبه، عربستان وضع متفاوتی از کشورهایی مثل بحرین، امارات و مراکش دارد و عقوبتی که در انتظار آن است با بقیه متفاوت می‌باشد.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

کیهان تهدید می‌کند که «واکنش‌های مردمی» نسبت به برقراری رابطه میان اسرائیل و عربستان «می‌تواند هر روز حادثه‌ای را در ریاض، ابوظبی و... پدید آورد.» این روزنامه مثال می‌زند که «وجود سازمان‌های انقلابی در سطح منطقه و امکان سریع شکل‌گیری گروه‌های مقاومت مردمی نظیر گروه جوان "عرین الأسود" در کرانه باختری، می‌تواند یک دردسر دامنه‌دار را برای دولت‌هایی که به اسلام و مسلمین خیانت کرده‌اند، به وجود آورد.»

palgroup.jpgاین عکس تبلیغی را خبرگزاری ایرنا از گروه فلسطینی «عرین الاسُود» منتشر کرده است

***

«عرین الأسود» یک گروه تازه‌تأسیس و تندرو فلسطینی است که عملیات مسلحانۀ خود را از تابستان ۲٠۲۲ آغاز کرد. به درستی معلوم نیست که این گروه از سوی چه کسانی حمایت می‌شود اما خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی از آن با عنوان «کابوس جدید صهیونیست‌ها» یاد کرده‌اند. خبرگزاری فارس نیز در مهرماه پارسال نوشت که عرین‌الأسود «گروه مقاومت جدیدی است که وحشت به جان تل‌آویو انداخته است».

روزنامۀ کیهان سپس با اشاره به شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی که در عراق فعال هستند می‌نویسد: «در کشورهای منطقه مثلاً در عراق، گروه‌های شناخته‌ای هستند که می‌توانند گروه‌های مقاومت را در کشور دیگری میزبانی و پشتیبانی نمایند.»

***

فیگارو: احتمال به راه افتادن دوباره جبهه ضدعربستان در ایران وجود دارد

رادیو فردا - یک روز پس از سخنرانی علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی علیه هرگونه عادی‌سازی روابط میان دولت‌های منطقه و اسرائیل، برخی مطبوعات جهان با بازتاب این سخنان، موضع جمهوری اسلامی مقابل عادی‌سازی احتمالی رابطه عربستان سعودی و اسرائیل را بررسی کرده‌اند.

روزنامه فیگارو چاپ پاریس در شماره روز چهارشنبه ۱۲ مهر در گزارشی نوشت که جمهوری اسلامی پس از یک دوره نادیده گرفتن گزارش‌ها درباره عادی‌سازی احتمالی رابطه ریاض و اسرائیل، اکنون «این خطر» را «به اندازی کافی جدی» تلقی کرده؛ به گونه که «صدای بالاترین مقام‌ها بلند شده است».

فیگارو پس از یادآوری اظهارات روز سه‌شنبه خامنه‌ای و همچنین دو موضع‌گیری اخیر ابراهیم رئیسی علیه روابط با اسرائیل، به اظهارات چند ماه پیش وزیر خارجه جمهوری اسلامی اشاره کرده که مدعی شده بود: «هیچ نشانه‌ای از عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل مشاهده نمی‌شود.»

حسین امیرعبداللهیان این ادعا را چهار ماه پیش در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو مطرح کرده بود.

فیگارو نوشت که جمهوری اسلامی به ویژه امیدوار بود که از رابطه با عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری در اقتصاد از نفس افتاده خود بهره ببرد. همچنین یک دیپلمات اروپایی مستقر در تهران که نامش فاش نشده، به این روزنامه گفت که به دلیل رابطه با عربستان سعودی، رهبران ایران معتقد بودند «حمله اسرائیل [به تاسیسات اتمی ایران] بعید است.»

فیگارو نیز با وجود این که اضافه کرده این حملات احتمالی اسرائیل، «با نزدیک شدن ایران و عربستان سعودی پیچیده‌تر شده است»، اما یادآور شده که مقام‌های اسرائیلی در سال‌های گذشته بارها نسبت به پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده‌ و همچنان تهدیدهای خود مبنی بر احتمال مقابله نظامی در این زمینه را حفظ کرده‌اند.

روزنامه فیگارو نوشت که اکنون اظهارات اخیر محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز «خطر دوباره به راه افتادن یک جبهه ضد سعودی در ایران» را به وجود می‌آورد.

بن سلمان در این مصاحبه گفته بود که کشورش و اسرائیل «هر روز به عادی‌سازی رابطه نزدیک‌تر می‌شوند».

اشاره فیگارو به شکل‌گیری احتمالی یک کارزار دیگر علیه عربستان سعودی در ایران، در حالی است که پیشتر روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ۱۳۹۴ به‌دنبال حمله شماری از هواداران جمهوری اسلامی به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در تهران و مشهد قطع شده بود.

همچنین احتمال شکل‌گیری دوباره این کارزار در شرایطی است که به تازگی لغو یک بازی فوتبال باشگاهی میان باشگاه‌های دو کشور بر سر نصب مجسمه قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، امکان افزایش تنش‌ها میان تهران و ریاض را بالا برده است.

بر اساس گزارش شبکه‌های اجتماعی، شهرداری تهران پس از لغو این بازی، عکس‌هایی از سلیمانی را در معابر تهران نصب کرد.

فیگارو به نقل از یک کارشناس مسائل منطقه خلیج فارس که نامش را ذکر نکرده، نوشت: «همه چیز به عمق نزدیکی روابط عربستان سعودی و اسرائیل بستگی خواهد داشت.»

این کارشناس افزود که اگر این رابطه فقط منجر به سرمایه‌گذاری اسرائیل در منطقه آزاد عربستان سعودی و افتتاح سفارت اسرائیل در ریاض باشد، برای تهران «مشکل بزرگی نیست». اما اگر مسائل امنیتی و تسلیحاتی نیز در توافق صلح گنجانده شود، «هضم آن برای ایران پیچیده‌تر خواهد بود».

این کارشناس تأکید کرده که «خط قرمز» جمهوری اسلامی، هماهنگی اسرائیل و عربستان سعودی در مورد کشورهایی چون لبنان و سوریه است که جمهوری اسلامی اکنون در آن کشورها «موقعیت قدرتمندی» دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy