Monday, Oct 16, 2023

صفحه نخست » افزایش حضور نظامی آمریکا، آیا جمهوری اسلامی ایران این بار تهدید بایدن را جدی می‌گیرد؟

war.jpgایندیپندنت فارسی - ایالات متحده در حال تقویت قدرت نظامی‌اش در خاورمیانه است تا از گسترش درگیری بین اسرائیل و حماس جلوگیری کند و ایران را از دخالت در این مناقشه بازدارد، زیرا نگرانی‌های بین‌المللی از درگرفتن یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، جدیدترین ناو هواپیمابر ایالات متحده‌ــ و بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر جهان‌ــ در حال حاضر در شرق دریای مدیترانه مستقر است و گفته می‌شود که دومین ناو هواپیمابر ایالات متحده هم در ۱۰ روز آینده به آن ملحق خواهد شد.

در حالی که کاخ سفید می‌گوید برای استفاده از این ناوها «هیچ برنامه یا قصدی» وجود ندارد، به نظر می‌رسد ظرفیت نظامی ایالات متحده برای پشتیبانی هوایی در صورت نیاز در دسترس گذاشته شده است. آمریکا تعدادی پایگاه‌ دیگر هم در خاورمیانه دارد که به نیروی انسانی، هواپیماهای جنگنده و کشتی‌های جنگی مجهزند.

وال‌استریت ژورنال: جمهوری اسلامی باید باور کند که اگر به جنگ اسرائیل دامن بزند، تاسیسات هسته‌ای و میدان‌های نفتی‌اش در خطر خواهد بود

جو بایدن از زمان ورود به کاخ سفید در تلاش بوده است آمریکا از خاورمیانه خارج شود و بیشتر بر جنوب شرق آسیا متمرکز باشد. اما برخی ناظران معتقدند این سیاست به کاهش نفوذ و اثرگذاری آمریکا در عرصه بین‌الملل منجر شده است.

وال‌استریت ژورنال در یادداشتی می‌نویسد واقعیت تاسف‌آور دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن شکست در سیاست بازدارندگی از زمان عقب‌نشینی و خروج شتابزده از افغانستان است. هشدارهای کاخ سفید مانع حمله ولادیمیر پوتین به اوکراین نشد، و جلو حدود ۸۳ حمله نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی به نیروها یا پایگاه‌های آمریکایی را نگرفت. اکنون خواهیم دید آیا هشدارهای آمریکا جلو ایران را می‌گیرد تا با استفاده از حزب‌الله و سایر نیروهای نیابتی، جبهه جنگ دوم یا سوم را برای اسرائیل ایجاد نکند یا خیر.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، در برنامه روز یکشنبه شبکه سی‌بی‌اس گفت آمریکا با استفاده از کانال‌های خصوصی، به ایران هشدار داده است جنگی را که حماس با حمله به اسرائیل آغاز کرده است تشدید نکند. آمریکا همراه این هشدار، یک ناوگروه ضربت به شرق دریای مدیترانه و هواپیما به منطقه خلیج فارس اعزام کرده است. پنتاگون می‌گوید یک ناوگروه دیگر در راه است.

به نوشته وال‌استریت ژورنال، با وجود این تجهیزات نظامی رعب‌آور، بازدارندگی بستگی به این دارد که آیا طرف مقابل باور می‌کند رئیس‌جمهوری آمریکا مایل است از آن‌ها استفاده کند. وقتی هشدار داده می‌شود اما پس از حمله اقدامی صورت نمی‌گیرد، اعتبار و بازدارندگی آمریکا رنگ می‌بازد. وال‌استریت ژورنال در ادامه یادآوری می‌کند «خط قرمز» باراک اوباما در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه نیز موردی مشابه رویکرد فعلی بود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد رهبر جمهوری اسلامی دلیلی ندارد شک کند و تهدیدهای بایدن را جدی بگیرد، وقتی آمریکا فقط به ۴ حمله از ۸۳ حمله نیروهای نیابتی ایران پاسخ نظامی داده است.

اگر سیاست بازدارندگی آمریکا دوباره شکست بخورد، چنانچه بایدن بخواهد اعتبار آمریکا را حفظ کند، گزینه‌ای جز پاسخ نظامی برایش باقی نمی‌ماند. در حمله حماس، دست‌کم ۲۹ آمریکایی کشته شده‌اند و شمار نامعلومی از شهروندان آمریکایی در غزه اسیرند. به عقیده وال‌استریت ژورنال، اولین وظیفه رئیس‌جمهوری محافظت از جان شهروندان آمریکایی است، و اگر آن‌ها در اسارت حماس بمیرند، او باید ایران را هم مسئول بداند.

وال‌استریت ژورنال در پایان می‌نویسد آیت‌الله‌ها در تهران باید درک کنند که بیش از نیروهای نیابتی‌شان در معرض خطرند. آن‌ها باید بدانند که تاسیسات هسته‌‌ای و میادین نفتی‌شان نیز در فهرست اهداف حمله قرار دارند. اگر فکر می‌کنند که بایدن از جنگ گسترده‌تر می‌ترسد، بیشتر احتمال دارد که به این جنگ دامن بزنند، و شمار بسیار بیشتری از مردم، از جمله آمریکایی‌ها، کشته خواهند شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy