Friday, Oct 20, 2023

صفحه نخست » چفیه دیگر کافی نیست؛ از فحاشی تا درخواست اعزام به غزه

chifeh.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

بازیکنان تیم فوتبال ایران روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ با چفیه‌های منتسب به فلسطین برای دیدار مقابل قطر وارد زمین شدند. خبرگزاری‌های «مشرق‌‌نیوز» و «فارس»، رسانه‌های حکومت حمایت‌های برخی ورزشکاران ایرانی از مردم غزه را پوشش داده‌اند.

«جواد فروغی»، تیرانداز مستشار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه که در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو و بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ «هانگژو» نیز حضور داشت، به خبرنگاران گفته که حاضر است برای کمک به «حماس» و مردم غزه، به نوار غزه اعزام شود.

هم‌زمان، «غلام‌رضا قاسمیان»، روحانی تندرو و نظریه‌پرداز حمله نظامی سپاه به عربستان و فتح مکه به عنوان سرپرست کاروان پارالمپیک به چین اعزام می‌شود و هم‌چنان رسانه‌ها در ایران از لغو سفرهای برون‌مرزی ورزشکاران زن ایرانی به رقابت‌های بین‌المللی خبر می‌دهند.

وب‌سایت فدراسیون فوتبال به عنوان یک نهاد غیرحکومتی نیز پیام تشکر «محمد مهدی فروردین»، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی در حمایت از انداختن چفیه به گردن بازیکنان در دیدار با قطر را منتشر می‌کند.

001.jpgآیا ورزشکاران باید جزیی از پروپاگاندای حکومت باشند؟

آیا جواد فروغی را به غزه اعزام می‌کنند؟

جواد فروغی شاخص‌ترین شخصیت نهادهای نظامی و حکومتی در ورزش ایران است. او پاییز ۱۳۹۸ با حضور در صداوسیمای جمهوری اسلامی اعتراف کرده بود که به عنوان مستشار نظامی و همین‌طور به عنوان پرستار، در پوشش نیروی «قدس» سپاه در سوریه حضور داشت.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

او در بخشی از صحبت‌هایش گفته بود: «گاهی مجروحین داعشی را هم درمان می‌کردم. آن زمان روی برخورد با آن‌ها به همکارانم تاکید داشتم و می‌گفتم بسیار با مهربانی رفتار کنید.»

ورزشکار وابسته به سپاه پاسداران مدعی شده بود که دین او می‌گوید با اسرا مهربان باشید.

رسانه‌های ایران حالا ویدیویی از صحبت‌های جواد فروغی را منتشر کرده‌اند که در آن اسرائیل را با القابی هم‌چون رژیم «وحشی»، «پلید»، «فاسد» و «ظالم» معرفی می‌کند و می‌گوید: «به عنوان یک انسان، نه به عنوان یک ایرانی یا مسلمان، کاری جز اشک و آه از دستم برنمی‌آید.»

او سپس خطاب به مسوولان می‌گوید: «اگر امکانش هست، قویا از مسوولان می‌خواهم همین امشب من را به غزه اعزام کنند تا اگر کاری از دست من حقیر برمی‌آید، برای مردم مظلوم غزه انجام دهم.»

فروغی نیز مانند سایر وابستگان به سپاه یا حاکمیت، اشاره‌ای به حمله تروریستی شبه نظامیان حماس به شهرک‌های مسکونی و فستیوال موسیقی در اسرائیل که منجر به کشته شدن بیش از هزار شهروند غیرنظامی شد، نمی‌کند.

002.jpg قوانین بین‌المللی در مورد اظهارنظر ورزشکاران چه می‌گوید؟

قوانین کمیته بین‌المللی المپیک ورزشکاران را از اظهار نظرهای اجتماعی منع نمی‌کند اما محدودیت‌هایی برای اظهارنظرها، تجمعات و اقدامات ورزشکاران در قبال موضوعات سیاسی و اجتماعی وضع کرده است.

ماده ۵۰ منشور المپیک می‌گوید ورزشکاران برای ابراز نظرهای سیاسی، اجتماعی و حقوق بشری خود آزاد هستند اما هیچ یک از اظهارات یا تبلیغات آن‌ها نباید در زمینه‌های تبعیض نژادی، مذهبی و جنسیتی باشد.

وب‌سایت « theregrevie» سال ۲۰۲۰ با بررسی این ماده قانونی مدعی شد که این بند جلوی ابراز عقیده ورزشکاران را نمی‌گیرد بلکه از «نفرت‌پراکنی» و «هرج‌ و مرج» جلوگیری می‌کند. در این گزارش به صورت نمونه اشاره شد که در «عهدنامه بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» و قوانین «کنوانسیون اروپایی حقوق بشر» نیز حق آزاد افراد در چارچوب «احترام به حقوق دیگران»، «عدم تبعیض‌های جنسیتی و قومیتی» و «نظم عمومی» تعریف شده است.

قوانین کمیته بین‌المللی المپیک حدود و مرزهایی را برای اظهارنظرهای ورزشکاران جهان تعریف کرده‌اند اما تاکنون به ذهن هیچ یک از اعضای هیات رییسه آن نرسیده است برای ورزشکارانی که مایل به حضور در جنگ‌های چریکی هستند نیز باید قوانینی وضع کرد.

کمیته بین‌المللی المپیک بیستم مهر ۱۴۰۲ ورزشکاران روسیه را به دلیل همراهی کردن کمیته ملی المپیک این کشور در جنگ اوکراین، از حضور در رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس محروم کرده بود.

آن‌چه در مورد کمیته بین‌المللی المپیک می‌توان فهمید، این است که این نهاد بین‌المللی تصمیمات تاثیرگذار و خاص خود مانند تعلیق ورزش روسیه یا تعلیق کامل ورزش کویت را بدون جنجال یا خبرسازی‌های قبلی، صرفا با اعلام کدها و اخطارهایی در بیانیه‌هایش اتخاذ می‌کند.

آیا ورزشکاران سرشناس جهان فحاشی کرده‌اند؟

از زمان آغاز منازعات نظامی میان اسرائیل و شبه نظامیان حماس، ورزشکاران بسیاری خواهان پایان جنگ شدند.

«محمد صلاح»، ستاره مصری باشگاه «لیورپول» پیامی تصویری در شبکه‌های اجتماعی خود منتشر کرد و گفت: «کشتارها باید متوقف شوند. خانواده‌ها از هم پاشیده‌اند و اکنون کمک‌های بشردوستانه باید فوری وارد غزه شوند. مردم آن‌جا در شرایط خیلی بدی هستند.»

«اریک کانتونا»، ستاره سابق «منچستریونایتد» نیز در اینستاگرام خود نوشت: «گفتن از فلسطین آزاد به این معنی نیست که شما یهودستیز هستید یا می‌خواهید همه یهودیان بروند، فلسطین آزاد یعنی پایان دادن به بزرگ‌ترین زندان فضای باز جهان با ۲.۳ میلیون جمعیت که نیمی از آن‌ها نیز کودک هستند.»

«ریاض محرز»، ستاره الجزایری باشگاه منچسترسیتی نیز عکسی از خود با پرچم فلسطین در صفحات اجتماعی‌ خود منتشر کرد و خواهان پایان جنگ در غزه شد.

با این وجود هیچ یک از ورزشکاران تاکنون نه در مصاحبه‌های خود و نه در بیانیه‌های‌شان برای توصیف یکی از دو طرف این مناقشه نظامی از عبارت‌های توهین‌آمیز استفاده و فحاشی نکرده‌اند و نه خواهان حضور در میدان جنگ شده‌اند؛ نوعی رفتار مبتنی بر قوانین بین‌المللی و با حفظ شان یک ورزشکار.

واکنش مدافعان غزه به کشتار معترضان ایران چه بود؟

حالا سوالی مشترک میان مردم ایران با دیدن چفیه بازیکنان تیم فوتبال جمهوری اسلامی یا اظهارات برخی از ورزشکاران حکومتی شکل می‌گیرد؛ آن‌ها در زمان اعتراضات سراسری کجا بودند؟

مهم‌ترین پاسخ، یادآوری یک شب پس از کشته شدن «کیان پیرفلک»، کودک ۹ ساله‌ اهل ایذه و ژست‌های شادمان «علی‌رضا جهانبخش»، «مهدی طارمی»، «کریم انصاری‌فرد» و «سعید عزت‌اللهی» بازیکنان تیم فوتبال در قطر است.

روزنامه «وطن امروز»، وابسته به سپاه ۱۴ آبان ۱۴۰۱ از ملاقات جواد فروغی با «آرتین سرایداران»، کودکی که در حادثه حمله تروریستی به «شاه‌چراغ» مجروح شده بود، خبر داد و به نقل از او نوشت: «به‌عنوان یک ورزشکار از برخی چهره‌های ورزشی فریب‌ خورده و کسانی که متاسفانه جبهه‌گیری نامناسبی علیه انقلاب و اسلام داشتند، می‌خواهم از این کار دست بردارند و به دامن انقلاب بازگردند.»

او هم‌چنین اعتراضات سراسری را «اغتشاشاتی جسته گریخته» نامیده و مدعی شده بود که دشمن دچار اشتباه محاسباتی شده است؛ همانند جملاتی که رهبر جمهوری اسلامی به زبان آورده بود.

جواد فروغی که حالا خواهان حمایت از مردم غزه و مبارزه با اسرائیل شده است، در زمان کشته شدن کودکان ایران در اعتراضات سراسری واکنشی نشان نداده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy