Sunday, Oct 22, 2023

صفحه نخست » روایت تایمز از زندگی شخصی بنیامین نتانیاهو

netenyahu.jpgایندیپندنت فارسی - طی سال‌ها فعالیت سیاسی، هر بار از بنیامین نتانیاهو سوال شد دوست دارد چگونه به یاد آورده شود، پاسخ داد «به‌عنوان حافظ امنیت اسرائیل». هنوز نتیجه وقایع اکتبر ۲۰۲۳ روشن نیست، و باید منتظر ماند و دید چه پیامدهایی خواهد داشت.

آنچه در ادامه می‌آید نگاهی به زندگی شخصی بنیامین نتانیاهو، ملقب به بی‌بی، به روایت نشریه تایمز است.

به نوشته تایمز، شخصیت و ایدئولوژی نتانیاهو، که با جهان‌بینی پدر مورخ و مرگ برادر بزرگ‌ترش در میدان جنگ شکل گرفت، او را برای نقش سیاسی‌اش آماده کرد. او در دوره فعالیت سیاسی‌اش، همواره در مورد ضرورت هشیاری در مقابل تهدید تروریسم که با سازماندهی کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد هشدار داده است.

پروفسور بنزیون نتانیاهو، استاد تاریخ اسپانیا در قرون وسطی، از همان کودکی تفکر آسیب‌پذیری یهودیان و ضرورت قدرت یهودیان را در ذهن بنیامین و دو برادرش یوناتان (یونی) و ایدو پرورش داد.

بنزیون، که در سال ۲۰۱۲ در سن ۱۰۲ سالگی درگذشت، در شکل‌گیری جهان‌بینی پسرش نقش عمده‌ای داشت. نتانیاهو یک بار اسرائیل را «تنها ابزار عملی برای اطمینان از بقای یهودیان» خواند و معتقد است این کشور یهودی باید همیشه سنگری در مقابل همسایگانش باشد، که هرگز رویای نابودی‌ اسرائیل را رها نمی‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نتانیاهو پس از تحصیل در دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) آمریکا به اسرائیل بازگشت تا در نبرد اعراب و اسرائیل بجنگد و اندکی پس از پایان «جنگ شش روزه» در سال ۱۹۶۷ به ارتش ملحق شد. او دو بار در جنگ زخمی شد.

اما اولین بار برادرش یونی بود که خانواده نتانیاهو را در جامعه اسرائیل مطرح کرد و ارتقا داد. در سال ۱۹۷۶، وقتی ۲۴۸ گروگان به فرودگاه انتبه در اوگاندا برده شدند، سرهنگ دوم یونی نتانیاهو جزو نیروی کماندویی بود که عملیات نجات موفق و شجاعانه را انجام دادند، اما او در جریان عملیات کشته شد.

یونی تنها سرباز اسرائیلی بود که آن روز در ژوییه ۱۹۷۶ کشته شد و مرگ او لحظه‌ای مهم در زندگی برادر کوچک‌ترش بود. یونی به قهرمان ملی، شهید، و مظهر مردانگی تبدیل شد.

پس از این اتفاق، نتانیاهو به ریاست «موسسه یوناتان» رسید، اندیشکده‌ای در زمینه تروریسم که نام برادرش را روی آن گذاشته بودند. سپس، نتانیاهو ۳۱ ساله به معاونت سفیر اسرائیل در آمریکا منصوب شد.

در اواسط دهه ۱۹۸۰، نتانیاهو که دیپلماتی جوان در واشنگتن و نیویورک بود، به چهره‌ای مطرح تبدیل شد. او کودکی‌اش را در فیلادلفیا سپری کرده بود، هنگامی که پدرش آن‌جا استاد دانشگاه بود، و سال‌های دانشجویی‌اش در بوستون زندگی کرده بود. به همین دلیل، انگلیسی را بی‌نقص و بدون لهجه اسرائیلی صحبت می‌کرد. او با آمریکا چنان آشنا است که می‌تواند افکار این متحد نزدیک اسرائیل را بخواند.

یکی از اولین کتاب‌های نتانیاهو «چگونه غرب می‌تواند پیروز شود» تحلیلی در مورد عوامل تروریسم است و او را در دهه ۱۹۸۰ به‌عنوان کارشناس امور اسرائیل و همچنین تروریسم جهانی در رسانه‌های آمریکایی مطرح و تسلط او بر سخنوری را بیش از پیش آشکار کرد.

در سال ۱۹۹۱، وقتی معاون وزیر خارجه اسرائیل بود، هنگام مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان، یک ماسک گاز زده بود و صدای آژیر خطر حمله راکتی عراق بلند شد، تا بر سوءنیت صدام حسین تاکید کند.

در سال ۲۰۱۲، وقتی در سازمان ملل سخنرانی می‌کرد، برای تاکید بر خطر جاه‌طلبی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران، نقاشی بزرگی از یک بمب را بالا گرفت.

نتانیاهو در سال ۱۹۸۷ با ورود به عرصه سیاست، به حزب لیکود پیوست، و ظرف پنج سال به رهبری این حزب رسید. سه سال دیگر نیز طول کشید تا به مقام جوان‌ترین نخست‌وزیر اسرائیل رسید. امروز، در سن ۷۴ سالگی، او همچنان در این سمت است.

حدود ۵۰ سال است ایدئولوژی نتانیاهو، از همان روزهایی که دانشجوی دانشگاه ام‌آی‌تی و استاد پاره‌وقت دانشگاه و نماینده کنسولگری اسرائیل در بوستون بود تا امروز، روشن و بدون تغییر بوده است.

از دید نتانیاهو، صلح در گرو قدرت بازدارندگی است. در دو دهه گذشته، او جمهوری اسلامی ایران را «عامل تامین مالی و تسلیحاتی سازمان‌های تروریستی» معرفی کرده است و فلسطینی‌ها را به چشم ابزاری در دست کشورهایی مانند ایران می‌بیند که در تلاش‌اند اسرائیل را نابود کنند.

باید منتظر ماند و دید این حمله به یهودیان که در دست‌کم نیم‌قرن اخیر بی‌سابقه بوده است، چه پیامدهای سیاسی برای بی‌بی خواهد داشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy