Tuesday, Oct 31, 2023

صفحه نخست » رفقای جمهوری اسلامی در حیاط خلوت آمریکا

mexico.jpg«به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری مکزیک با متحدان جمهوری اسلامی هم‌پیاله شده است»

ایندیپندنت فارسی - سال‌ها است که مقام‌های جمهوری اسلامی از نفوذ به «حیاط خلوت» آمریکا دم می‌زنند و به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی بدون هیچ واکنش موثری از سوی دولت بایدن، در حال ورود به نیمکره غربی است و تازه‌ترین مورد همسایه آمریکا، مکزیک، است.

مری اوگریدی در مقاله‌ای که در وال‌استریت ژورنال منتشر شده است، می‌نویسد آندرس مانوئل لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک، در ماه جاری به درخواست آمریکا مبنی بر تاسیس مراکز بررسی وضعیت مهاجران با هزینه آمریکا پاسخ منفی داد و در عوض، پیشنهاد برگزاری نشستی منطقه‌ای برای گفت‌و‌گو در مورد بحران مهاجرت را داد، البته بدون حضور آمریکا و کانادا.

هفته گذشته نیز رهبران ۱۰ کشور آمریکای لاتین گرد هم آمدند و عکس این نشست رئیس‌جمهوری مکزیک را نشان می‌دهد که همراه دیکتاتورهای کوبا و ونزوئلا، میگل دیاز کانل و نیکولاس مادورو، که هر دو حامی جمهوری اسلامی‌اند، لبخند می‌زند. گوستاوو پترو، رئیس‌جمهوری کلمبیا، چریک شورشی سابق و اسرائیل‌ستیز دوآتشه نیز حضور داشت.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

نویسنده مقاله در ادامه می‌افزاید این کشورها از بحران مهاجرت سلاحی ساخته‌اند تا از آمریکا اعتبار و پول درخواست کنند، آن‌ها تحریم‌های آمریکا علیه کوبا و ونزوئلا را عامل بحران مهاجرت فعلی معرفی می‌کنند و خواستار لغو بی‌قیدوشرط تحریم‌ها شده‌اند.

به نوشته اوگریدی، ونزوئلا مدت‌ها پیش از آنکه آمریکا خرید نفت از این کشور را متوقف و سرمایه‌گذاری آمریکا در این کشور را ممنوع اعلام کند، صنعت نفتش را نابود کرده بود. کوبا می‌تواند هر مقدار غذا، دارو و تجهیزات مخابراتی که می‌خواهد از آمریکا و تقریبا هرچه لازم دارد از سایر کشورهای جهان بخرد. اما پول خریدهایش از آمریکا را باید نقدی بپردازد، که برای رژیمی ورشکسته و بدحساب مشکل است.

او در ادامه می‌نویسد ادعای تحریم‌ها جدی نیست اما ارتباط کوبا، ونزوئلا و کلمبیا با جمهوری اسلامی به‌شدت مشکل‌ساز است، و اکنون به نظر می‌رسد مکزیک با رفقای جمهوری اسلامی هم‌پیاله شده است.

جمهوری اسلامی همین حالا به کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه چنگ انداخته است. در فوریه سال جاری، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، به هر سه کشور سفر کرد. بولیوی نیز از سال ۲۰۰۷ روابط سیاسی و امنیتی‌اش با جمهوری اسلامی را عمیق‌تر کرده است و در ژوییه سال جاری، یک توافق دفاعی دوجانبه امضا کردند.

در سال ۲۰۱۵، داردو لوپز دولز، تحلیلگر سیاسی و امنیتی پرویی، در مورد گسترش نفوذ واحدهای سازمانی حزب‌الله لبنان و جمهوری اسلامی در پرو هشدار داده بود. در ماه جاری، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم پرو مدعی شد جمهوری اسلامی پرویی‌هایی را که به خشونت‌ها علیه دولت دموکراتیک دینا بولوارته دامن زدند استخدام کرده و آموزش داده بود.

اوگریدی می‌نویسد با قدرت گرفتن سوسیالیست‌ها، دسترسی جمهوری اسلامی به این منطقه بیشتر شده است.

شبکه قدرت نرم حمهوری اسلامی به دولت کلمبیا نزدیک‌تر شده است. رئیس‌جمهوری کلمبیا حمله حماس به اسرائیل را محکوم نکرد و پاسخ اسرائیل را «نسل‌کشی» خواند.

او در پایان می‌نویسد کلمبیا مهاجرت به آمریکا از طریق «دارین گپ» را تسهیل کرده است، و شاید مثل ونزوئلا و نیکاراگوئه دارد به کسانی که از خاورمیانه می‌آیند و می‌خواهند به آمریکایی‌ها آسیب بزنند کمک می‌کند وارد این منطقه شوند تا بتوانند به مرز آمریکا برسند. و اکنون، همسویی مکزیک با این هم‌پیمانان جمهوری اسلامی هشداری است برای واشنگتن.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy