Sunday, Nov 5, 2023

صفحه نخست » مصطفی تاج‌زاده: خامنه‌ای و سپاه پاسداران مهم‌ترین موانع برگزاری رفراندوم هستند

5-13.jpgایران وایر - بخش دیگری از گفت وگوی حسین رزاق فعال رسانه‌ای و مصطفی‌ تاج‌زاده فعال سیاسی که هر دو دوران حبس خود را در زندان اوین می‌گذرانند منتشر شد. تاج‌زاده در این گفتگو به موضوع برگزاری رفراندم برای حل بحران سیاسی ایران پرداخته و علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران را بزرگترین مانع برگزاری رفراندوم در ایران معرفی می‌کند.

مصطفی تاج‌زاده در این بخش که به موضوع رفراندوم و به طور مشخص پیشنهاد میرحسین موسوی برای گذار دموکراتیک از جمهوری اسلامی اختصاص دارد، تحلیل خود را از پیشنهاد میرحسین موسوی ارایه کرده و می‌گوید: «پیشنهاد مهندس موسوی، مستلزم عبور از جمهوری اسلامی نیست، حتی اگر خود وی از آن عبور کرده باشد. بلکه طبق پیشنهاد او، یعنی انجام همه‌پرسی، هر آن چیزی که مردم بخواهند و به آن رای دهند، باید تحقق یابد.»

میرحسین موسوی، از رهبران «جنبش سبز» که در حصر به سر می‌برد، روز ۱۵ بهمن سال ۱۴۰۱ با انتشار بیانیه‌ای خواستار برگزاری همه‌پرسی «آزاد و سالم» در ایران و تدوین قانون اساسی جدید شد.

موسوی در بیانیه خود سه پیشنهاد مطرح کرد: «نخست، برگزاری همه‌پرسی آزاد و سالم در مورد ضرورت تغییر یا تدوین قانون اساسی جدید. دوم، در صورت پاسخ مثبت مردم، تشکیل مجلس مؤسسان مرکب از نمایندگان واقعی ملت از طریق انتخاباتی آزاد و منصفانه و سوم، همه‌پرسی درباره متن مصوب آن مجلس به منظور استقرار نظامی مبتنی بر حاکمیت قانون و مطابق باموازین حقوق انسانی و برخاسته از اراده مردم.»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

تاج‌زاده درباره موضع خود در ارتباط با پیشنهاد رفراندوم میرحسین موسوی می‌گوید: «دو-سه روز پیش از انتشار بیانیه مهندس موسوی، من با صدور بیانیه‌ای به صراحت اعلام کردم که نه با بقای جمهوری اسلامی به‌هرقیمت و تحت هر شرایطی موافقم، چراکه ایران را سوریه می‌کند؛ و نه با سرنگون کردن جمهوری اسلامی به‌هرقیمتی موافقم، زیرا که ایران را لیبی می‌کند.»

او تاکید می‌کند که درپی راه میانه‌ای است تا تغییر قانون اساسی، کشور را دچار گرفتاری و بی‌دولتی نسازد. و با جلب مشارکت همگان، عبور خشونت‌پرهیز از بحران‌ها را ممکن کند.

مصطفی تاج‌زاده در پاسخ به سوال حسین رزاق درباره تغییر موضع میرحسین موسوی از خواست اجرای بدون تنازل قانون اساسی تا رفراندوم تغییر قانون اساسی و تاثیری آن در رابطه میرحسین موسوی با علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی نیز می‌گوید: «پیشنهاد رفراندوم تغییر قانون اساسی، بهانه‌ها را از حاکمیت گرفته است. رهبر دیگر نمی‌تواند درخواست رجوع به آرای عمومی و همه‌پرسی را به بیگانگان نسبت دهد و آن را در تعارض با میراث بنیان‌گذار نظام و در تضاد با جمهوریت بخواند. همه‌پرسی مصداق بارز نگاه به داخل و به ملت است که چه می‌گوید و چه می‌خواهد. به همین دلیل مردم را فاقد قدرت تحلیل‌سازی خواند تا صورت مسئله را پاک کند و از رفراندوم طفره رود. غافل از آنکه همین سخن و در حقیقت اتهام، نشانه شکست حکومت فقهاست. »

او تاکید کرد مخالفت رهبر جمهوری اسلامی با رفراندوم با این استدلال سست و ضد قانون اساسی که مردم قدرت تحلیل ندارند، نشان می‌دهد که حق با مهندس موسوی است و آقای خامنه‌ای به جمهوریت و رای جمهور اعتقاد ندارد و ملت را صغیر و نابالغ می‌داند که سرنوشت آن‌ها را باید ولی‌فقیه تعیین کند.

مصطفی تاج‌زاده در این گفتگو همچنین درباره رابطه درخواست رفراندوم و درخواست براندازی جمهوری اسلامی نیز می‌گوید رفراندوم الزاماً به معنای عبور از جمهوری اسلامی نیست. بسته به آرای عمومی دارد که از آن گذر کند یا نکند. همه‌پرسی روشی دمکراتیک با نتیجه‌ای نامشخص است.

او با این حال، علی خامنه‌ای را متهم به براندازی عملی نظام جمهوری اسلامی کرده و می‌گوید: هیچ‌کس به‌اندازه رهبری درجهت براندازی حرکت نکرده است و او مسیر یک ملت را منحرف و یک نظام جمهوری را به سلطنت مطلقه فقیه تبدیل کرده است.

او ادامه می‌دهد که علی خامنه‌ای نظام جمهوری اسلامی را از یک نظام« مبتنی بر همه‌پرسی و رای مردم» استحاله و آن را به «خلافت و امارت اسلامی از نوع طالبانی» تبدیل کرده است.

او همچنین می‌گوید خامنه‌ای با مدیریت و سیاست‌های اشتباه خود، حکومتی ناکارآمد، تبعیض‌گرا و فسادپرور تشکیل داده، جامعه را به فقر و فلاکت کشانده است و مردم را روزبه‌روز خشمگین‌تر و از جمهوری اسلامی بیزارتر و دورتر کرده و به‌سمت براندازی سوقشان داده است.

تاج‌زاده در این گفتگو درباره موانع برگزاری رفراندوم در ایران نیز می‌گوید رهبر و سپاه و استصوابیون، مهم‌ترین مانع برگزاری رفراندوم خواهند بود.

وی درباره دلایل مخالفت خامنه‌ای با رفراندوم می‌گوید: «روشن است که آقای خامنه‌ای و طرف‌دارانش چنین تغییراتی را بر نمی‌تابند. زیرا هر فرد و گروهی به اندازه پایگاه مردمی خود در قدرت نقش و سهم پیدا می‌کند. بنابراین خواهند کوشید حکومت یکدست اقلیّت را حتی باوجود بی‌کفایتی آشکار آن در حل بحران‌ها و افزایش نارضایتی‌ها، همچنان تداوم بخشند.»

این زندانی سیاسی درباره دلیل اصرار خود بر گزینه رفراندوم به جای گزینه‌های دیگر نیز می‌گوید : دلیل اصلی من در دفاع از رفراندوم پیشنهادی، پرهزینه‌بودن پروژه انقلاب یا براندازی (حتی اگر ممکن شود) ازیک‌سو؛ و بن‌بست اصلاحات و انتخابات به روش گذشته از سوی دیگر است.

تاج‌زاده درباره چشم‌انداز موفقیت طرح رفراندوم نیز می‌گوید: شرط تحقق رفراندوم آن است که بتواند اکثریت ملت را به شوق آورد و به استقامت در این مسیر تشویق کند. تردیدها و تزلزل‌های منتقدان را گسترش دهد و انگیزه مقاومت آن‌ها را به حداقل ممکن برساند و به جلب قشرها و شهروندان بی‌طرف بپردازد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy