Saturday, Nov 11, 2023

صفحه نخست » آیا همکاری ایران و مصر می‌تواند به ضرر حماس تمام شود؟

sisi2.jpgرادیو بین المللی فرانسه - رئیس‌جمهوری اسلامی که برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی به ریاض رفته بود، با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و همچنین عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر ملاقات کرد. دیدار اخیر اگرچه چندان رسانه‌ای نشد اما احتمال «عادی‌سازی» روابط تهران و قاهره را بسیار بالا برده است. در چنین حالتی معلوم نیست چه نوع توافق‌هایی میان دو دولت صورت خواهد گرفت.

روز شنبه ۲٠ آبان، ابراهیم رئیسی در حاشیۀ اجلاسی که به بررسی جنگ غزه اختصاص داشت، با چند تن از سران جهان عرب ملاقات کرد. رؤسای جمهور سوریه، موریتانی و نیجریه، رئیس شورای حکومتی سودان و همچنین نخست‌وزیران مالزی و لبنان از این جمله بودند.

اما گفتگوهای رئیسی با ولیعهد عربستان و رئیس‌جمهوری مصر (در هر دو مورد برای اولین بار) پرمعناتر از سایر دیدارهاست.

چرخش ناگهانی سیاست جمهوری اسلامی در منطقه و تکاپوی جدی برای ترمیم روابط با جهان عرب را می‌توان پیامد مستقیم خیزش عظیم مردم ایران طی سال گذشته دانست که رژیم را سخت وحشت‌زده کرد. در پی قیام مردان و زنان ایرانی که با استقبال جهانی مواجه شد، جمهوری اسلامی برای نجات از گرفتاری راهی جز تغییر سیاست منطقه‌ای ندید.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

طبق گزارش تأییدنشده‌ای که از جلسۀ مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور با حضور علی خامنه‌ای (دی ۱۴۰۱) منتشر شد، یکی از تحلیل‌گران اطلاعاتی به نام حسین حسینی‌طلب که به عنوان «نمایندۀ معاونت سیاسی وزارت اطلاعات» معرفی شده، خامنه‌ای را صریحاً خطاب قرار داده و گفته است: «حضرت آقا، ما تنها بـه گشایش در منطقه نیازمندیم. مـا هم‌پیمانان بهتری در منطقه می‌خواهیم و می‌توانیم تــا هر زمانی کـه لازم باشد، از ایـن هم‌پیمانی در جهت خارج شدن از شرایط آغاز بحران بهره ببریم.»

از پایان سال ۱۴٠۱، تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی در جهت آشتی با کشورهای عرب به طور محسوس افزایش یافت و بالاخره در نوزدهم اسفند، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مساعد بن محمد العیبان مشاور امنیت ملی عربستان آشتی‌نامۀ دو کشور را در پکن امضا کردند.

گام به گام به سوی قاهره

بیش از چهل سال است که ایران و مصر مبادلۀ سفیر نداشته و روابط سیاسی را در سطح بسیار محدود باقی گذاشته‌اند.

روابط دیپلماتیک دو کشور بعد از انقلاب اسلامی، زمانی که قاهره به محمدرضا شاه پهلوی پناهندگی داد و همچنین قرارداد صلح کمپ دیوید را با اسرائیل امضا کرد، قطع شد. حمایت مصر از عراق طی جنگ علیه ایران باز هم روابط تهران و قاهره را سیاه‌تر کرد.

در حال حاضر، در نبود سفارت مصر، یک دفتر سیاسی تحت عنوان «دفتر حفاظت منافع مصر در تهران»، مدیریت روابط را بر عهده دارد.

اما طی ده ماه گذشته، همانطور که تهران گام به گام و در عین حال با عجله خود را به عربستان نزدیک کرد، تلاش‌هایی برای بهبود رابطه با قاهره نیز صورت گرفت.

در دی ماه سال گذشته (۱۴٠۱)، خبرگزاری ایسنا نوشت: «به نظر می‌رسد عادی شدن روابط تهران و ریاض می‌تواند نقش مهمی در گشایش روابط ایران با جهان عرب، بخصوص مصر داشته باشد.»

گره روابط تهران و ریاض به رغم ماه‌ها میانجی‌گری عراق، سرانجام به دست چینی‌ها گشوده شد و در تابستان ۱۴٠۲ به بازگشایی سفارتخانه‌ها انجامید.

سرنوشت حماس

اگرچه محتوای گفتگوی رئیسی و عبدالفتاح سیسی به طور کامل منتشر نشده، اما در ملاقات‌های قبلی میان مقامات و دیپلمات‌های دو کشور وضعیت نوارغزه همواره یکی از موضوعات اصلی بوده است.

با توجه به دشمنی شخص عبدالفتاح سیسی با سازمان حماس و همچنین ادامۀ ضربات بی‌امان اسرائیل بر غزه که تصور خروج از بن‌بست کنونی را به ویژه برای مردم این منطقه ناممکن کرده، می‌توان تصور کرد که کنار راندن حماس از معرکه - یا حتی نابودی آن - فرصتی برای نفس راحت مصر، اسرائیل و البته ساکنان غزه خواهد بود. جمهوری اسلامی نیز خواهد توانست برای اثبات حسن نیت خود در برابر مصر و متحدانش، از کمک‌رسانی به حماس خودداری کند. ناتوانی و به حاشیه رفتن حماس شاید به نفع همه تمام شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy