Wednesday, Nov 22, 2023

صفحه نخست » کتاب‌های تازه از جلال ایجادی

je.jpgجامعه شناسی بررسی روندهای پیچیده انسانی در بستر فضای کلان و تاریخی جامعه است. جامعه شناس موشکاف به داده‌ها و پدیده‌های خرد و بزرگ توجه داشته، آنها را بعنوان «داده کامل» در روابط ارگانیک مورد ارزیابی قرارداده، سپس به رابطه پیچیده و دورنی آنها پرداخته و با نگرشی سیستمیک و با جسارت، به اعماق رفته و جنبه‌های رازآلود و پنهان و گرایش ژرف اجتماعی را بررسی علمی می‌کند.

انقلاب مهسا، ایدئولوژی اسلامی و قدرت سیاسی را به بحران کشاند، جامعه را در مسیر جامعه پسادینی کشانید و آنرا در روند گسست تمدنی تازه قرار می‌دهد. خیزش بزرگ «زن زندگی آزادی» در سال ۱۴۰۱ یک رویداد اجتماعی چشمگیر و بی سابقه در ایران است و این انقلاب تاریخی نمی‌توانست از همان ابتدا از چشم یک جامعه شناس دور باشد.

engh.jpg

کتاب «انقلاب برای یک گسست»، بررسی جامعه شناختی انقلاب زن زندگی آزادی است. محتوای کتاب چگونه است؟ روشن است برای درک این انقلاب باید به ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی پرداخت، انقلاب مشروطه و انقلاب ۵۷ را بررسی نمود و بالاخره دوران جمهوری اسلامی و نقش تاریخی زنان را مورد تحلیل قرار داد. پس از بررسی این روند اجتماعی، کتاب به برآمد انقلاب زن زندگی آزادی، انقلاب سوم، و ویژگی‌های آن می‌پردازد. این کتاب به تحلیل فروپاشی ساختاری رژیم پرداخته، شکست اسلام سیاسی را بررسی نموده، فروریزی باورهای دینی نشان داده، نقش بازیگران اجتماعی را روشن ساخته و به انقلاب در اعماق روح جامعه می‌پردازد. پرسش اساسی کتاب این است که از نظر جامعه شناختی و انسان شناسی و فلسفی، این انقلاب چگونه روی داد، ویژگی‌های این انقلاب کدامند و معنای تاریخی آن چیست؟

زیستبوم جهان و ایران چگونه قابل بررسی است؟ تاریخ تولید و صنعت نشان می‌دهد که گرمایش زمین و بحران اقلیم جهانی یک واقعیت است و بشریت نمی‌تواند چشم خود را ببندد. تاریخ جمهوری اسلامی، تاریخ تخریب محیط زیست ایران است. کتاب «بحران بزرگ در زیستبوم جهان و ایران» کتابی تئوریک و تحلیلی همراه با آمار و شواهد تاریخی و پیشنهادها و رهیافت‌ها برای ایران و جهانست.

BB.jpg

زیست‌بومگرایی یکی از گفتمان‌های کلان جهان امروز است. بحران و چالش زیست محیطی همه پدیده‌ها مانند اقتصاد و فرهنگ و سیاست و جامعه و بهداشت و آموزش و شهرسازی و اخلاق را به پرسش کشیده و در تمام عرصه‌ها پاسخ تازه و همه جانبه‌ای می‌طلبد. مقابله با گرمایش زمین در مسئولیت همه جهانیان است و این مبارزه‌ای همه سویه است زیرا سیاست و اقتصاد و دیپلوماسی باید با تلاش‌های حقوقی و فرهنگی و اجتماعی هماهنگ شود. این مبارزه برای جلوگیری از افزایش گرمایش می‌طلبد تا اقتصاد کشورها از انرژی فسیلی خارج شود، امری که نوآوری تکنولوژیکی و علمی و سازماندهی بزرگ و پیاپی یکی از شرط‌های اساسی آنست. مهارت‌های حرفه‌ای و ایجاد شغل‌های تازه و رشته‌های جدید تولیدی و خدماتی از نتایج چنین تحولاتی هستند که باید مورد بررسی موشکافانه مسئولان یک کشور قرار گیرد.
اندیشه اکولوژیکی دارای یک پشتوانه فکری دویست ساله جهانی است. گزند به طبیعت توسط انسان و اقتصاد پدیده‌‌ای دیرینه است. ولی استفاده از انرژی‌های فسیلی، رشد صنعت و اقتصاد و تولید انبوه، با بحران آلودگی و تخریب اکوسیستم‌ها و گرمایش زمین، شرایطی تازه‌ای بوجود آورد و بدنبال آن تفکر انتقادی به تولید انبوه به تحول دیدگاه انتقادی اکولوژیکی منجر گشت. برای تجدیدنظر کلان، به یک بینش دمکراتیک باید اتکا نمود. توتالیتاریسم سیاسی و دینی هرگز قادر به تغییر اقتصاد تازه نمی‌باشد. همه رژیم‌های توتالیتر، ویرانگر محیط زیست بوده‌اند زیرا آنها دارای بینش انحصاگرا و عمودی و ضدمکراتیک می‌باشند. سودپرستی مفرط، بینش استالینی و اسلامگرایی و شوینیسم در تضاد با دیدگاه دمکراتیک اکولوژیکی قرار می‌گیرند.

mehri.jpg

در سالهای اخیر کتاب «نواندیشان دینی، روشنگری یا تاریک اندیشی»، ۳۱۰ صفحه، نشر مهری؛ کتاب «جامعه شناسی آسیب‌ها و دگرگونی‌های جامعه ایران»، ۴۰۰ صفحه، نشرمهری؛ کتاب «بررسی تاریخی، هرمنوتیک و جامعه شناسی قرآن»، ۳۸۰ صفحه، نشر مهری؛ کتاب «اندیشه ورزی‌ها در باره جامعه شناسی، فلسفه، زیستبومگرایی، اقتصاد، فرهنگ، دین، سیاست»، ۷۲۰ صفحه، نشر مهری، را منتشر کرده‌ام. کتاب «بحران بزرگ زیستبوم جهان و ایران» در ۴۸۰ برگ، و نیز کتاب «انقلاب برای گسست» در ۳۳۰ صفحه توسط انتشارات فروغ، در آلمان انتشار یافته است. هر گونه درآمد از فروش این کتابها باید توسط ناشران به نهادهای زیست محیطی و حقوق بشری و اجتماعی، در ایران اختصاص یابد.
بطور متوسط من هر هفته پنج برنامه تلویزیونی در زمینه انقلاب و جنبش‌های اجتماعی، حقوق بشر، لائیسیته، دمکراسی، فلسفه، جامعه شناسی، محیط زیست، اقتصادپایدار، بحران‌های جهانی، توتالیتاریسم و نقد قرآن و اسلام، تهیه و پخش می‌کنم. این برنامه‌های نظری و آموزشی در یوتوب و شبکه‌های اجتماعی قابل دیدن بوده و فکر می‌کنم برای پرورش نسل‌های جدید اساسی هستند.

جلال ایجادی، جامعه شناس، زیست بومگرا، نظریه پرداز لائیسیته و پژوهشگر منتقد اسلام و قرآن،
دانشگاه‌های «کنام»، «سوربن - پاریس ۱۳»، «گوستاو ایفل» در فرانسه



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy