Wednesday, Feb 21, 2024

صفحه نخست » ضربه عجیب حزب کمونیست چین به لیونل مسی

china.jpgاپک تایمز - غیبت ستاره آرژانتینی در دیدار دوستانه اینتر میامی و یک باشگاه محلی در هنگ‌کنگ که قرار بود روز ۴ فوریه برگزار شود، واکنش شدید هواداران سرخورده تیم هنگ‌کنگی را به دنبال داشت. در پی غیبت لیونل مسی در این مسابقه، حزب کمونیست چین نام مسی را از برنامه‌ها و تبلیغات رسانه‌های دولتی حذف کرد. برندهای چینی که مسی تبلیغ‌شان را کرده نیز از این اقدام بی‌نصیب نخواهند ماند.

روز ۱۲ فوریه، برنامه «فوتبال جهان» که از شبکه ورزش تلویزیون مرکزی چین پخش می‌شد، لحظه بلند کردن جام جهانی توسط مسی در تیتراژ آغازین برنامه با تصویری مشابه از فیلیپ لام، کاپیتان سابق تیم ملی آلمان، در جام جهانی ۲۰۱۴ جایگزین شد.

آلمان با شکست آرژانتینِ مسی در فینال جام جهانی ۲۰۱۴ قهرمان جهان شد. بینندگان می‌گویند برنامه «فوتبال جهان» کانال «سی‌‏سی‌‏تی‌‏ویِ» چین پخش روتین بهترین گل‌های مسی را هم از برنامه حذف کرده بود.

این اقدام تلویزیون مرکزی چین نشان می‌دهد که مسی توسط حزب کمونیست چین «شَدوبن» شده است. شدوبن، عمل مخفی‌سازی محتوای کاربران در شبکه‌های اجتماعی است.

تلویزیون دولتی چین در ۱۰ فوریه گزارش داد که مسی در هیچ مسابقه‌ای در چین شرکت نخواهد کرد. دو دیدار دوستانه تیم فوتبال آرژانتین در این کشور بدون توضیح کافی لغو شدند.

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تعلیق همکاری فدراسیون فوتبال چین با اتحادیه فوتبال آرژانتین منتشر شده و ممکن است مسابقات آتی مسی در این کشور نیز به تعویق بیفتند.

این اتفاق در پی غیبت مسی در دیدار دوستانه ۴ فوریه بین تیم شی، تیم منتخب هنگ‌کنگ و اینتر میامی آمریکا رخ داد. مسی به‌رغم حضور در فهرست تیم در کل مسابقه نیمکت‎‌نشین بود که گفته می‌شود به مصدومیت او برمی‌گردد. هوادارانی که برای دیدن بازی ستاره اینتر میامی بلیط‌هایی به قیمت ۴۸۰۰ دلار هنگ‌کنگ (حدود ۶۱۵ دلار آمریکا) خریداری کرده بودند، ناراحتی خود را از برگزارکنندگان این دیدار ابراز کردند.

پس از پایان مسابقه، مسی از کنار اعضای تیم گذشت و از دست دادن با جان لی، مدیر تیم منتخب هنگ‌کنگ، خودداری کرد که انتقاد سیاستمداران هوادار حزب کمونیست چین و ملی‌گرایان افراطی چینی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

اینتر میامی در آخرین مرحله از تور آسیایی خود در ۷ فوریه به توکیو سفر کرد. مسی آن‌روز در دیدار مقابل ویسل کوبه، از تیم‌های لیگ جی‌وان، حدود ۳۰ دقیقه بازی کرد که نارضایتی شدید برخی از هواداران چینی و مقامات طرفدار حزب کمونیست را به دنبال داشت.

بازی مسی در ژاپن دهن‌کجیِ حساب‌شده بود؟

اداره فرهنگ، ورزش و گردشگری هنگ‌کنگ از برگزارکنندگان این دیدار خواست توضیح دهند که چرا مسی تنها سه روز بعد در ژاپن به میدان رفته است.

کنت فوک، مشاور حقوقی طرفدار حزب کمونیست و عضو کنگره فرمالیته ملی خلق چین، ضمن ابراز خشم خود در این‌باره، خواستار عذرخواهی اینتر میامی و مسی شد. فوک با انتشار مقاله‌ای در ۶ فوریه به مسی تاخت و او را به بی‌احترامی به هنگ‌کنگ متهم کرد. او یک‌روز بعد مطلب طولانی دیگری در شبکه اجتماعی چینی ویبو منتشر کرد و گفت که بازی مسی در ژاپن «نمک به زخم هواداران هنگ‌کنگی پاشید.»

رجینا ایپ، دیگر مشاور حقوقی طرفدار حزب کمونیست، در شبکه اجتماعی ایکس از مسی انتقاد کرد و گفت: «او دیگر حق آمدن به هنگ‌کنگ را ندارد» و افزود: «مسی و اینتر میامی به شکلی حساب‌شده به هنگ‌کنگ دهن‌کجی کردند.»

رسانه‌های دولتی حزب کمونیست چین و رسانه‌های هنگ‌کنگی طرفدار پکن نیز انگشت اتهام خود را به سمت نیروهای خارجیِ به‌اصطلاح ضد چین نشانه گرفتند. رسانه دولتی گلوبال‌تایمز در ۸ فوریه در سرمقاله خود نوشت که این اقدام «انگیزه‌های سیاسی» داشته و مدعی شد که «نیروهای خارجی به دنبال شرمساری هنگ‌کنگ بودند.»

جان تسانگ، وزیر اقتصاد سابق هنگ‌کنگ، در ۱۱ فوریه در فیسبوک ابراز نگرانی کرد که اقدام مسی به سطح سیاسی کشانده می‌شود و بر شهرت بین‌المللی هنگ‌کنگ تأثیر می‌گذارد.

مسی در ۱۹ فوریه به شبکه اجتماعی ویبو پیوست و توضیح داد که عدم حضور او در آن دیدار به دلیل مصدومیت بوده و اهداف سیاسی نداشته است.

غیبت مسی بر بازار سرمایه اثر می‌گذارد

برندهای بین‌المللی چین که مسی تبلیغ‌شان را کرده، مورد هجمه ملی‌گرایان افراطی قرار گرفته‌اند که واکنش افکار عمومی و نوسانات بازار سهام را به دنبال داشته است. برخی از ملی‌گرایان افراطی چین که با حضور در تالارهای بازار سهام از شرکت حمل‌و‌نقل چندمیلیارد دلاری جی‌اندتی اکسپرس خواستند که شخص دیگری را جایگزین سفیر فعلی شرکت، لیونل مسی، کنند.

ارزش سهام جی‌اندتی اکسپرس در بورس اوراق بهادار هنگ‌کنگ در ۱۶ فوریه حدود ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد.

جی‌اندتی اکسپرس در نوامبر ۲۰۲۲ مسی را به‌عنوان سفیر برند جهانی خود معرفی کرده بود. این اولین‌بار بود که یک شرکت حمل‌و‌نقل چینی با یک فوق ستاره فوتبال قرارداد امضا می‌کرد.

مسی برندهای مختلفی را در چین تبلیغ کرده که از این بین تبلیغ شراب «رودخانه چیشوی» توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. تبلیغ این برند در ۱۱ ژانویه به بحث داغ شبکه‌های اجتماعی چین تبدیل شد.

با این‌حال، پس از غیبت مسی در دیدار با تیم منتخب هنگ‌کنگ، بسیاری از فوتبالی‌های ملی‌گرای افراطی به صفحه رسمی برند رودخانه چیشوی در ویبو هجوم بردند و از این شرکت خواستند قرارداد خود را با مسی فسخ کند. مقامات این شرکت نسبت به اتفاق پیش‌آمده ابراز «ناراحتی» کردند اما چیزی در رابطه با قرارداد خود با مسی نگفتند.

تاکتیک‌های مرسوم حزب کمونیست چین

یی ژیجو، روزنامه‌نگار ساکن نیوزلند و تحلیلگر امور جاری چین، گفت که اتفاق مربوط به مسی جزو تاکتیک‌های مرسوم حزب کمونیست چین است.

آقای یی در مصاحبه‌ای با اپک تایمز در ۱۸ فوریه گفت که حزب کمونیست چین اغلب از چهره‌های مشهور برای کارهای تبلیغاتی خود استفاد می‌کند تا این‌طور نشان دهد که اوضاع عالی است اما وقتی در تلاش‌های خود ناکام می‌ماند، با عصبانیت واکنش نشان می‌دهد.

او افزود که حزب کمونیست مسی را به بی‌احترامی به هنگ‌کنگ و چین متهم می‌کند اما تمام مقامات عالی‌رتبه کشور توسط همین حزب منصوب می‌شوند و حزب کمونیست برای مردم چین و مردم هنگ‌کنگ احترامی قائل نیست.

آقای یی گفت: «این‌که حزب کمونیست درباره «احترام» صحبت می‌کند، به طنز شبیه است. از این گذشته، حزب کمونیست تصمیم دارد که از این اتفاق برای تحریک احساسات فراملی‌گرایانه علیه مسی استفاده سیاسی کند که در مورد چنین شخصی حرکت هوشمندانه‌ای نیست.»

او افزود که حزب کمونیست با این کار تنها برندها و شرکت‌های بین‌المللی را بیش‌تر از قبل از خود می‌راند تا دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در چین نداشته باشند. از این‌رو، قربانیان این اتفاق شهروندان عادی چین هستند. آقای یی گفت: «این تاکتیک‌ها همیشه نتیجه عکس می‌دهند و درنهایت مردم چین هستند که ضرر می‌کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy