Thursday, Apr 4, 2024

صفحه نخست » فائزه هاشمی دوست است یا دشمن!؟

faezeh2.jpgفرزانه روستایی

چندی پیش سایت فارسی وزارت خارجه آمریکا با انتشار عکسی از فائزه هاشمی او را نماد مبارزه برای آزادی زنان در سراسر ایران معرفی کرد درحالیکه زندانیانی با سوابق بیشتر و نیز حتی آسیب دیده مستحق این بودند که به عنوان نماد مقاومت مدنی زنان ایران معرفی شوند. بهاره هدایت، زینب جلالی یا حتی فاطمه سپهری نیز از محبوبیت کمی برخوردار نیستند و می توانستند نماد زنان مبارز ایرانی معرفی شوند. امااین انتخاب حاکی از این است که لابی هایی در وزارت خارجه آمریکا یا لابی نایاکی ها در این میان فعال هستند و ملاحظاتی دارند که ممکن است منجر به هدایت معادلات ایران در مجراهای خاصی شود.

نحوه برخورد ما با پدیده ای به نام فائزه هاشمی به عنوان یک زندانی سیاسی با سابقه طولانی زندان از یک خانواده خاص، ملاک مهمی است برای قضاوت پیرامون اینکه ما در آینده قرار است چه بر سر خودمان بیاوریم. بی شک هاشمی رفسنجانی از بنیانگزاران سازمان سرکوب و از مبتکران انتخاب علی خامنه ای به عنوان رهبری است که امروز دشمن تک تک مردم ایران است و به نابودی تاریخ و فرهنگ ما کمر بسته. اما اوج گرفتن درخواست برای تغییرات اساسی در نظام در سال ۸۸ نگاه رفسنجانی را نسبت به نظام تغییر داد و البته نقش فرزندان و فعالیت نوه های او در این تغییر موضع را نمی توان نادیده گرفت.

عکس العملی که نسبت به بولد شدن نام فائزه هاشمی در رسانه ها شاهد بودیم حاکی از این است که افکار عمومی ایرانیان نگران معامله های کثیف پشت پرده در روابط ایران و آمریکا هستند. اما از هر زاویه ای به ماجرای فائزه هاشمی نگاه کنیم نباید سهم او را در مبارزات آزادیخواهانه نادیده بگیریم حتی اگر با او مخالف باشیم. از سویی این را نمی توان و نباید انکار کرد که بک جریان مقاومت در ایران شکل گرفته است که موج افشاگری ها نماد حضور آنهاست. درگیری جناح هایی که در تدارک انتخاب یک رهبر اختصاصی برای جناح خود هستند در عمیق تر شدن بحران های داخلی بسیار موثر است اما جریان های مستقل از نهادهای قدرت نیز کم نیستند و پتانسیل آنها برای بحران سازی را نمی توان انکار کرد.

شاید نادیده گرفتن سهم فائزه هاشمی به عنوان یک فعال سیاسی حتی اگر از خانوا ده ای ناخوش نام باشد دقیقا آن روی سکه شعار مرگ بر سه مفسد ملا چپی مجاهد باشد. در حالیکه روند تحولات کشورهای اروپای شرقی که اراده کردند تا از زیر یوغ دیکتاتوری های ایدئولوژیک خلاصی یابند بوضوح می گوید که سر دادن هر نوع شعار مرک بر این و آن چاله های بزرگ و خطرناک تری را در ریز پای اولین دولت بعد از سرنگونی رژیم ایجاد می کند.

برای آینده ایران به جای شعار مرگ بر این و آن باید بر ایجاد وفاق عمومی و تلاش برای آغاز سازندگی متمرکز شویم. بزرگترین خطر برای نظام بعدی لابی و نفوذ نظامیانی است که سالها بر ایران حکومت و مردم را سرکوب کردند. آنها در سایه شعارهای حساب نشده مرگ بر این و آن که از سوی ما صادر می شود و آنها از آن استقبال می کنند خود را توجیه و گذشته های فاجعه بار را سفید شویی می کنند و مانع ثبات سیاسی می شوند.

از سویی دیگر، تقریبا همه تاسیسات زیر بنایی کشور از رده خارج یا در آستانه نابودی است. تاسیسات آب برق لوله های گاز پالایشکاهها پل ها جاده ها و مخابرات همگی متعلق به پنجاه سال پیش و فرسوده اند. اولین گام برای نجات زیر ساختارهای کشور جذب حداقل هزار میلیارد دلار سرمایه خارجی است که به آسانی به دست نمی آید.
سر دادن شعار مرک بر این و آن بدترین رخداد برای جذب سرمایه های جهانی است. هر قدر زودتر به وفاق نسبی نائل شویم و عمق استراتژیک خود را به جای یمن و لبنان و سوریه به قلوب طیف وسیعتری از مردم منتقل کنیم گام های دشوار بازسازی راحت تر برداشته می شود و سرمایه خارجی راحت تر جذب.

پیش از اینکه امثال فائزه هاشمی را بزنیم و نیز قبل از سر دادن شعارهای فاشیستی مرگ بر این و آن، اگر سایبری و مامور اطلاعات نیستیم برای نجات ایران باید شروع کنیم به تحمل دیگرانی که مانند من و شما فکر نمی کنند، اما شهروند این کشور هستند و حتی سوابق متفاوتی دارند. فکر نکنیم که راه اندازی یک نظام جدید آسان است . اطمینان داشته باشیم که با در پیش گرفتن اعتدال هزینه ها را بشدت کاهش داده ایم.

نمره ای که به فائزه هاشمی فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی و طراح دیکتاتوری علی خامنه ای و امثال او می دهیم ضرورتی ندارد حتما نمره ۲۰ باشد، اما اگر این زندانی سیاسی ساکن اوین از ما نمره صفر دریافت کرد از روند اعتدال خارج شده ایم و این یعنی تاخیر در بازسازی و جذب سرمایه خارجی در رژیم بعدی و نیز ایجاد نشدن اعتماد در جامعه جهانی نسبت به اینکه ما واقعا مصلحت کشور خود را می دانیم و به قیم نیاز نداریم.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy