Sunday, Apr 7, 2024

صفحه نخست » قربانی کردن پیامبر و علی در پای دیکتاتوری خامنه ای

ganji.jpgاکبر گنجی - ویژه خبرنامه گویا

علیرضا پناهیان در شبکه اول در دفاع از ولی فقیه گفت که مخالفان می دانند که ولی فقیه بهترین است و به او حسادت می ورزند. به عنوان مثال یک نفر می گفت در این کشور من عالم تر، روشنفکرتر، زاهدتر و شجاع تر از آقای خامنه ای نمی شناسم، ولی من نمی توانم ایشان را تحمل کنم و مقاله های ضد ولایت فقیه می نوشت. به رهبری حسادت می ورزید. چیزی که اینها را دق مرگ کرده این است که نمی توانند با رهبری رفیق شوند و چیزی به آنها نمی ماسد. لذا اگر حاکم:

«یه کمی گوشت تلخ باشه، بِری پیشَش شمع رو خاموش بکنه، این دیگه شمشیر کشیدن طلحه و زبیر است، ما باید علی رو بِکُشیم. و امیرالمومنین در مقام خلافت گوشت تلخی می کرد. یه دفعه اومد بیت المال را مساوی تقسیم کرد. [می گفتند]آقا این هیچ کس نمی شه باهاش رفیق بشه، یک باندی درست کن، اون باند نگه دارند حکومتت رو، دَم اونها را ببین لااقل، تو یه دونه رفیق برای خودت نمی گذاری،[...] خب حالا حکومت دست شما افتاده، یه کمی با ما کنار بیا، با هیچ کس کنار نمی اومد، از این بدتر وضعیتی بود که رسول خدا به وجود آورد، رسول خدا هم نه یک رفیق برای خودش، نه برای علی نگه داشت. یعنی فکر نکنید که رسول خدا مهربون بود، امیرالمومنین گوشت تلخ بود، همه می دونستند ایشون وقتی خشن هست، می آمدند شکایت می کردند آقا امیرالمومنین خشن رفتار می کنه، حضرت می فرمود شکایت نکنید از علی بن ابی طالب، او در راه خدا این خشونت رو داره. من موندم، رسول خدا چرا یه باندی برای خودش درست نکرد؟ از روز اول هر کی می اومد باهاش پیمان ببنده می گفتند انا شریک، می فرمود نه، اصلاً خیلی ها رو تاروند، ۱۳ سال طول کشید به خاطر همین گوشت تلخی[اش] بود، اینجوری حسادت معنوی شدید می شه»

کاملاً روشن است که پناهیان فقط و فقط برای توجیه مخالفت گسترده ای که در جامعه علیه خامنه ای وجود دارد، از پیامبر گرامی اسلام و حضرت علی مایه گذاشته و این دو مرد الهی را «گوشت تلخ» می سازد تا «گوشت تلخی» خامنه ای را موجه سازد. حتی ادعاهایش را نتوانسته درست بیان کند. چون معلوم نیست که دلیل مخالفت با پیامبر و علی حسادت بود یا تقاضای سهم بری از پیامبری، امامت الهی، خلافت زمینی و تقاضاهای مالی بیش از سهم شان از بیت المال داشتن؟ سهم خواهی بیشتر اگرچه تبعیض و فساد است، اما حسادت نیست. مخالفان خامنه ای هم فضیلتی در او نمی بینند که نسبت به آن فضائل اخلاقی حسادت برند.

آری پیامبر و علی در تقسیم بیت المال سخت گیر و قاطع بودند. همچنین در برخورد با فسادهای مالی حاکمان. ولی این ربطی به حسادت ندارد. و از آن مهمتر، قاطعیت و عدالت ورزی در تقسیم بیت المال را «گوشت تلخی» قلمداد کردن، دستکم اوج بی هنری و فقدان ذوق است، اگر اهانت به پیامبر اسلام و علی بن ابی طالب نباشد که هست. آن هم برای اینکه شیوه حکمرانیِ فاسد و ظالمانه ی خامنه ای و «گوشت تلخی» او را با بزرگانی چون آیت الله منتظری، مهندس موسوی، زهرا رهنورد، مهدی کروبی، محمد خاتمی، مصطفی تاجزاده، سعید مدنی و کلیه زندانیان سیاسی بی گناه ایران زمین- در طی دوران بلند مدت زمامداری خامنه ای- به اصطلاح توجیه کند.

در باره پیامبر- و امام علی- چند نکته را یادآور می شوم:

اول- عموم مسلمانان، متکلمان، فیلسوفان، عارفان و مفسران؛ قرآن ( به مثابه ی سخنان و وحی خداوند) را مهم ترین و تنها سند صد در صد معتبر این دینِ خدا محور( نه پیامبر محور) به شمار می آورند. نمی توان کل روایات و احادیث را یکجا و به کلی رد کرد، اما احادیث با معیارهایی بسیار سختگیرانه پذیرفته خواهند شد. اولین و مهمترین معیار، «عرضه روایات بر کتاب خدا و آیات محکم آن» است. هر روایت و حدیثی که با قرآن تعارض داشته باشد، باید دور افکنده شود.

از پیامبر گرامی اسلام به صورت متواتر نقل شده است که «آنچه از جانب من به شما رسید و موافق قرآن بود، آن را من گفته‌ام و آنچه به شما رسید و مخالف قرآن بود، من آن را نگفته‌ام.» (کلینی، اصول کافی، ج ۱، ص ۶۹، رقم ۵، باب اخذ سنت و شواهد کتاب). روایات در این مورد بسیار است که از آنها می گذریم.

هر کس هر سخنی درباره شخصیت پیامبر گرامی اسلام- با استناد به احادیث و متون تاریخی مسلمین- گفته و یا می گوید، اگر با سیمایی که قرآن از پیامبر ارائه کرده تعارض داشته باشد، باید دور افکنده شوند. آنها قطعاً جعل محدثان، فقیهان، و مورخان مسلمان دوران های بعد است.

دوم- خداوند چه تصویری از پیامبرش در قرآن ارائه کرده است؟

🔹️ «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِين: و ما تورا جز جز مایه رحمت برای جهانیان نفرستادیم.» (انبیاء، ۱۰۷).

🔹️ «انک لعلی خلق عظیم: و تو دارای اخلاق بسیار بزرگوارانه ای هستی.»(قلم، ۴).

🔹️ «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ: به راستی که پیامبری از میان خودتان به سوی شما آمده است که هر رنج که شما می برید، برای او گران می آید؛ سخت هوا خواه شماست [و] به مومنان رئوف و مهربان است.» (توبه، ۱۲۸).

🔹️ «وَاخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ: و در برابر مومنانی که از تو پیروی می کنند مهربان و فروتن باش.» (شعراء ۲۱۵).

🔹️ «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ ۖ وَلَوْ كُنْتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانْفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ ۖ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ ۖ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ: به لطف رحمت الهی با آنان نرمخویی کردی؛ و اگر درشتخوی سخت دل بودی بیشک از پیرامون تو پراکنده می شدند؛ پس از ایشان درگذر و برایشان آمرزش بخواه و در کارها با آنان مشورت کن؛ و چون عزمت را جزم کردی بر خداوند توکل کن، که خدا اهل توکل را دوست دارد.» (آل عمران، ۱۵۹).

🔹️ «خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجَاهِلِينَ: عفو پیشه کن و به نیکی فرمان ده و از نادانان روی بگردان.» (اعراف؛ ۱۹۹).

سوم- پیامبری با این ویژگی ها الگوی همگان است:

🔹️ «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا: به راستی که برای شما و برای کسی که به خداوند و روز بازپسین امید [و ایمان] دارد و خداوند را بسیار یاد می کند، در پیامبر خدا سرمشق نیکویی هست»(احزاب، ۲۱). «وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَاكُمْ أُمَّةً وَسَطًا لِتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ وَيَكُونَ الرَّسُولُ عَلَيْكُمْ شَهِيدا: و بدینسان شما را گروهی بهینه گرداندیم تا گواهان مردم باشید و پیامبر بر شما گواه باشد.»(بقره، ۱۴۳).

چهارم- در آیات ابتدایی سوره حجرات نحوه سخن گفتن با چنین پیامبری ترسیم شده است.

استفاده از تعبیر «گوشت تلخ» حتی اگر در صدها حدیث آمده بود، به دلیل تعارض با قرآن، باید به دیوار کوبیده می شد. وقتی چنین تعبیری در سنت مسلمین هم وجود ندارد، آیا موجه است که برای توجیه حکومت مطابق با میل خودسرانه خامنه ای، پیامبر رحمت و امام پارسایان و عارفان(که مولانا جلال الدین تجربه های ناب عرفانی اش را تابش تجربه های عرفانی و علم علی به شمار می آورد) را قربانی سازید؟

پنجم- خامنه ای برخلاف پیامبر و علی، در بیت المال اصلاً سخت گیر نیست و با فساد «خودی» ها کاری ندارد. نمونه های روشن اش، فاسدانی چون صادق محصولی رانت خوار تیلیاردر (دبیر کل جبهه پایداری و کسی که در انتخابات ۱۳۸۸ با تقلب احمدی نژاد را رئیس جمهور کرد)، جواد لاریجانی زمین خوار، محمد باقر قالیباف، کاظم صدیقی، و...است. خامنه ای شعار سر می دهد و می گوید در مبارزه با فساد نظام هیچ خط قرمزی ندارد، اما پس از افشای اسناد زمین خواری صدیقی و برخلاف نظر جامعه، همچنان او را نگاه داشته و برای لج بازی با جامعه در دیدارهای عمومی خود تصویر او را هم سیمای جمهوری اسلامی پخش می کند. قالیباف، به غیر از فسادهای بزرگ گسترده دوران شهرداری اش، از طریق همسرش پولشویی هم می کرده است و داستان پسرانش هم که روشن است.

ششم- جمهوری اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته نقش بسیار مهمی در اسلام هراسی، اسلام گریزی و اسلام ستیزی بخش هایی از ایرانیان داشته است. این نوع گرایش ها در دیگر کشورهای مسلمان دستکم یک بیستم ایران هم وجود ندارد. اسلام گریزان و اسلام هراسان دقیقاً به علت جمهوری اسلامی با اسلام و پیامبر و علی مخالفت می ورزند.

برای احقاقِ حقِ اساسیِ مردم، و نجات اسلام، حکومت را به مردم واگذار کنید و به حوزه های علمیه باز گردید. در آنجا برای همدیگر این نوع روضه ها را بخوانید. بگذارید مردم یک جمهوری دموکراتیک سکولار ملتزم به عدالت تشکیل دهند که در آن هر کس حق نامزدی دارد و هر کس رأی اکثریت مردم را به دست آورد، برای مدت کوتاه ۴ یا ۸ ساله رئیس جمهور شود. حکومتی در چارچوب یک قانون اساسی دموکراتیک و ملتزم به حقوق بشر. و عادلانه به معنای رفع کلیه اشکال تبعیض های قومی و مذهبی و جنستی و طبقاتی.

حکومت نه حق ویژه ی یک صنف(فقیهان) است، نه حق ویژه ی یک دودمان (وراثت خونی). در هر دوی اینها تبعیضی وجود دارد که یک صنف یا یک خاندان را برتر از مردم می نشاند و مردم را فروتر از آن صنف و خاندان قلمداد می کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy