Saturday, May 25, 2024

صفحه نخست » فرود اضطراری هواپیمای تهران تبریز و رابطه آن با سقوط هلیکوپتر رییسی!؛ ف. م. سخن

0ee2ae6dab0031be06aec531138592100e0b7991.jpegهواپیمای فوکر ۱۰۰ «ایران ایر» که از تهران به مقصد تبریز بلند شده بود به خاطر نقص فنی در فرودگاه اردبیل فرود آمد.

مسافران این هواپیما ظاهرا از ماسک های اکسیژن که بالای سرشان تعبیه شده است استفاده کرده اند و عده ای از مسافران اظهار داشته اند که ماسک آن ها کار نمی کرده و دچار تنگی نفس شده اند.

در مورد سقوط هلیکوپتر حامل رییس جمهور، عده ی زیادی با تئوری توطئه سعی کرده اند به این موضوع جنبه ی ترور و زدن هلیکوپتر توسط اسراییل بدهند.

اخبار ضد و نقیض و گاه شگفت آور -مثل صحبت کردن امام جمعه تبریز با موبایل خلبان- باعث شده تا به این تئوری ها بال و پر بیشتری داده شود و یک مشغولیت جدید برای رسانه های اپوزیسیون به وجود آید.

در ارتباط با این دو حادثه باید بگویم که اگر هواپیماها و هلیکوپترهای ایرانی دچار سانحه نمی شوند، این از بخت بلند ماست چرا که این پرنده ها، به خاطر سن بالا و فقدان وسایل یدکی سال هاست از عمر پروازشان گذشته و اگر چه بچه های تعمیر و نگهداری این وسایل را آماده برای پرواز نگه می دارند و استانداردهای لازم برای «گو»ی پرنده را فراهم می آورند ولی واقعیت این است که این ها اکثرا در شرایط «نو گو» هستند و نباید با آن ها پرواز کرد.

اطلاع رسانی «غلط» رسانه ها هم مزید بر علت شده مانع از دانستن واقعیت ها توسط مردمی که با این وسایل سفر می کنند شده است.

مثلا در گزارش «رادیو فردا» در باره ی استفاده ی مسافران از ماسک اکسیژن در هواپیمای تهران تبریز نظرهایی ابراز شده که با واقعیت زمین تا آسمان تفاوت دارد.

ماسک اکسیژن بالای سر مسافران برای زمانی که مسافر نیاز به اکسیژن دارد یا بوی سوختگی احساس می کند «نیست» که بخواهد دچار تنگی نفس بشود. این ماسک ها در صورت تغییر ناگهانی در فشار هوای کابین به پایین می افتند و هیچ اکسیژنی به معنای آن که اکثر مردم فکر می کنند که از مخازن اکسیژن به این ماسک ها می رسد وجود ندارد بلکه در مخازن کوچکی به طول ۲۵ سانتی متر در ۷ سانتی متر چند ماده ی شیمیایی بر اثر احتراقی خفیف که در اثر «کشیدن» ماسک و لوله اش به طرف پایین به وجود می آید، با هم ترکیب می شوند و اکسیژنی به وجود می آورند که دوام آن حدود یک ربع ساعت است و بعد از آن دیگر اکسیژنی وجود ندارد که مسافر بتواند آن را استنشاق کند.

این مدت زمان کافی ست تا خلبانان که ماسک اکسیژن واقعی دارند بتوانند هواپیما را به ارتفاع حدود ده هزار پا برسانند که هم اکسیژن هم فشار هوا برای جذب اکسیژن توسط ریه ها کافی ست و نیازی به اکسیژن بیش از این نیست.

حالا خلبان هواپیما خواسته است خیال مسافران را راحت کند این از ذکاوت او بوده که اکسیژنی که وجود ندارد را به خورد مسافران بدهد که خیال شان راحت باشد همه چیز رو به راه است.

تا زمانی که تحریم ها علیه کشور ما در اثر گندکاری های حکومت نکبت اِعمال می شود پرواز با هر وسیله ی پرنده ای در ایران خطرات بسیار دارد که اگر رخ نمی دهد به خاطر مهارت پرسنل تعمیر و نگهداری و نیز خلبانان و کرو ی پرواز می باشد.

در مورد سقوط هلیکوپتر رییسی به محض آرام شدن جوی که تئوری چی ها -مثل ادعای با مزه ی خاموش بودن ترانسپوندر اِی.دی.اس.بی- و هخاها -مثل «من به نتانیاهو گفتم که رییسی را بزند» به وجود آورده اند مطالبی خدمت خوانندگان گرامی عرض خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy