Sunday, Jul 14, 2024

صفحه نخست » درباره بدهی‌های سنگین دولت رئیسی چه می‌دانیم؟

15-2.jpgایران وایر - آرزو کریمی - با انتشار گزارش مانده بدهی اوراق بدهی منتشر شده در دولت سیزدهم، بازار تکذیب در وزارت اقتصاد و رسانه‌های حامی دولت «ابراهیم رئیسی» داغ شد. وزارت اقتصاد ادعا کرده که بخش بزرگی از این اوراق برای تسویه بدهی‌های دولت‌های «حسن روحانی» منتشر شده است. اما این گزارش و حتی تکذیبیه وزارت اقتصاد تا اندازه زیادی گمراه‌ کننده هستند، چرا که بدهی دولت تنها به اوراق قرضه محدود نمی‌شود.

حتی با فرض درست بودن ادعای وزارت اقتصاد، کاهش بدهی دولت سیزدهم بابت اوراق مشارکت، نشان‌دهنده کاهش بدهی کل این دولت نیست، زیرا افزایش بدهی دولت ابراهیم رئیسی به سایر ارگان‌ها، مانند بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و صندوق‌های بازنشستگی، بر ادعای عملکرد مطلوب اقتصادی این دولت خط بطلان می‌کشد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در شهریور ۱۴۰۲، در خصوص وضعیت بدهی دولت و انتشار اوراق مالی از رشد ۳۰درصدی بدهی‌های دولت و افزایش ۹۰درصدی بدهی شرکت‌های دولتی خبر داد.

بدهی به مردم از طریق فروش اوراق دولتی

بر اساس گزارش بانک مرکزی و دیوان محاسبات اداری، مانده تعهد دولت بابت فروش اوراق خزانه، مرابحه عام و اوراق مشارکت شهرداری که برای تامین مخارج دولت به مردم فروخته شده، رقمی معادل ۸۷۳هزار میلیارد است؛ اوراقی که بازپرداخت اصل و سود آن‌ها تا سال ۱۴۰۶ تعهد شده‌اند.

به این ترتیب، اگر دولت چهاردهم از عهده مخارج خود برآمده و قصد فروش اوراق را نداشته باشد، می‌بایست تا سه سال دیگر کل این رقم را تسویه کند و پول مردم را بازگرداند.

وزارت اقتصاد در واکنش به انتشار آمار اوراق فروخته شده در دولت سیزدهم، مدعی شد که بخش بزرگی از اوراق منتشر شده در این دولت صرف تسویه بدهی دولت دوازدهم شده و رسانه‌های حامی ابراهیم رییسی رقم بدهی‌های سنگین دولت سیزدهم را یک دروغ بزرگ توصیف کردند. اما اطلاعات منتشر شده در وب سایت بانک مرکزی حکایت دیگری دارند.

به این ترتیب، با احتساب ۲۲.۷هزار میلیارد تومان فروش اوراق در دولت روحانی در سال ۱۴۰۰، دولت رئیسی در کمتر از سه سال فعالیت خود، ۳۴۸هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان بدهی از بابت اوراق از خود به جا گذاشته است. این در حالی‌ است‌ که فروش اوراق در سه سال اول فعالیت دولت روحانی تنها ۱۱هزار میلیارد تومان بوده است.

نمودار انتشار سالانه اوراق بهادار اسلامی(مجموع نقدی و غیرنقدی) هم نتایج مشابهی دارد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

به علاوه، بر اساس آن‌چه از گزارش‌های وب‌سایت بانک مرکزی برمی‌،ید، این بانک بعد از گزارش یاد شده، به فروش اوراق با سود بالا ادامه داده است. این در حالی است که فروش اوراق مرابحه در اوایل سال جاری با سود ۳۰درصد اثری بسیار مخرب بر بازار سهام ایران گذاشت و رییس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد دولت سیزدهم وعده جبران این اشتباه را به مردم دادند.

حال اما برنامه‌ریزی برای فروش مجدد اوراق با سود نسبتا بالا و قابل توجه ۲۸/۹درصد که به جرات می‌توان گفت از سود دهی انواع سهام و سود بانکی بالاتر است، چه معنایی می‌تواند داشته باشد جز کسری بودجه و نیاز شدید دولت به منابع مالی؟

گزارش نهادهای بین‌المللی از رشد بدهی دولت سیزدهم تا ۳۵درصد کل تولید ناخالص ملی

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، سرعت رشد بدهی‌های دولتی در دولت سیزدهم شتاب گرفته است. گزارش‌های این نهاد بین‌المللی نشان می‌دهند که بدهی ۹۴میلیارد دلاری دولت در بهار ۱۴۰۰ تا رقم ۱۱۲میلیارد دلار بالا رفته و هم اکنون بدهی آن به ۳۴/۸درصد از کل تولید ناخالص ملی ایران رسیده است.

بررسی نمودار روند رشد بدهی ایران و پیش‌بینی رشد این بدهی توسط موسسه مالی و اقتصادی-سیاسی «استاتیستا» (STATISTA) هم گزارش صندوق بین‌المللی پول را تایید می‌کند.

رشد کسری و ناترازی در لایحه بودجه ۱۴۰۳

به گواه مرکز پژوهش‌های مجلس، از سال ۱۳۹۸ کشور با افزایش کسری بودجه مواجه بوده است و این کسری‌ها از دو روش انتشار اوراق مالی اسلامی و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تامین شده‌اند که هر دو مورد انباشت بدهی هستند.

مرکز پژوهش‌های مجلس با هشدار در خصوص عدم تحقق بسیاری از درآمدهای پیش‌بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۳، در خصوص کسری و ناترازی قابل توجه اعلام خطر کرد. به گزارش این نهاد آماری در سال ۱۴۰۳، دولت با کسری‌های بزرگ‌تری هم مواجه خواهد شد که این موضوع از تورم بالا در ماه‌های آتی حکایت دارد.

البته بسیاری از کارشناسان و نهادهای آماری غیر رسمی رقم بودجه را بیش از این اعداد می‌دانند؛ به عنوان مثال، معاون سازمان برنامه و بودجه کسری بودجه ۱۴۰۱ را ۷۹۴هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود.

رکورد شکنی بدهی دولت سیزدهم به صندوق توسعه ملی

بر اساس گزارش‌های رسمی، دولت ابراهیم رئیسی رکورددار برداشت از صندوق توسعه ملی شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در مرداد ماه ۱۴۰۲ گزارش داد که دولت سیزدهم تنها در یک سال و نیم، به طور میانگین ماهانه ۱.۱۲میلیارد دلار از منابع صندوق برداشت انجام داده و نسبت به دولت‌های روحانی و «محمود احمدی‌نژاد» رکوردی تازه به ثبت رسانده است.

به این ترتیب، دولت رئیسی در دو سال و نیم اول فعالیت خود، به طور متوسط ماهانه ۱.۶برابر سه دولت پیشین از منابع صندوق توسعه ملی برداشت کرده است؛ آن هم در حالی که نسبت به سه دولت پیش از خود، کمترین واریزی را به صندوق ذخیره ارزی داشته است.

همه اینها در حالی اتفاق افتاده‌اند که این دولت همواره سخن از افزایش فروش نفت و جهش درآمدهای نفتی و غیر نفتی می‌زده است.

معاون بانکی و اعتباری صندوق توسعه ملی در نهم دی‌ماه سال گذشته از بدهی ۱۰۰میلیارد دلاری دولت به این صندوق خبر داد.

هر چند که وزیر اقتصاد و سخن‌گوی دولت سیزدهم این رقم بدهی دولت را تکذیب کرد اما «مهدی غضنفری»، رییس صندوق توسعه ملی در تاریخ ششم دی‌ماه با اشاره به رقم ۱۰۰میلیارد دلاری بدهی دولت گفته بود امیدی به بازگشت این بدهی نیست و این احتمال وجود دارد که دولت این بدهی‌ها را انکار کند.

مهدی غضنفری همچنین در ۲۹فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد که بازپرداخت بدهی صندوق توسعه ملی در صحن مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شد.

بدهی دولت به بانک مرکزی

بدهی دولت به بانک‌ها شامل بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی کشور می‌شود.

بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی، میزان کل بدهی دولت به سیستم بانکی که شامل شرکت‌های دولتی نیز می‌شود، در خردادماه ۱۴۰۲ با جهش نقطه به نقطه ۵۱درصدی، از هزار و ۸۵ هزار میلیارد تومان عبور کرده بود.

همچنین بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی هم در همین تاریخ با رشد متوسط نقطه به نقطه ۳۰درصدی، به آستانه ۲۸۰هزارمیلیارد تومان رسیده بود.

در گزارش بعدی بانک مرکزی که در بهمن‌ماه منتشر شد، بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک‌ها، هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان اعلام شد؛ رشد۲۱درصدی بدهی دولت سیزدهم به بانک‌ها تنها در عرض شش ماه.

جهش ۱۲۱/۷درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی تا پایان دی‌ماه ۱۴۰۲ و افزایش ۴۷/۶ درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی از طرفی و اوج‌گیری ۵۶/۷ درصدی بدهی دولت به شبکه بانکی براساس آخرین گزارش بانک مرکزی در دی‌ماه ۱۴۰۲ نشان از فشار سنگین دولت سیزدهم به سیستم بانکی کشور برای تامین هزینه‌های خود دارد؛ فشاری که بر اساس همین آمارهای منتشر شده، بانک‌ها را هر چه بیشتر در چاه ناترازی فرو برده و به بانک مرکزی بدهکار کرده است.

بدهی‌ها پنهان ناشی از زیان انباشته بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی

علاوه بر گزارش‌های منتشر شده که رقم دقیق بدهی دولت به نهادهای مالی را آشکار می‌کنند، زیان انباشته بانک‌ها و شرکت‌های دولتی که دولت اصلی‌ترین سهام‌دار آن‌ها است، بدهی پنهان دولت به این ناترازی‌ها است. این ناترازی‌ها در مورد بانک‌های دولتی، کل زیان و در مورد بانک‌های خصوصی، بخشی از زیان را شامل می‌شوند.

به این اعداد و ارقام باید ناترازی و زیان‌های صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی را نیز افزود.

«غلامرضا سلامی»، اقتصاددان در این خصوص می‌گوید: «دولت رقم وحشتناکی بابت تامین زیان‌های سنواتی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی بدهی دارد.»

به این ترتیب، افزایش سنگین بدهی دولت به صندوق توسعه ملی، بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور بر اساس گزارش مراکز داده‌پردازی حکومت کاملا مشهود و قابل مشاهده بوده و بدهی مربوط به اوراق قرضه تنها بخش کوچکی از بدهی‌های هنگفتی است که در حال انتقال به دولت «مسعود پزشکیان» است.

غلامرضا سلامی می‌گوید: «اگر کل بدهی‌های دولت را جمع بزنید، از تولید ناخالص داخلی بیشتر خواهد شد و دولت چهاردهم توان پرداخت این بدهی‌‌ها را نخواهد داشت.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy