Tuesday, Jul 23, 2024

صفحه نخست » دعوت عجیب وزارت میراث فرهنگی؛ ایران امن نیست اما...

ورود اینفلوئنسرهای خارجی به دعوت وزارت میراث فرهنگی

در حالی‌ که شمار قابل‌توجهی از کشورهای جهان به شهروندانشان هشدار داده‌اند از سفر غیرضروری به ایران خودداری کنند، جمهوری اسلامی با ادعای «توسعه گردشگری» و «مقابله با ایران‌هراسی» دست به دامان بازیگران فیلم‌های بزرگسالان، مدل‌ها و بلاگرهای معروف می‌شود

iri1a.jpgسفر بلاگرهای خارجی به ایران و انتشار فیلم و عکس‌هایی از ایران که با جمله مشترک ایران جای امنی نیست اما... شروع می‌شود بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی داشته است.

هفت صبح نوشت: اگر اخیرا چرخی در اکسپلورر اینستاگرام زده باشید، احتمالا چشمتان به ویدئو‌های چندین بلاگر خارجی خورده که به ایران سفر کرده‌اند و اماکن دیدنی، غذاها، مردم و ... را به دنبال‌کننده‌های خود نشان می‌دهند. جمله مشترک خیلی از آن‌ها این است: «همه می‌گفتند ایران جای امنی نیست اما...» حالا مشخص شده بعضی از آن‌ها در قالب یک طرح اینفلوئنسری به نام «ایران سلام» و با همکاری وزارت میراث فرهنگی به ایران دعوت شده‌اند.

ویدیویی از ذوق زدگی و حیرت بلاگر روس از زیبایی هتل محل اقامتش در اصفهان:

تقریبا محتوای صفحه همه آن‌ها در سفر به کشور‌های مختلف جهان خلاصه می‌شود. احتمالا اکثر سفرهایشان هم به دعوت همان کشور‌ها صورت گرفته؛ امری مرسوم که در عصر اینترنت، بهترین راه برای رشد صنعت گردشگری هر کشوری است. بعضی از آن‌ها عکاس حرفه‌ای هستند و بعضی هم محتوای ویدئویی سرگرم‌کننده تولید می‌کنند. حالا یک لیست هشت نفره با اسم و مشخصات از آن‌ها منتشر شده است؛ هرچند که در حقیقت ده اینفلوئنسر در «ایران سلام» شرکت کردند، اما دو نفر از آن‌ها هنوز محتوایی از سفرشان منتشر نکرده‌اند. بلاگر‌های دیگری هم هستند که این روز‌ها حسابی ایران را تبلیغ می‌کنند، اما اسمشان در این لیست نیامده است.

iri0.jpgیک: یکی از آن‌ها یک خانم روس به نام ویکتوریا است که زبان فارسی را به خوبی صحبت می‌کند. حتی در بایو اینستاگرام خود نوشته است: ایرانی نیستم، اما فارسی بلدم. اینطور که به نظر می‌رسد تا به حال سه بار سفر‌های طولانی به ایران داشته و بسیاری از شهر‌ها را گشته است. یک بار در سال ۲۰۱۸، یک بار ۲۰۲۲ و آخرین دفعه هم همین امسال بوده است.

مشخص نیست به دعوت کسی به ایران می‌آید یا نه، اما عکس‌های متعددی در سفارت روسیه از خود به اشتراک گذاشته است. یکی از ویدئو‌های او که بیشتر از بقیه ویدئوهایش به اکسپلور کاربران ایرانی رفته با همان جمله «می‌گفتند ایران امن نیست اما...» شروع می‌شود. او در این ویدئو تصاویری از شمال شهر تهران، رستوران‌ها، کاخ گلستان و پارک‌های معروف شهر را به نمایش گذاشته که با واکنش‌های مختلفی روبه‌رو شده است.

iri1.jpg

هر چند که این ویدئو پربازدیدترین ویدئوی او از ایران نیست و ویدئوهایش از تخت‌جمشید و گالری‌های تهران بیش از یک میلیون بازدید داشته است. او در یکی از این ویدئو‌ها به زبان فارسی می‌گوید که ایران کشور بسیارزیبایی است، اما مانند هر کشور دیگری، مشکلات خود را دارد. همچنین در ویدئوی دیگری با حجاب اسلامی جلوی دوربین آمده و به زبان روسی برای دنبال‌کننده‌هایش توضیح می‌دهد که چگونه باید در ایران خود را بپوشانند.

آخرین ویدئویی که از حضورش در تهران گذاشته، یک توصیف تصویری از یک روز زندگی پر زرق و برقش در تهران است؛ ماشینش را روشن می‌کند، به بانک ملی می‌رود، از آبمیوه‌فروشی شیرانبه می‌خرد، بعد نشان می‌دهد که به یک نمایشگاه علم و فناوری یا بازرگانی رفته که مشخص نیست دقیقا کجاست، سپس در یک رستوران لوکس ناهار میل می‌کند، به باشگاه تنیس می‌رود و آخر شب هم در یک رستوران دیگر سوشی می‌خورد.

او در سفر‌های قبلی که به ایران داشته از قزوین، کیش، اصفهان، شیراز، مازندران، قم، قشم، هرمز و گیلان دیدن کرده است. خانم ویکتوریا با ۵۱/۵ هزار دنبال‌کننده، از آخرین سفرش به ایران حداقل ۱۰ پست منتشر کرده و یک هایلایت ۷۰ تایی از استوری‌هایش ذخیره کرده است.

گیج‌کننده مثل پول ایران

حالا برویم سراغ اینفلوئنسر‌هایی که برای طرح ایران سلام به کشور دعوت شده‌اند. اول اینکه همه آن‌ها به دعوت شرکت خدمات مسافرتی «Visit our Iran» یا «از ایران ما دیدن کنید» به این طرح پیوستند. در حقیقت آنطور که مشخص است دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی از طریق این شرکت خدمات مسافرتی با این اینفلوئنسر‌ها ارتباط گرفته است.

این شرکت از سال ۲۰۱۵ فعالیت خود را شروع کرده و مشخصا برای گردشگران خارجی از زیبایی‌های ایران تولید محتوا کرده و شرایط سفر آن‌ها به کشور را فراهم می‌کند. آنطور که دو روز پیش خبرگزاری صداوسیما گزارش کرد، در دو ماه اول سال ۱۴۰۳، در مجموع ۱۰ اینفلوئنسر در دو گروه از کشور‌های سوئیس، قبرس، سنگاپور، مصر، امارات، انگلیس، هلند و روسیه به ایران آمده‌اند که مجموع مخاطبانشان به بیش از ۲۰ میلیون نفر می‌رسد. تا به حال هشت نفر از آن‌ها، تولید محتوای خود را از سفری که داشته‌اند، شروع کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy