شنبه 8 دي 1386

زمانی قعر دريايی درافتم...، آقای بازيگر به شواليه‌ آواز لوح قدرشناسی داد، ايسنا

- رييس موسسه‌ ‌گفت‌وگوی تمدن‌ها به ديدار هنرمندان رفت

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - موسيقی


رييس موسسه‌ ‌بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها به‌روال هر ساله‌اش برای ديدار با هنرمندان در روز عيد سعيد غدير خم، به خانه‌ی هنرمندان ايران رفت.

به گزارش خبرنگار بخش موسيقی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مراسم که ساعاتی پيش برگزار شد، با آيين تقدير از شهرام ناظری همراه بود.


لوح ديگر برای قدردانی از ناظری

هنرمندان برای ادای احترام به وی که از سوی دولت فرانسه نشان و عنوان شواليه‌ی آواز به‌وی تعلق گرفته است، برای سال‌ها تلاش در عرصه‌ی موسيقی - داخل و خارج از کشور - تنديس سيمرغی را که توسط قدرت‌الله عاقلی طراحی و ساخته شده بود، به او اهدا کردند.

اين تنديس توسط سيدمحمد خاتمی، عزت‌الله انتظامی و احمد مسجدجامعی به شهرام ناظری اعطا شد.

آقای بازيگر پس از اهدای اين تنديس به ناظری گفت: افتخار می‌کنم اين هديه کوچک توسط بنده به وی اهدا شد و اين افتخار را هيچ‌گاه فراموش نخواهم کرد.


ناظری غافگير شد؛ اما آوازی بداهه سرداد

سپس به پيشنهاد حاضران شهرام ناظری قطعاتی از اشعار مولانا را با همراهی کمانچه هادی منتظری و دف‌زنی مسعود حبيبی اجرا کرد.

ناظری چنين عنوان کرد: امروز در اين مراسم و در اين روز عزيز، غافل‌گير شدم، زيرا پيش‌بينی دريافت اين تنديس را نمی‌کردم و از سويی برای اجرای موسيقی هم آمادگی نداشتم، اما در اين فضا و در اين روز فرخنده و با حضور اين حاضران نمی‌توان نه گفت.

سپس با خواندن قطعه‌هايی از آلبوم جديد "شور مولانا" سر داد:

از آن باده ندانم چون فنايم از آن بی‌جا نمی‌دانم کجايم

زمانی قعر دريايی درافتم دمی ديگر چو خورشيدی برآيم

زمانی از من آبستن جهانی زمانی چون جهان خلقی بزايم

چو طوطی جان شکر خايد به ناگه شوم سرمست و طوطی را بخايم

به جايی درنگنجيدم به عالم به‌جز آن يار بی‌جا را نشايم

منم آن رند مست سخت شيدا ميان جمله رندان‌های هايم

مرا گويی چرا با خود نيايی تو بنما خود که تا با خود بيايم

مرا سايه هما چندان نوازد که گويی سايه او شد من همايم

بديدم حسن را سرمست می‌گفت بلايم من بلايم من بلايم

جوابش آمد از هر سو زصد جان ترايم من ترايم من ترايم

تو آن نوری که با موسی همی‌گفت خدايم من خدايم من خدايم

بگفتم شمس تبريزی که‌يی گفت شمايم من شمايم من شمايم


سيدمحمد خاتمی:
دنيای امروز بيش از هر زمانی به عدالت علی (ع) نياز دارد

در ادامه سيدمحمد خاتمی در سخنانی با تبريک اين عيد خجسته و گرامی‌داشت ياد و خاطره‌ی تمامی درگذشتگان عرصه‌ی هنر به‌خصوص شاعر معاصر قيصر امين‌پور يادآوری کرد: در ادبيات و معانی بيان معمولا می‌گويند اسمی که به مصدر توصيف شود نهايت مبالغه در موردش به‌کار رفته است. من در اينجا می‌خواهم علی (ع) را به سه صفت توصيف کنم علی حق است، علی صبر است و علی عدل است.

وی با استناد به فرمايشات پيامبر گرامی اسلام (ص) درباره‌ی حضرت علی (ع) که فرموده‌اند حق با علی است و علی با حق است، اضافه کرد: حق می‌چرخد آنجا که علی است و علی می‌چرخد آنجا که حق است.

رييس موسسه‌ی بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، با بيان اينکه علی (ع) خود حق است و حق را بايد با او شناخت، با اشاره به يکی از فرمايشات حضرت علی (ع) مبنی بر اينکه حق را با قدر و اندازه معيار مردم نمی‌سنجند، اضافه کرد: اينکه افرادی را معيار حق قرار دهيم از سوی علی (ع) رد شده و ايشان می‌فرمايند حق را بشناسيد و آن وقت می‌توانيد اهل حق را بشناسيد.

وی گفت: اين تعريف حق بر جوامع گرفتار و استبدادزده ارزش دارد و استبدادگران ظاهرپرست که توهمات خود را عين حق می‌دانند و هر چه سازگار با آن نبود را نفی و دفن می‌کنند و تاب شنيدن سخنی که مخالف توهمات آن‌هاست را ندارند نمی‌توانند با اين تعريف سازگار باشند.

رييس موسسه‌ی بين‌المللی گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها، سپس نتيجه‌گيری کرد که در اين جوامع استبدادزده که مستبدان خود را حق مطلق تصور می‌کنند و می‌گويند همه چيز بايد با آنها سنجيده شود و در غير اين صورت همه را محکوم کرده و جامعه را به سمت چاپلوسی هدايت می‌کنند، بايد حق را شناخت تا از آن طريق بتوان اهل حق را شناخت.

خاتمی در ادامه به بازخوانی صفات ديگر مولا علی (ع) از جمله صبر، عدالت‌گستری ايشان و... پرداخت و تاکيد کرد: دنيای امروز بيش از هر زمانی به عدالت علی (ع) نياز دارد.


نقالی "گردآفريد" و سخنرانی مسجدجامعی

بنا بر اين گزارش، اين برنامه با اجرای نقالی "گر‌د آفريد" در رثای حضرت مولا علی (ع) آغاز شد و در ادامه آن احمد مسجدجامعی - وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی - سخنرانی کرد.

او با اشاره به اجرای "گردآفريد" در اين مراسم گفت: در اشعاری که اجرا شدند نوعی هم‌نشينی معانی و مفاهيم کهن همراه با دوران روحانيت اسلام به هم آميخته بودند و در قالب شخصيت علی (ع) مطرح شد.

وی اضافه کرد: حضرت علی (ع) با وجود اين‌که به لحاظ مکانی و زمانی تعلقی به دوره کهن ايران نداشته، اما به لحاظ خصلت، منش و خوی، ذهن ايرانيان را دايما به خود مشغول کرده و از اين جهت هميشه و پيوسته الگوی ما بوده است.

مسجدجامعی تصريح کرد: علی (ع) نماد دين، عرفان، جوانمردی و ... است که همه اين ويژگی‌ها خوی پهلوانان و قهرمانان ملی و ايرانی است.

او سپس با اشاره به خاندان‌های قديمی که در ادبيات و فرهنگی ايرانی وجود داشته‌اند، گفت: اين خاندان‌ها همواره مرزبانان فرهنگ و نظام فکری ايران بودند و با ديو و دد درگير آن‌ها بدی را در برابر خوبی و حق را در برابر باطل قرار دادند و داستان‌های اين پهلوانان از سوی آنها برای ما روايت شده است.

اين عضو شورای شهر تهران ابراز کرد: خصلت پهلوانی تنها زورمندی نبود، بلکه پهلوانان مظهر وفاداری و مروت بودند و قهرمانان ملی از دل همين پهلوانان بيرون آمدند.

در همين فضا نيز ما شاهد ظهور عارفانی هستيم که الگو و قهرمان خود را در اين راستا می‌بينيم و تمام اين نمادهای ملی، عرفانی، دينی و پهلوانانه در جوهر محبت علی (ع) شکل می‌گيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بقيه‌ی ماجرا

در ادامه اين مراسم اسماعيلی امينی اشعار طنزی را که به‌مناسبت صدمين سال انقلاب مشروطه سروده بود، خواند و سپس اجرای منقبت‌خوانی توسط علاء‌الدين قاسمی و گروهش برگزار شد.

همچنين مصطفی رحماندوست اشعاری را در وصف حضرت علی (ع) خواند.

در اين مراسم سهيل محمودی - شاعر - قبل از سخنرانی خاتمی ياد اکبر رادی و قيصر امين‌پور را گرامی داشت.

در مراسم يادشده، هنرمندانی چون قطب‌الدين صادقی، بهزاد فراهانی، داود رشيدی، مرتضی کاظمی، داود گنجه‌ای، اسدالله امرايی، لوريس چکناواريان، مرشد ولی‌الله ترابی، محمدحسن پزشک، محمد خانيکی، مصطفی رحماندوست، محمدعلی نجفی، علی همافر، محمد اسلامی ندوشن و... حضور داشتند.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/35393

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'زمانی قعر دريايی درافتم...، آقای بازيگر به شواليه‌ آواز لوح قدرشناسی داد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016