مردان اصلاحطلب تاكنون كمترين قدمهاي اصلاحي را در مورد مسائل زنان برداشتهاند
تهران- خبرگزاري كار ايران
يك فعال ملي- مذهبي، گفت: مهندس بازرگان ديدگاهي كاملاً سنتي و از خواستگاه شرع نسبت به زنان داشت، اما در رفتار با زنان داراي عملكردي مدرن بود.
مرضيه مرتاضي لنگرودي در گفتوگو با خبرنگار "ايلنا"، به تشريح ديدگاه مهندس مهدي بازرگان در مورد زنان پرداخت و تصريح كرد: در نوشتههاي آن مرحوم بسيار اندك به مسايل زنان اشاره شده است، لذا نظر من درباره همانديشي بازرگان با استناد به نوشتههاي ايشان نيست، بلكه صرفاً مستند به برداشتهاي شخصيام از برخوردهايي است كه با ايشان داشتم.
وي افزود: مهندس بازرگان آن طور كه من ميشناختم، انساني وارسته، شريف، مومن و در عين حال مهربان بودند، عليرغم داشتن ديدگاههاي علمي و تبيين علمي دين، پايبند به اجراي وظايف و دستورات شرعي بودند.
لنگرودي خاطر نشان كرد: مهندس بازرگان درباره موضوع زن در زمانيكه آيتالله طالقاني پيشنهاد حضور زن در شوراي نهضت آزادي ميدادند، يا دكتر شريعتي و بسياري ديگر از روشنفكران ديني اظهار نظرهايي درباره زنان ميكنند و يا زمانيكه زنان لباس چريكي ميپوشند و بر عليه شاه مبارزه ميكنند و صندليهاي دانشگاهها را اشغال ميكنند، كاملا ساكت است.
به عقيده اين فعال ملي-مذهبي اين سكوت معنايي جز اين ندارد كه مهندس بازرگان تقسيم بندي و نقشهاي سنتي و كليشهاي جنسيتي را پذيرفته بود و قبول داشت.
لنگرودي تا با تصريح بر اينكه بازرگان مسايل زنان را مسايل زنانه تلقي ميكرد، منشاءاش را اقتصادي دانست و ادامه داد: مهندس بازرگان شخصاً محدوديتهايي كه شرع اسلام براي زنان تعيين شده است را، قبول داشت، اما به دليل ويژگيهاي ممتاز خانوادگي و تجربه زندگي در اروپا و همچنين به دليل ايمان قلبي به اصول دين از جمله عدل، در رفتار نسبت به همسر و دخترانشان عدالت را رعايت ميكرد.
وي افزود: با وجودي كه مهندس بازرگان بسياري از مفاهيم و تعاليم ديني را از ديدگاه علمي و مدرن، تبيين و بررسي نموده و حتي در كتاب "عشق و پرستش" ميگويد؛ اگر تا به حال از عشق و زندگي به زبان ادبي و كلي صحبت ميكرديم، از اين به بعد دنبال عبارت رياضي و فرمول ترموديناميك، به تبئين عشق و زندگي ميرويم، در مورد تبيين علمي ديدگاههاي شرع ودين در مورد زنان سكوت ميكند.
عضو جنبش مسلمانان مبارز با بيان اين كه دو تفكر عمده از ديرباز تا به امروز در بين روشنفكران ديني در خصوص مسائل زنان وجود دارد، اظهار داشت: يك تفكر مبني بر آن است كه چون زنان تخصص و تبحر كافي در مسايل سياسي و اجتماعي ندارند، بنابراين استفاده از آنان در عرصههاي سياسي و اجتماعي، استفادهاي ابزاري و تبليغاتي است و براي مردان با ايمان اين كار بيتقوايي است.
وي افزود: تفكر ديگري هم مبتني بر اين پيش فرض اساسي است كه چگونه و چه وقت زنان صاحب تخصص وتبحر ميشوند. در صورتيكه فرصتهاي برابر با مردان، براي تحصيل تخصص و تجربه به آنها داده نشود.
لنگرودي يادآور ميشود در دوره كوتاه استقرار دولت موقت پس از انقلاب، بسياري از زنان كه صاحب مشاغلي بودند از كار بيكار و به خانه رانده شدند. همچنان كه شيرين عبادي جز اولين دسته زنان قاضي بود كه زير برگه اخراجشان مهر و امضاي وزير دادگستري دولت موقت نقش بسته است.
اين فعالي ملي-مذهبي در عين حال مهندس بازرگان را يك شخصيت دموكرات و اصلاحطلب دانست كه مردم در هنگام انقلاب از ايشان دور بودند و در زمان اصلاحات به ايشان نزديك شدند.
وي با بيان اين كه در دوره هشت ساله اصلاحات بسياري از گفتهها و انديشههاي بازرگان سرلوحه گفتار، رفتار و بسياري از اصلباحطلباني قرار گرفت كه زماني به واسطه انقلابي بودن ايشان را ترك گفته بودند، تأكيد كرد: مردان انقلابي و اصلاحطلب مرد در تمامي دوران تاريخ ايران تاكنون كمترين قدمهاي اصلاحي را نيز در مورد مسائل زنان برداشتهاند و بلندترين گامها براي تغيير شرايط به سمت وضعيت نسبتاً مطلوب را، خود زنان برداشتهاند.