یکشنبه 3 اردیبهشت 1385

بروجردي، رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس: آمريكا دنبال قرار دادن ايران در شرايط سخت است، ايسنا

* غرب واقعيت‌هاي جديد ايران رابپذيرد
* بايدديپلماسي‌مان راگسترده‌ ودرعرصه‌هاي مختلف فعال كنيم



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس با تاكيد براين كه آمريكا سعي دارد تا هم‌داستاني بين اعضاء دائم شوراي امنيت عليه جمهوري اسلامي ايران به وجود آورد، اظهار داشت: با توجه به اين كه جمهوري اسلامي ايران در جهت تعيين مواضع كشور در امر هسته‌يي و مذاكره با اعضاء دائم شوراي امنيت، از همه ظرفيت‌هاي خود استفاده مي‌كند؛ لذا هياتي را براي تحقق چنين هدفي به مسكو عازم كرد كه طبيعتا تاثيرگذار هم خواهد بود.

علاءالدين بروجردي، نماينده مردم بروجرد در خانه ملت، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين كه آمريكا نتوانست نتيجه‌ي مطلوبي را از اجلاس مسكو به دست آورد، افزود: آمريكا سياستي را دنبال مي‌كند كه جمهوري اسلامي ايران را در شرايط سخت‌تري قرار دهد.

وي افزود: بنابراين طبيعي است كه ما هم با توجه به اين كه كليه‌ي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي را در چارچوب مقررات آژانس و پادمان صورت مي‌دهيم، تبيين مواضع‌مان را مستمرا براي كشورهاي عضو شوراي امنيت، شوراي حكام و جنبش عدم تعهد به عنوان يك ضرورت اجتناب‌ناپذير خواهيم داشت.

وي درخواست غرب جهت تعليق فعاليت‌هاي غني‌سازي ايران براي ادامه مذاكرات را مسئله جديدي ندانست و تصريح كرد: از زماني كه UCF اصفهان را آغاز كرديم، كشورهاي اروپايي تاكيد دارند كه ما بايد فعاليت‌هايمان را متوقف كنيم تا مذاكرات از سر گرفته شود. در صورتيكه جمهوري اسلامي ايران بيش از دو سال و نيم توقف موقت را به صورت داوطلبانه انجام داد و با گذشت دوران سپري شده، اين راه قابل بازگشت نخواهد بود.

بروجردي اصرار تعليق دوباره فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را امري نابجا خواند و گفت: با توجه به اينكه جمهوري اسلامي ايران با هدف شفاف‌سازي و بازرسي بازرسان و رفع ابهامات اين اقدام را انجام داد و مدير كل آژانس هم عدم انحراف جمهوري اسلامي ايران را در فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي از مقررات آژانس چندين نوبت اعلام كرده است، بنابراين تكرار تعليق هيچ‌گونه جايگاهي ندارد و غرب هم بايد واقعيت‌هاي جديد جمهوري اسلامي ايران و توانمندي غني‌سازي صورت گرفته در كشور را بپذيرد. بنابراين هرگونه مذاكره‌اي بايد با درك وضعيت جديد در عرصه فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران صورت بگيرد.

نماينده‌ي مردم بروجرد در خانه‌ي ملت، با تاكيد براينكه ايران بايد ديپلماسي خود را در يك سطح گسترده‌ و در عرصه‌هاي مختلف اعمال و فعال كند، افزود: ما بايد با اعضاي شوراي امنيت و شوراي حكام مذاكره كنيم و مواضع خود را براي آنها تبيين نماييم. چرا كه اين مسئله با توجه به حركت‌هاي تخريبي آمريكا ضرورتي جدي است.

وي افزود: ما بايد ارتباط و همكاري فعال خود را به عنوان يك سياست با مسوولين آژانس و آقاي البرادعي ادامه دهيم. زيرا دوران تعليق و توقف فعاليت‌ها سپري شده و ديگر امكان بازگشت به آن دوران وجود ندارد.

بروجردي فضاي هسته‌يي موجود را نيز به صحنه‌ي نبرد سياسي تشبيه كرد و اظهار داشت: از يك طرف آمريكا فشار وارد مي‌كند و از طرف ديگر ما مواضع منطقي و به حق خود را عنوان مي‌كنيم. زيرا آمريكا به دنبال زياده‌خواهي و اعمال نظرات فراتر از مقررات بين‌المللي و غيرمنطقي است.

وي ادامه داد: با وجود چنين شرايطي است كه نه تنها جمهوري اسلامي ايران با آمريكا و هم‌پيمانانش مخالفت مي‌كند؛ بلكه برخي از كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت هم استدلال‌هاي آمريكا را نمي‌پذيرند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به اينكه آمريكا براي فشار به جمهوري اسلامي ايران از هر فرصتي استفاده مي‌كند، گفت: سياست‌هاي آمريكا در قبال ديگر كشورها پديده‌ي جديدي در منطقه نيست. اما ديگر كشورها هم بر اساس منافع خود و نه منافع آمريكا اعمال نظر مي‌كنند.

وي معتقد است كه منافع اقتصادي كشورها اقتضاء مي‌كند كه ارتباط فعال اقتصادي خود را با ايران داشته باشند. لذا هيچ‌گونه استقبالي از پيشنهاد و يا فشار آمريكا براي اعمال تحريم نخواهند كرد.

بروجردي هرگونه حمله نظامي به ايران را نيز منتفي دانست و گفت: آمريكا از توانمندي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه‌ي نظامي به خوبي مطلع است و مي‌داند كه حساسيت منطقه و اقتصاد جهاني به موقعيت خليج فارس گره خورده است. بنابراين بازي با آتش در اين منطقه‌ي حساس به نفع آمريكا نيست.

رييس كميسيون امنيت ملي مجلس، با تاكيد براينكه جمهوري اسلامي ايران بايد مصوبه‌ي مجلس را در جهت ساخت نيروگاه‌هاي هسته‌يي بسيار جدي و از طرف سازمان انرژي اتمي دنبال كند، افزود: واقعيت اين است كه ما سوخت هسته‌يي براي نيروگاه‌ها مي‌خواهيم. بنابراين اگر بتوانيم نيروگاه‌ها را در سطحي گسترده و در بعد نيازهاي صنعتي فعال كنيم؛ حائز اهميت فراوان خواهد بود.

Copyright: gooya.com 2016