یکشنبه 4 تیر 1385

کيسينجر: آمريکا در تعامل جديد با ايران بايد به دنبال منافع امنيتی مشترک با تهران باشد، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی


روزنامه واشنگتن پست به نقل از هنری کيسينجر نوشت که آمريکا در تعامل جديد با ايران بايد به دنبال منافع امنيتی مشترک با ايران باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ی آمريکايی در مطلبی با اشاره به برقراری روابط ديپلماتيک واشنگتن - پکن در اوايل سال‌های ۱۹۷۰ و نقش هنری کيسينجر، وزير امور خارجه‌ی اسبق آمريکا در اين رابطه به نقل از وی درباره‌ی اينکه از آن رويداد برای تعامل با ايران چه درس‌هايی می‌تواند بگيرد نوشت: آمريکا بايد درصدد يافتن منافع امنيتی مشترک با ايران باشد.

وی تاکيد کرد که يک ايران قوی و مرفه آمريکا را تهديد نمی‌کند؛ به شرط آنکه ايران از اقدامات متزلزل کننده خودداری کند.

کيسينجر گفت: ايران بايد تصميم بگيرد که آيا می‌خواهد يک کشور باشد و يا يک هدف باشد يا خير. اگر می‌خواهد يک کشور باشد بايد تشخيص دهد که نفع ملی‌اش با نفع ملی ما مغاير نيست. اگر نگرانی ايران امنيت و توسعه کشورشان است، اين سازگار با منافع آمريکا نيز می‌باشد.

وی ادامه داد: اگر ايران با اقتصاد جهانی مرتبط باشد، می‌تواند به زودی به يک کانون قدرت اقتصادی منطقه‌ای که با کره جنوبی قابل مقايسه باشد، تبديل شود.

کيسينجر خاطر نشان کرد که روابط خوب آمريکا با ايران در دوران حضور وی در وزارت امور خارجه در سالهای ۱۹۷۰ بيشتر مبتنی بر منافع ملی آمريکا بوده است تا شخصيت شاه مخلوع ايران و يا سيستم سياسی داخلی ايران در آن زمان.

وزير امور خارجه‌ی اسبق آمريکا گفت: هيچ دليل منطقی وجود ندارد که چرا آمريکا بايد تهديدی برای امنيت ملی ايران باشد؟

وی هشدار داد: اگر قرار باشد منافع ايران منطقه را بی‌ثبات کند آنگاه رسيدن به يک توافق مشکل خواهد شد.

کيسينجر درباره مساله هسته‌يی ايران که در کانون گفتگوی آمريکا و ايران قرار خواهد داشت گفت که ايرانی‌ها بايد متوجه باشند که اشاعه‌ی هسته‌يی بيشتر امنيت خودشان را تهديد می‌کند تا امنيت آمريکا و يا اسراييل را.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: هر جا که خط منع اشاعه کشيده شود، برای کشورهايی که بمب ندارند ناعادلانه به نظر خواهد رسيد.

وزير امور خارجه اسبق آمريکا ادامه داد: اما اگر اين روند متوقف نشود،‌ هر کشوری از جمله اشاعه دهندگان را تهديد خواهد کرد.

واشنگتن پست نوشت: اکنون زمان گفتگو است و اگر ايرانی‌ها با پيش شرط غرب موافقت کنند و غنی سازی را متوقف کنند آنگاه بايد همه مسايل بر سر ميز قرار گيرد.

اين گزارش حاکی است: آنچه مورد نياز است مذاکرات گسترده درباره اين است که آيا منافع امنيتی ايران و آمريکا و متحدينش می‌تواند به هم مرتبط باشد يا خير.

واشنگتن پست نوشت: اين گزينه‌ای است که می‌توان تصور کرد کيسينجر مطرح می‌کند: اميدهای ايران به تبديل شدن به قدرتی مهم فقط در صورتی جامه عمل می‌پوشد که برنامه هسته‌يی‌شان متوقف شود و با آمريکا برای ثبات عراق و خاورميانه‌ای بزرگ‌تر همکاری کند.

Copyright: gooya.com 2016