یکشنبه 4 تیر 1385

عبدالله گل در تهران: طرف‌ها در مساله‌ هسته‌يی ايران خونسردند، ترکيه برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران تلاش می‌کند، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی


وزير امور خارجه‌ی ترکيه گفت که آنکارا برای حل مساله‌ی هسته‌يی ايران به صورت مسالمت‌آميز تلاش می‌کند و در عين حال تصريح کرد: همه‌ی طرف‌ها با خونسردی با اين مساله برخورد می‌کنند و ايران نيز در حال حاضر با خونسردی مشغول بسته‌ی پيشنهادی است.

به گزارش خبرنگار سياسی - خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متکی و عبدالله گل، وزرای امور خارجه‌ی ايران و ترکيه پس از انجام دور نخست مذاکراتشان پشت‌درهای بسته به سوالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ گفتند.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان در اين کنفرانس مطبوعاتی ضمن تشکر از عبدالله گل برای حضور در تهران افزود: آقای گل در پاسخ به دعوت بنده به تهران سفر کرده‌اند و در جريان اين سفر گفت‌وگوهای خوبی را با هم داشتيم.

متکی ادامه داد: دو هيات ايرانی و ترک در جريان مذاکراتی که داشتند مهمترنی مسايل بين‌المللی، منطقه‌يی و دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار دادند؛ همچنين جناب آقای گل حامل پيامی از سوی نخست وزير ترکيه برای رياست جمهوری اسلامی ايران هستند و با رييس مجلس و آقای لاريجانی نيز ديدار خواهند داشت.

وی سفر وزير خارجه‌ی ترکيه به کشورمان را بسيار فشرده خواند و گفت:‌ روابط دوستانه‌ی دو کشور در جريان گفت‌وگوهای دوجانبه امروز مرور شد و همکاری‌های اقتصادی دو کشور که در حال حاضر بيش از ‌٥/٤ ميليارد دلار می‌باشد می‌تواند فراتر از اين ميزان نيز برود.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان با بيان اين که ظرفيت گسترش روابط تهران آنکارا بسيار بيش از آن است که مشاهده می‌شود، اظهار داشت: در مذاکرات دوجانبه در همه جانبه بودن روابط ايران و ترکيه در تمامی حوزه‌های تاکيد شد.

متکی افزود: گفت‌وگوهای وزرای خارجه‌ی دو کشور با توجه به ديدارهای سران ايران و ترکيه در بالی و باکو بر محور تقويت تبادل نظرها گرديد و اين مشورت‌ها و مذاکرات ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: راجع به اجلاس وزرای خارجه‌ی همسايه‌ی عراق با آقای گل تبادل نظر داشتيم و از ترکيه برای شرکت در اين اجلاس تشکر می‌کنيم.

وزير امور خارجه‌ی کشورمان با اشاره به اين که مسئله‌ی فعاليت‌های هسته‌يی ايران نيز در مذاکره با وزير خارجه‌ی ترکيه مطرح شد، گفت: همان گونه که در باکو و اجلاس اخير سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی شاهد بوديم موضوع هسته‌يی ايران يکی از موارد گفت‌وگوی ميان کشورها بود و ما در اين مذاکرات نيز آن را مورد بررسی قرار داديم.

متکی در ادامه اظهار داشت: لازم می‌دانم که در اين جا مراتب تشکر و قدردانی جمهوری اسلامی ايران را از سازمان کنفرانس اسلامی و تمام اعضای آن به واسطه‌ی حمايت حق قانونی و طبيعی ايران در برخورداری از فن آوری صلح‌آميز هسته‌يی اعلام نمايم.

وی افزود: ما از بيانيه‌ی پايانی اجلاس باکو که از مذاکرات به عنوان تنها راه‌حل مسئله‌ی هسته‌يی ايران بدون هرگونه پيش‌شرطی حمايت کرده بود، تشکر می‌کنيم.

در بخش ديگری از اين کنفرانس مطبوعاتی عبدالله گل، وزير امور خارجه‌ی ترکيه ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمهوری اسلامی ايران دو کشور ايران و ترکيه را کشورهای دوست و برادر خواند که منافع و همکاری‌های مشترک فراوانی داشته و دارند.

وزير امور خارجه‌ی ترکيه با تاکيد بر لزوم انديشيدن تدابيری برای ارتقای همکاری‌های دو جانبه در زمينه‌های مختلف، افزود:‌ در جريان مذاکرات با طرف ايرانی مهمترين مسايل منطقه‌يی از جمله عراق مورد بازبينی و بررسی قرار گرفت.

گل با اشاره به برگزاری اجلاس وزرای خارجه‌ی کشورهای همسايه‌ی عراق تاريخ ‌٨ و ‌٩ جولای در تهران ادامه داد: در جريان اين اجلاس مسايل مربوط به عراق به طور مفصل بررسی و تعريف خواهد شد.

وی همچنين گفت: در جريان اين مذاکرات علاوه بر مسايل دو جانبه مساله‌ی فعاليت‌های هسته‌يی ايران مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و ما تمام تلاششمان را می‌کنيم که مساله‌ی هسته‌يی ايران به طور مسالمت‌آميز حل و فصل گردد.

وزير امور خارجه‌ی ترکيه در ادامه با تاکيد بر اين‌که حل و فصل مسالمت‌آميز مساله‌ی هسته‌يی ايران به نفع تمامی طرف‌ها خواهد بود، اظهار داشت: چنان‌چه روند بررسی اين مساله به صورت مسالمت‌آميز آغاز گردد، شاهد شروع دوره‌ای جديد به سود همه خواهيم بود.

گل هم‌چنين حل و فصل مسالمت‌آميز مساله‌ی هسته‌يی ايران را کمکی اساسی به کاهش‌ تنش‌ها در جهان امروز خواند و افزود: همه‌ی طرف‌های درگير اين مساله بر لزوم حل اين مساله از راه‌حل‌های ديپلماتيک تاکيد دارند و بايد در همين چارچوب نيز حرکت کنند.

وی با اشاره به اين که ترکيه خود را در مساله‌ی مذاکرات هسته‌يی ايران مسوول می‌داند، ادامه داد: ما به عنوان کشوری که روابط خوبی را با همپيمانانش دارد معتقديم که در جريان حل مسئله‌ی هسته‌يی ايران بايد به اصول دقت شود و البته تمام کشورها با خونسردی به اين مطلب دقت دارند.

وزير امور خارجه‌ی ترکيه با اشاره به بررسی بسته‌ی پيشنهادی ‌٥+۱ از سوی ايران گفت: ايران نيز با خونسردی تمام در حال بررسی اين بسته و جستجوی راه‌حل است و ما مطمئن هستيم که فضای ديپلماتيک بر اين جريان حاکم خواهد بود.

گل در ادامه اظهار داشت:‌ در چارچوب مذکور ما پيام‌هايی را از سوی دولت و ملت ترکيه برای مقامات ايرانی آورده‌اند که در جريان مذاکرات با مقامات ايرانی آن را بررسی خواهيم کرد.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با محتوای پيامی که برای مقامات کشورمان آورده است، افزود: آنچه را که در اين خصوص لازم بود عرض کردم، ترکيه تمام تحولات را مورد بررسی قرار داده و با تمامی طرف‌ها نيز رايزنی داشته و اين رايزنی‌ها را نيز مورد تقدير قرار داده است.

وزير امور خارجه‌ی ترکيه ادامه داد: اين که من تمام جزئيات پيام نخست وزير ترکيه را به شما منتقل کنم ممکن نيست، ولی البته شما نيز چيزهايی را از آن می‌دانيد.

گل در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اين که آيا آنکارا با انجام غنی‌سازی در ايران موافق است؟ گفت:‌ البته من قبلا توضيحات لازم در اين خصوص را داده‌ام و مايلم که بيشتر در اين رابطه ‌ صحبت نکنم و صحبت‌های قبلی من سرنخ‌های خوبی را به شما داده است.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام کشورها تلاش‌شان برای حل مسالمت‌آميز مسئله‌ی هسته‌يی ايران می‌کنند و مسلما راهکار ديپلماتيک که در پی آن جو مثبتی ايجاد خواهد شد، بسيار مفيد خواهد بود.

به گزارش ايسنا، عبدالله گل، وزير امور خارجه ترکيه شب گذشته به تهران وارد شده و صبح امروز در اولين ملاقاتش با مقامات ايرانی با منوچهر متکی ديدار کرده است.

ترکيه که عضو ناتوست به عنوان يکی از همسايگان غربی ايران در تلاش است که برنامه‌ای هسته‌يی را دنبال کند و انتظار می‌رود در جريان سفر محمد البرادعی، مديرکل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به آنکارا که ‌١٥ تيرماه انجام خواهد شد، اين کشور برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را علنی کند.

مطبوعات ترکيه پيش از سفر عبدالله گل به تهران اعلام کرده بودند که آنکارا قصد دارد نقش فعالی را در يافتن راهی برای ‌حل مساله‌ی هسته‌يی تهران بازی کند. وزير امور خارجه‌ی ترکيه در مقطعی به ايران سفر می‌کند که می‌خواهد در ماه آينده‌ی ميلادی ديداری را از آمريکا داشته باشد و گفته شده که موضوع هسته‌يی ايران يکی از مهم‌ترين موضوعات ديدار وی با کاندوليزا رايس، امور خارجه‌ی آمريکا در واشنگتن خواهد بود.

ترکيه از جمله کشورهايی است که بر حل ديپلماتيک مساله‌ی هسته‌يی ايران تاکيد دارد و بارها مقامات ارشد اين کشور تصريح کرده‌اند، آنکارا از يافتن راه‌حل صلح‌آميز و ديپلماتيک برای موضوع هسته‌يی ايران حمايت می‌کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شورای روابط خارجی آمريکا در گزارشی که اخيرا منتشر کرده به اختلاف و اشتراک‌نظرهای بين ترکيه و آمريکا در خصوص ايران اشاره کرده است. در اين گزارش سياست ترکيه در قبال با ايران مشابه سياست آنکارا در قبال سوريه عنوان شده و به توجهات ويژه‌ی اقتصادی و نفتی آنکارا در ايران اشاره شده است که همين امر نگرانی دولت آمريکا را نسبت به هر گونه تحريم عليه ايران به دليل برنامه‌ی هسته‌يی‌اش افزايش می‌دهد.

بر اساس اين گزارش، آمريکا به دليل نگرانی از پيشرفت پرونده‌ی هسته‌يی ايران سعی دارد بر سياست آنکارا در قبال تهران تاثير بگذارد و به همين دليل دولت بوش تصميم به اجرای دوره‌های نظامی با آنکارا گرفته است و چنانچه بحران روابط آمريکا و ايران افزايش يابد، نحوه‌ی روابط ترکيه با تهران به حساس‌ترين موضوع بين واشنگتن و آنکارا تبديل می‌شود.

تازه‌ترين ملاقات وزيران امور خارجه‌ی ايران و ترکيه پيش از ديدار امروزشان، در حاشيه‌ی سی‌و‌سومين اجلاس وزيران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی انجام گرفت که در باکو برگزار شده بود.

Copyright: gooya.com 2016