شنبه 3 تیر 1385

مذاکرات متکی با همتای آلمانی‌اش در مهمانسرای دولتی برلين، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسی خارجی - ايران در جهان


خبرگزاری فرانسه نوشت، منوچهر متکی در بحبوحه فشار بين‌المللی عليه تهران برای پاسخگويی ايران به مجموعه‌ی پيشنهادی ۱+۵ امروز (شنبه) مذاکرات با همتای آلمانی‌اش را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، خبرگزاری فرانسه از برلين به نقل از يک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان تاييد کرد، منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران ساعت ۱۰:۳۰ به وقت گرينويچ با فرانک والتر اشتاين‌ماير، وزير امور خارجه آلمان در مهمانسرای دولتی برلين واقع در « داهلم» و نه در وزارت امور خارجه واقع در برلين ديدار و گفت‌وگو کرد.

اين گزارش افزود: قرار است دو طرف پس از ديدارشان بيانات کوتاهی را برای رسانه‌ها داشته باشند.

اين نشست در حالی صورت می‌گيرد که ايران برای پاسخگويی به مجموعه‌ی پيشنهادی پنج عضو دايمی شورای امنيت و آلمان با هدف حل مساله‌ی هسته‌يی اين کشور آماده می‌شود.

طبق اين گزارش، ديپلمات‌ها گفته‌اند از ايران خواسته شده است تا تاريخ ۲۹ ژوين به اين مجموعه پاسخ دهد، اما محمود احمدی نژاد، رييس جمهور ايران چهارشنبه گذشته گفت که جمهوری اسلامی تا تاريخ ۲۲ اوت (۳۱ مردادماه) پاسخ خواهد داد.

جواد وعيدی، معاون شورای عالی امنيت ملی ايران نيز روز جمعه اعلام کرد که تعليق غنی‌سازی اورانيوم نه پيش شرط مذاکرات با قدرت‌های غربی درباره برنامه هسته‌يی ايران و نه نتيجه آن مذاکرات خواهد بود.


در همين حال، روپرشت پولنتس، رييس کميته‌ی سياست خارجی پارلمان آلمان امروز تاکيد کرد: ممکن نيست که بتوان برای ابد ايران را از انجام غنی‌سازی اورانيوم بازداشت.

وی در عين حال گفت که غرب تعليق دايم غنی سازی اورانيوم را درخواست نمی‌کند و می‌توان يک دوره ۱۰ تا ۱۵ ساله را برای تعليق متصور بود.

وی امروز گفت: ايران بايد از اين زمان استفاده کند و به جهان نشان دهد که شريک سازنده‌ای برای صلح در منطقه است. مذاکرات برلين می‌تواند به آماده‌سازی زمينه برای نشستی ميان علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی و خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه اروپا که مجموعه پيشنهادی را در تهران به مقامات ايرانی عرضه کرد، آماده سازد.

آلمان بخشی از سه کشور اروپايی به همراه فرانسه و انگليس بود که به مدت بيش از دو سال برای حل مساله هسته‌يی ايران تلاش کردند.

برلين روابط ديپلماتيک بلندمدت و روابط اقتصادی محکمی با ايران دارد که ديپلمات‌ها می‌گويند باعث شده است اين کشور نقشی کليدی را در مذاکرات با تهران داشته باشد.

سفر متکی به آلمان در مقطعی صورت می‌گيرد که وی اخيرا ديداری را از ايتاليا داشته است. ماسيمو دالما، وزير امور خارجه‌ی ايتاليا پس از ديدار با منوچهر متکی با تاييد حق ايران در دستيابی به فن‌آوری صلح‌آميز هسته‌يی، رسيدن به يک راه حل سياسی برای مساله‌ی هسته‌يی ايران را امکان‌پذير دانست.

منوچهر متکی نيز در آن سفر از آمريکا خواست تا برای شنيدن پاسخ ايران به پيشنهادات ۱+۵ صبور باشد.

او تاکيد کرده است: زمانی که خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا اين پيشنهادات را در اختيار ايران گذاشت، هيچ ضرب الاجلی برای دريافت پاسخ تعيين نکرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد، رييس جمهور کشورمان اعلام کرده است که ايران تا اواخر مردادماه پاسخی را به پيشنهاد هسته‌يی ۱+۵ ارايه خواهد کرد.

سخنان رييس جمهور کشورمان اعتراض جورج بوش، همتای آمريکايی‌اش را برانگيخته و وی مدعی شده که زمان اعلام شده از سوی ايران برای پاسخگويی به مجموعه‌ی پيشنهادی گروه ۱+۵ بيشتر از ميزان لازم است و افزوده که بررسی پيشنهادها و پاسخگويی به آن نبايد اين قدر وقت ببرد.

در همين حال، کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل متحد نيز در مقر اروپايی اين سازمان در شهر ژنو - سوييس - با منوچهر متکی ديدار و گفت‌وگو داشته و سپس به خبرنگاران گفته است که ايرانی‌ها پيشنهاد اروپايی‌ها برای حل مساله‌ی هسته‌يی‌شان را "خيلی، خيلی، جدی گرفته و در حال بررسی آنند."

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبيرکل سازمان ملل اظهار داشت که در گفت‌وگو با وزير امور خارجه‌ی ايران موضوع تعيين زمان پاسخگويی مطرح شده، اما از زمان خاصی سخن به ميان نيامده است، هرچند به نظر او، چنين تاريخی پيش از اجلاس سران کشور صنعتی جهان نخواهد بود.

از سوی ديگر، خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپا اعلام کرده است که به نمايندگی از کشورهای ۱+۵ در اين هفته با علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران ديدار و گفت‌وگو می‌کند تا توضيحاتی را در خصوص اين مجموعه‌ی پيشنهادی به وی ارايه نمايد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مذاکرات متکی با همتای آلمانی‌اش در مهمانسرای دولتی برلين، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016