جمعه 2 تیر 1385

گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل خواسته است به درخواست دولت کانادا پاسخ دهد

گزارشگران بدون مرز خرسندی خود را از اقدام دولت کانادا که در ٢١ ژوئن حضور سعيد مرتضوی دادستان تهران در نشست بازگشايي شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را محکوم کرد، اعلام مي کند. گزارشگران بدون مرز از وزير امور خارجه ی دولت کانادا پتر مک کي مي خواهد که در اين باره از رئيس شورای حقوق بشر و کميساريای عالي حقوق بشر خواهان توضيحي روشن و فوری شود.
فرانسوا بوگونيو رئيس بخش کانادايي گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام کرد :" حضور سعيد مرتضوی که در قتل زهرا کاظمي دست داشته است امری غير قابل پذيرش است. ما از سازمان ملل متحد مي خواهيم که به درخواست کانادا ترتيب اثر داده شود."
سعيد مرتضوی دادستان تهران يکي از مسوولان قتل زهرا کاظمي عکاس-خبرنگار کانادايي ايراني تبار است. اين روزنامه نگار در دوم تير ماه ١٣٨٢ در حين تهيه عکس از خانواده زندانيان سياسي در مقابل زندان اوين بازداشت شده بود و در بيست تير ماه به علت ضربات وارده بر اثر شکنجه در بيمارستان نظامي بقية الله جان سپرد .استفان هاشميان فرزند زهرا کاظمي با ابراز تنفر حضور دادستان تهران در نشست بازگشايي شورای حقوق بشر اعلام کرد : " با فرستادن سعيد مرتضوی به عنوان نماينده حقوق بشر رژيم ايران چهره واقعي خود را نشان داده است."

عليرغم تحت فشار قرارگرفتن ايران از سوی دولت کانادا، برای مجازات عاملان اين جنايت، آنها همچنان از مصونيت از مجازات بهرمند هستند. در سال ١٣٨٢ موريس کاپيتورن نماينده ويژه کميسيون حقوق بشر سازمان ملل از سوی يکي از مقامات بلند پايه قوه قضايه در ايران مطلع شده بود که سعيد مرتضوی از جمله ٤٠ قاضي متخلف ايراني ست که دادگاه انضباتي قضات، رسيدگي به پرونده آنها را در دستور کار خود قرار داده است. موريس کاپيتورن بر اين اساس تقاضا کرده بود که تا اعلام نتيجه تحقيقات دادگاه وی از مقامش برکنار شود. سعيد مرتضوی در ارديبهشت ماه سال بعد به دادستان عمومي تهران ارتقا مقام يافت. وی پيش از اين رييس دادگاه ١٠۴١ معروف به دادگاه مطبوعات بود که از ارديبهشت ١٣٧٩ بيش از ٥٠ روزنامه را توقيف و ده ها روزنامه نگار را به پشت ميله های زندان فرستاد. دو گزارشگر گروه های کاری سازمان ملل در باره ی دستگيری های خودسرانه و آزادی بيان و مطبوعات، آقايان لويي ژوانه و آمبي ليگابو که در همان سال (٢٠٠٣) از ايران ديدن کرد ه بودند در گزارشات خود خواهان برکناری وی شده بودند. روزنامه نگاران ايران نيز بعنوان اولين قربانيان سياست سرکوب مطبوعات در ١٨ مردادماه ١٣٨٢ خواهان برکناری سعيد مرتضوی از سمت دادستاني شدند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

.با ١٣ زنداني، ايران بزرگترين زندان روزنامه نگاران و وبلاگ نويسان در خاورميانه است
محمود احمدی نژاد رئيس جمهور و آيت اله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامي از جمله ٣٨ رهبر و مقام دولتی در جهان هستند که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل خواسته است به درخواست دولت کانادا پاسخ دهد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016