جمعه 2 تیر 1385

بولتون: به پاسخ ايران در زمانی نسبتا کوتاه نياز داريم، ايسنا

خبرگزاری دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژی هسته‌يی

جان بولتون مدعی شد: ايران با دو گزينه روبروست که يکی مذاکره با آمريکا و متحدين اروپايی‌اش و ديگری انزوای فزاينده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتی نيوزمکس، جان بولتون، نماينده‌ی آمريکا در سازمان ملل گفت: اگر راه اول را انتخاب کنند با امکان بر سر ميز نشستن آمريکا و مذاکره درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی روبرو می‌شوند و در صورت انتخاب راه ديگر به طور فزاينده‌يی در جامعه‌ی بين‌المللی منزوی می‌شوند و با فشار اقتصادی و سياسی فزاينده‌يی روبرو می‌شوند و به همين علت است که رييس‌جمهور توپ را در زمين آن‌ها انداخته است و ما در انتظار پاسخ هستيم.

بولتون درباره‌ی ضرب‌الاجل پاسخ‌گويی ايران در ماه اوت گفت: اين مدت هفته‌های بسياری را در بردارد و کار را به ماه‌ها می‌کشاند. اين پيشنهاد از سوی خاوير سولانا، رييس سياست خارجی اتحاديه‌ی اروپايی ششم ژوئن به ايران عرضه شد، بنابراين ما به پاسخ در زمانی نسبتا زود نياز داريم.

وی با آزار دهنده‌ی خواندن انتظار برای دريافت پاسخ قطعی ايران گفت که سخنان اخير محمود احمدی‌نژاد، رييس‌جمهور اين کشور مبنی بر ارايه‌ی پاسخ در ماه اوت پاسخ قطعی در نظر گرفته نمی‌شود.

بولتون در پاسخ به اين سوال که آيا فکر می‌کند روسيه و چين درباره‌ی مساله‌ی ايران در کنار آمريکا و متحدين اروپايی‌اش قرار دارند يا خير گفت: روسيه و چين در اين باره که ايران نبايد اجازه داشته باشد به سلاح هسته‌يی دست يابد، متعهدند و اين مهمترين حوزه‌ی استراتژيک توافق است.

نماينده‌ی آمريکا در سازمان ملل ادامه داد: آن‌ها همچنين در برابر کاندوليزا رايس متعهد شدند که اگر ايران مسير اشتباه را انتخاب کند از معيارها عليه اين کشور حمايت خواهند کرد.

بولتون گفت: آزمايش زمانی فرا می‌رسد که ايران مسير غلط را برگزيند و ما به شورای امنيت برويم؛ اين چيزی است که برای آن آماده بوده و هستيم.

وی افزود: اين آزمونی برای شورای امنيت خواهد بود که ببيند آيا می‌تواند با ايرانی که نمی‌خواهد برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را رها کند برخورد کند يا خير.

يک سناتور برجسته آمريکايی به هند هشدار داد معامله هسته‌يی‌اش با آمريکا را با حمايت از برنامه‌ی هسته‌يی ايران به خطر نيندازد.

به گزارش ايسنا به نقل از هندوستان تايمز، تام لانتوس، سناتور جمهوری خواه ايالت کاليفرنيا روز چهارشنبه گفت، قرار است ماه آينده در کنگره آمريکا بر سر قانون مربوط به معامله هسته‌يی دهلی نو - واشنگتن رای‌گيری شود و تصويب نهايی اين معامله می‌تواند در صورتی که هند مسوولانه عمل نکند، با خطر روبرو شود.

وزير امور خارجه ژاپن اعلام کرد، اگر جامعه بين‌المللی عليه برنامه هسته‌يی ايران به اعمال تحريم اقدام کند توکيو حمايت‌ می‌کند، اما هنوز گفتگو درباره چنين اقدامی خيلی زود است.

تارو آسو، وزير امور خارجه‌ی ژاپن به خبرگزاری رويتر گفت، مقام‌های ايرانی را تشويق کرده که به طور جدی پيشنهاد هسته‌يی ۱+۵ را مورد بررسی قرار دهد.

پيش از اين مشاور امنيت ملی آمريکا از ايران خواست تا هفته‌ی آينده پاسخش را درباره‌ی مشوق‌های هسته‌يی ۱+۵ اعلام کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش ايسنا به نقل از شبکه‌ی خبری بی.بی.سی، استفان هادلی، مشاور امنيت ملی آمريکا روز پنج‌شنبه گفت: مفيد خواهد بود که جواب ايران را پيش از آغاز نشست گروه هشت که ۲۹ ژوئن ( هشتم تير) آغاز می‌شود، داشته باشيم.

در همين حال، رييس جمهور آمريکا نيز مدعی شد زمان اعلام شده از سوی ايران برای پاسخگويی به مجموعه‌ی پيشنهادی گروه ۱+۵ بيشتر از ميزان لازم است و افزود که بررسی پيشنهادها و پاسخگويی به آن نبايد اين قدر وقت ببرد.

رييس جمهور آمريکا همچنين ادعا کرده است که اگر ايران اين بار هم اين پيشنهادها را رد کند با تحريم بين‌المللی مواجه خواهد شد.

منوچهر متکی، وزير امورخارجه ايران نيز در گفت‌وگو با شبکه سوم تلويزيون دولتی ايتاليا (RAI) در پاسخ به اظهارات مقامات واشنگتن، از آمريکا خواست که برای شنيدن پاسخ ايران به پيشنهادات قدرت‌های بزرگ از خود صبوری نشان دهد.

او تاکيد کرد: زمانی که خاوير سولانا، مسوول سياست خارجی اتحاديه اروپا اين پيشنهادات را در اختيار ايران گذاشت، هيچ ضرب الاجلی برای دريافت پاسخ تعيين نکرد.

از سوی ديگر، کوفی عنان، دبيرکل سازمان ملل نيز اعلام کرد که ايران تا پيش از نيمه‌ی ژوئيه (اواخر تيرماه) به مجموعه‌ی مشوق‌های پيشنهادی درباره‌ی برنامه‌ی هسته‌يی‌اش پاسخ نخواهد داد.

دبير‌کل سازمان ملل روز پنج‌شنبه پس از ديدار با منوچهر متکی، وزير امور خارجه‌ی ايران به خبرنگاران گفت:‌ فکر نمی‌کنم آن‌ها تا پيش از نشست گروه هشت در سن‌پترزبورگ پاسخ‌شان را اعلام کنند.

عنان در عين حال تاکيد کرد: آن‌ها اين مجموعه را بسيار، بسيار، جدی بررسی می‌کنند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بولتون: به پاسخ ايران در زمانی نسبتا کوتاه نياز داريم، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016